søndag, september 16, 2018

Jean Vanier 90 år: 10 råd for å bli mer menneskelig

Jean Vanier
Vil du bli mer menneskelig? Her er 10 gode råd fra Jean Vanier (bildet), som jeg har oversatt fra You Tube og The Tablet. Jean Vanier, som 10 september ble 90 år, har betydd svært mye for mitt eget liv - ikke minst i det å akseptere min egen svakhet og avhengighet av andre.

1. Aksepter kroppens realiteter

Om et menneske skal bli menneske må det bli fortrolig med kroppen sin. Kroppen min er skrøpelig, som alle andre kropper. Vi er født i svakhet (som et lite barn), og vi vil dø i svakhet. Når vi når en viss alder - 90 - blir vi svakere. Jeg må akseptere at jeg er 90, ikke 50, 40 eller 30.

2. Snakk om følelser og vanskeligheter

Jean Vanier innrømmer på videoopptaket at "menn i særdeleshet var vanskeligheter med å uttrykke sine følelser."

3. Ikke vær redd for ikke å ha suksess

"Du trenger å oppdage at du er vakker som du er uavhengig av om du har fremgang eller ikke."

4. Når du er i et forhold, ta deg tid til å spørre: Hvem er du?

"Har du giftet seg med jobben, eller med kona? Hva er viktigst: Forfremmelse?

5. Slutt å se på telefonen din. Vær nærværende!

Til unge mennesker sier Vanier: "Dere kommuniserer, men er dere tilstede? Kan dere lytte? Å være menneske handler om relasjoner."

6. Spør folk: Hva er din historie?

Vanier legger vekt på å relatere seg til mennesker ved å lytte til dem. Han sier: "Å møtes er å lytte. Fortell meg din historie. Hvor smerter det mest hos deg? Hvor er hjertet ditt? Hva lengter du etter? Jeg trenger å lytte til din historie, fordi den er annerledes enn min."

7. Legg merke til din egen historie

"Du er verdifull. Du har dine ideer: politisk, religiøst, ikke-religiøst, din visjon for verden."

Vanier understreker at når vi frykter vår identitet, syn på verden, høyt verdsatte meninger blir tatt fra oss hender det at vi blir sinte. Vanier legger til: "Vi trenger å oppdage hvor frykten kommer fra fordi det er det fundamentale problemet. Kanskje din historie er en historie om frykt?"

8. Ikke vær forutinntatt, møt mennesker.

Vanier sier: "Det store med å være menneske handler om å møte andre mennesker. Vi trenger å møte mennesker som er annerledes og oppdage at den andre er vakker."

9. Lytt til dine djupeste lengsler.

Vanier sier: "Vi er veldig forskjellig fra fugler og hunder. Dyr er veldig forskjellige. Ulikt fra dyrene så finnes det i oss et rop etter uendelighetenr ikke tilfreds med det endelige. Hvor har du din største lengsel?"

10. Ikke glem at du skal dø en dag.

"Jeg er ikke den som er verdens konge og jeg er bestemt ikke Gud. Jeg er bare en som ble født for 90 år siden og jeg vil dø om noen få år og da vil ingen huske meg lenger. Det er realiteten. Her befinner vi oss alle, men vi er bare lokale mennesker, passasjerer på en reise. Vi går på toget, vi går av toget, toget fortsetter."

Ingen kommentarer: