lørdag, februar 14, 2009

Kan vi drikke kalken Herren rekker oss?



I Getsemane ber Jesus en bønn som har opptatt meg mye i den siste tiden. Ordene faller slik:

"Far! Er det mulig, så la denne kalk gå meg forbi! Men ikke som jeg vil, bare som du vil." (Matt 26,39)

Jesus vet hva denne kalken innebærer. Den er lidelsens kalk. Den inneholder all den gru som kampen i Getsemane innebærer. Når Han har bedt denne bønnen, finner Han disiplene som har falt i søvn. Og når Han har irettesatt dem, så går Han bort til stedet hvor Han er alene for å kjempe i bønn, og så ber Han atter:

"Min Far! Kan ikke denne kalk gå meg forbi uten at jeg må drikke den, da skje din vilje!" (v.42)

Kalken Jesus taler om er personlig. Ingen annen kan drikke den.

Det finnes en hendelse som evangelisten Matteus beskriver litt tidligere i sitt evangelium. Vi finner den i Matt 20,17-19. Der leser vi om Jesus som forsøker å forberede sine disipler på det som er i ferd med å skje. Han forbereder dem på sin lidelse og død. Han advarer dem og sier at det vil komme en tid da Han vil bli hånet, mishandlet og korsfestet. Midt oppe i alt dette dukker mor til Jakob og Johannes opp med en hendelse til Jesus som handler om hennes og familiens ambisjoner!

"Si at disse mine to sønner skal sitte hos deg i ditt rike, en ved din høyre side og en ved din venstre!" (v 21)

Mor til Jakob og Johannes er opptatt av posisjon, at hennes sønner kan avansere, av ambisjon. Hun ser frem til kronen, Jesus taler om korset.

Dette har talt så mye til meg i den siste tiden.

Ambisjoner på egne vegne er en fiende av alt åndelig liv.

Jesus spør denne moren: "Dere vet ikke hva dere ber om. Kan dere drikke den kalk jeg må drikke?" (v.22)

Forunderlig nok svarer de: "Det kan vi."

De hadde ikke peiling på hva de sa. De forsto ikke, slik mange kristne i dag heller ikke forstår, betydningen av korset. Korset er stedet hvor Jesus gav sitt liv og døde for våre synder. Ja, det er helt riktig. Men det er også selvlivets død! Det er det stedet der ambisjonene på egne vegne må dø. For, døperen hadde helt rett: "Han skal vokse, jeg skal avta." Erik Gunnes oversetter det med: "Jeg skal SVINNE BORT."

Det gis også oss en kalk å drikke. Vi er nemlig kalt inn i Kristi lidelsessamfunn!

"så jeg kan få kjenne ham og kraften av hans oppstandelse og samfunnet med hans lidelser, idet jeg blir gjort lik med ham i hans død." (Fil 3,10)

Jeg aner ikke hva den kalken inneholder for deg, men jeg aner noe om hva den inneholder for mitt vedkommende. Og det er når vi begynner å se det, at vi også vandrer inn i vårt Getsemane, og begynner å kjempe i bønn. For overgivelsen til lidelsen er ikke alltid like enkel. Getsemane betyr forøvrig: oljepressen.


1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken mäktig läsning BjornOlav!
självlivets död !
Jag tror att många av oss också ber att
"Herre om det är möjligt låt
mej slippa dricka denna kalk
som betyder att mitt jag och mitt kött dör !"
Först när vi förstår detta och självlivet dör då kan Jesus lysa fram i mitt liv,så andra ser HONOM i mej!
Ha en välsignad helg BjornOlav!
Karin