søndag, mars 21, 2010

Bønneaksjon om vekkelse for tre øyer, del 2

Som jeg skrev i går har en Facebook venn av meg startet en bønneaksjon for tre små øyer. Jeg presenterte St. Helena i går, i dag presenterer jeg St. Pierre. Inntil jeg ble kjent med denne bønneaksjonen hadde jeg aldri hørt om St.Pierre, så jeg måtte lete frem en del opplysninger. Håpet er at disse opplysningene skal hjelpe oss til å be mer målrettet:

St.Pierre er lokalisert i munningen av St.Lawrence River i Canada. Her bor det 6000 mennesker. Det var tidlige bosetninger her. Europere lovpriste øya for sine usedvanlige gode fiskemuligheter. I perioder var det opp gjennom historien konflikter mellom franskmenn og engelskmenn her. Øya er i dag under fransk administrasjon.

Øya er egentlig et arkipelag av åtte øyer. Klimaet her er fuktig og kaldt, med lange og harde vintre. Økonomien er avhengig av torskefisket. Fransk er hovedspråk.

Hvordan står det så til med det åndelige klimaet på St. Pierre? Disse isolerte øyene og deres innbyggere har lenge vært katolikker. 3994 av øyenes innbyggere er romersk-katolske. Tradisjonene her er sterke og det er vanskelig å få innbyggerne med seg på endringer. Den første aktive evangeliske forsamlingen ble grunnlagt i 1998. Det er en baptistforsamling med 28 medlemmer. Også franske pinsevenner har forsøkt å etablere en virksomhet på St.Pierre.

La oss be om vekkelse, at mange må komme til en personlig tro på Jesus Kristus som sin Frelser og Herre.

Ingen kommentarer: