mandag, mars 08, 2010

Gi meg tårer!

William Booth ble en gang oppsøkt av en gruppe evangelister som hadde sett få resultater av sitt arbeid. De hadde prøvd det meste. Da så Booth på dem og sa: "Prøv tårer! Prøv tårer!"

Det handler om å bli grepet av nøden. Av det faktum at mennesker går evig fortapt uten Jesus. Det går ikke et ekstratog senere, etter døden. Toget går nå. I dag er frelsens dag. Vi leser om Jesus at "da han så folket, fikk han inderlig medynk med dem, for de var herjet og forkomne som får uten hyrde." (Matt 9,36)

Av og til kaller Gud oss til å be med tårer. Det er tårer skapt av Den Hellige Ånd. Vi gripes. Wesley Duewel, tidligere misjonær i India og president for Oriental Missionary Society International, har skrevet følgende:

"Å be med tårer er å gjøre en evig investering. Å be med tårer er å så for en evig høst. Ingen tåre som blir felt i inderlig forbønn for andre, blir noensinne glemt av Gud. Det er ikke forgjeves. Forbønn, vannet med tårer, er en av de sterkeste former for bønn."

Vi kjenner jo det fantastiske løftet fra Salme 126,5-6:

"De som sår med med gråt, skal høste med fryderop. De går gråtende og bærer den sæd de sår ut, de kommer hjem med fryderop og bærer sine kornbånd."

I forbindelse med sin tjeneste som misjonær i India skrev Wesley Duewel:

Gi meg tårer i mine øyne, elskede Herre.
Gi meg tårer når jeg ber.
Gi meg tårer når jeg kneler ved din trone.
Gi meg tårer til jeg lærer be.

Naglemerkede Herre, knus mitt kalde hjerte.
Smelt det med en hellig ild.
Fyll min sjel med kjærlig guddomsglød.
La meg lengte med din lengsel.

Fjern all slagget fra mitt hjerte
til jeg sulter, tørster, lengter,
til lengelen etter sjeler
fortærer meg som en brann.

Fyll mitt hjerte, vis meg korset.
La alt i denne verden dø.
la ingenting meg fange,
kun Jesu Kristi kors.

Må hjerte alltid være
korsfestet her meg deg.
Må byrden for de tapte
gjøre meg ett med deg.

Gi meg tårer når jeg preker,
gi meg tårer når jeg ber,
gi meg tårer når jeg er for tronen,
Guds kjærlighetm smelt mitt hjerte!

Ingen kommentarer: