Her er andre del av artikkelen til den svenske hellighetsforkynneren, Emil Gustafson. Første del ble publisert 1.mai:
1. Graven fuktes av tårer.
I denne jammerdal er det bedre å gråte
enn å le. Men hvorfor gråter du? Kjærligheten er varmest når den
gråter. 'Da nå de jøder som var hos henne i huset og trøstet henne, så
at Maria stod hastig opp og gikk ut, fulgte de med henne; de tenkte at
hun gikk bort til graven for å gråte der.' Maria, den lille barnesjelen
tok Jesu hjerte med det samme. Maria gråt, og Jesus gråt. Å, kjære gråt
ut! I denne åndsforlatte verden har jeg aldri funnet noe bedre
skjønnhetsmiddel for den solbrente Sulamit enn varme tårestrømmer. Intet
gjør hennes ansikt lysere enn at det bades i tårer hver morgen. Blasse
øyne klarner, om de fuktes av tårer. Davids harpe får en skjær og
klangfull melodi, om hans hjerte knuses. Har du, herlige frelste sjel,
noensinne tenkt på at den Helliges bolig er en ydmyk og sønderknust ånd?
Jesaja 57,15
Det finnes enkelte triumferende sjeler, som
sikkert ville ha etterlatt seg dypere inntrykk om de hadde felt Jesu
tårer eller kjent Paulus' sorg. 'Synger hun bra?' spurte en mann so
skulle lære opp en operasangerinne. 'Fortreffelig,' lød svaret, 'men
skulle jeg føre henne fram til fullkommenhet, måtte vi først knuse
hennes hjerte.' Den som aldri har blitt brutt ned ved en eller annen
sorg, kan ikke slå an de fineste strengene i et menneskeliv. Hva
maisnøen betyr for en tidlig vår, er uventede sorger for Guds barn. De
bidrar til å gjøre det kristne livet mer fruktbærende. Alt som knuser
mitt hjerte er en pløying for ny sæd. Det er aldri Herrens måte å så
ugress blant torner. Lasarus må dø.
Den som vil lære en fugl å
synge, må dra ned gardinene og ta bort alle gjenstander som fengsler,
så den bare hører sanglærerens stemme. Han tar bort alt det som tar vår
oppmerksomhet bort fra ham selv og lokker den elskede ut i ørkenen, så
vårt hjerte ikke kan oppfange den minste lyd fra denne verden eller
deles av forskjellige interesser.
2. Guds Sønn skal bli æret. Tiden er avgjørende.
Livet analyseres, kristendommen stilles innfor Pontius Pilatus. Hvem
vil dø for å bevise at Jesus er oppstandelsen og livet? Lasarus måtte
dø. Her avsløres kristendommens innhold. Den som mener seg å flytte
fjell, kan ikke løfte moldvarpens haug. Tiden er så alvorlig at enhver
reduseres til sin virkelige verdi, og en blir det en er. Jesabels
skremsler avslører Elias' svakhet, at han var et menneske av samme natur
som vi. Men bli ikke fortvilet, du anfektede sjel, om havets bunn
kommer for dagen, om kjære forhåpninger går i grus!
Når
en går over en aker, som nettopp er tilsådd, finner en såkorn som ikke
er blitt begravd i jorden, og de ser jo ut til å ha det bedre enn de som
ligger gjemt i jorden og smuldrer hen. Men når de fullmodne aks vaier i
vinden, setter vi større pris på et eneste hvetekorn, som har gått
gjennom døden for å bære megen frukt, enn på ti tusen andre, som tørket i
solskinnet eller ble spist opp av fuglene. 'Sannelig, sannelig sier jeg
dere: Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dør, blir det bare det
ene korn; men hvis det dør, bærer det megen frukt.' Sæden kan ikke for
bestandig bevares i magasinene, den må fornyes gjennom døden. Og vi må
alltid bære Jesu død med oss i vårt legeme, om Jesu liv skal bli
åpenbart i vårt dødelige kjød. 'Således er da døden virksom i oss, men
livet i dere.' Menighetens behov er å få hyrder som gir sitt liv for
fårene.
Det finnes nok høyder som aldri skjules av skuer
og dyp som aldri opprøres, men en hver som vil føde andre på ny, må dø.
Et liv som skal nære andre, må males, likesom hvete som knuses mellom
steinene. Det har falt i den elskedes lodd gjennom døden å ære Guds
Sønn. 'Denne sykdom er ikke til døden, men til Guds ære, for at Guds
Sønn skal bli æret ved den.' Vi kan lett forstå og innse at fortidens
hellige, som Abraham og Job med flere, har hatt den store og alvorlige
oppgave å undersøke farvannet for kommende generasjoner. De måtte sette
livet på spill og gå gjennom ild og vann for vår skyld, for at vi ved deres eksempel skulle ha en oppmuntring til å holde fast på det
håp vi hadde. Abraham føres ved Abrahams prøvelser fram til Abrahams
tro, for å være et forbilde for troens barn til alle tider, og
virkningene av hans liv lever videre gjennom tildsaldrene. Josefs renhet
har manet mangen ungdom til å slukke lidenskapenes brann og bevare sin
uskyldighet, og hans prøvelser har rakt mangen sviktende, oppgitt sjel
en brors hånd og ført stakkaren fra fengslet til den gylne trone.
(fortsettes)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar