torsdag, mars 11, 2010

Hva betyr det å be i Jesu navn? Del 3

3. Å be i Jesu navn innebærer at vi proklamerer at Jesu seier på Golgata kors er nok for alle våre behov.

Vi trenger virkelig er større åpenbaring av korsets betydning. Til den kristne forsamlingen i Kolossæ, skriver Paulus:

"Han avvæpnet myndighetene og maktene, og vanæret dem da Han triumferte over dem på korset." (Kol 2,15)

Navnet Jesus er det navnet alt og alle må bøye seg for. Konger, presidenter, alle i høy myndighet, alle arbeidere, - alle uansett posisjon og makt - også djevelen og demonene. Selv om de tror det, eller ikke. De kan sitte på sin høye hest i dag og si at de kommer aldri til å bøye seg for noen, men en dag kommer de til å måtte gjøre det, for Jesus! Til menigheten i Filippi, skriver Paulus:

"Derfor har og Gud opphøyet ham og gitt ham det navn som er over alle navn, for at i Jesu navn skal hvert kne bøye seg, deres som er i himmelen og på jorden og under jorden, og hver tunge skal bekjenne at Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære." (Fil 2,9-11)

Hver gang vi ber i Jesu navn forkynner vi og proklamerer Jesu fullstendige seier på korset.

1 kommentar:

knut sa...

Veldig bra som du skriver her. Vil bare tilføye ei setning som jeg leste i en andakt: "Som barn av Gud får du be med de rettigheter som Jesus selv har overfor Gud. Du slipper å tenke på om du selv har fortjent at Gud svarer din bønn."