onsdag, november 02, 2022

Hvem kan arve Guds rike?

En viss dommer, en rettferdig muslim, inviterte til huset sitt en ortodoks abbed som holdt til i et kloster i nærheten. Mens de spiste middag, spurte han abbeden: «Du er en klok mann. Så fortell meg dette. Jeg er en dommer, en muslim, og jeg adlyder lovene i min tro. Jeg dømmer upartisk, tar ikke imot bestikkelser, gir mat tilde fattige, ber og faster. Jeg lever etter Allahs vilje. Hvorfor skulle ikke jeg  arve Riket?»

Abbeden svarte: "Har du barn, gode mann?"

"Ja" svarte dommeren.

"Og har du tjenere?"

"Selvfølgelig har jeg det!"

"Hvem adlyder deg mest - dine barn eller dine tjenere?"

«Mine tjenere. De lytter til hvert ord jeg har. De gir alt for å glede meg. Og barna mine... De er ofte hovmodige, sta og ulydige.»

Abbeden sa: "Når du dør, hvem vil du overlate eiendommen din til - dine barn eller tjenere?"

"Mine barn, selvfølgelig!" – utbrøt dommeren.

«Det er på samme måte med Riket. Du kan være en ideell tjener, men en sønn vil arve eiendommen. Det er bare én måte du kan bli det på –gjennom Jesus,” konkluderte abbeden.

- Fra hellige Elisabeths kloster i Belarus/Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen (c)

Ingen kommentarer: