torsdag, februar 28, 2008

Bomberegn mot sivilbefolkningen i Sderot



Så langt denne uken har Hamas sendt 100 kassamraketter inn blant folkemengden i den israelske grensebyen Sderot. Bare i dag har 40 av disse hjemmelagede rakettene rammet byen. En 47 år gammel israelsk trebarnsfar er drept, flere er skadet. Fremskrittspartiets leder Siv Jensen, som oppholdt seg i Sderot da kassamrakettene begynte å regne ned over byen, kom seg i sikkerhet. Rakettens nedslag var like i nærheten av stedet hvor Siv Jensen befant seg.

Sderot har vært beskutt daglig i lang tid nå. De menneskelige lidelsene er ufattelige. Tenk på alle barna og deres pårørende som lever i konstant frykt hver eneste dag de er på vei til skole. Eller alle de som er ute på gatene for å gjøre sine innkjøp. Enkelte raketter har også ødelagt beboelseshus. Siv Jensen uttaler til VG Nett: "Angrepene på israelske byer er en del av denne konflikten man ikke snakker så mye om i Norge. Nå må man våkne opp fra den ørkesløse debatten venstre-siden leder og diskutere terrorens sanne ansikt." Jeg håper virkelig at Siv Jensen nå kan bidra til å nyansere denne debatten i Norge, og at norske medier kan sette søkelyset på det som virkelig skjer i Sderot idag.

Tenk deg følgende: Bærum opplever 40-50 rakettangrep hver eneste dag i månedsvis, sendt fra baser inne i Oslo. Sivile skades, barn opplever traumer, mennesker dør. Ville du finne deg i det, om du bodde i Bærum. Ville det være akseptabelt at barna dine døde, eller kona di ble livstruende skadet?

64 kommentarer:

Anonym sa...

BjornOlav:
Hur er det?Jag har skrivit nagra
inlegg till dej,men jag har inte hort nagot fran dej. Jag hoppas att allt er bra.Du vet om att du finns med i mina boner.I forrgar so skickade jag ett kort till dej,so det kommer nog till dej omkring neste vecka pa onsdag.
Jag er tacksam for dina fortsatta boner for meg och min Marcos.
Jag skickar dej ett ord ifran en morgonbonbok,som heter :"Kerlek som bar."
Det er en vers som har fastnat i mitt hjerta,och som jag leser ofta,och den lyder;
:"Vilka menniskor far mest upp leva Guds kerleksfulla omsorg?
De er de, som gar korsets vegar,i var Herre Jesu efterfoljelse
och patager sig sitt kors talmodigt och odmjukt,ventande all hjelp fran Gud.I dem ser Gud sin lidande sons avbild lysa fram.
Detta bevekar djupast Hans hjerta
Och formar Honom att gora dem gott, vederkvicka och trosta dem."
Ja ha det bra BjornOlav Gud velsigne dej. helsar Karin
PS.Hor gerna av dej.

Bjørn Olav sa...

Takk for hilsener og forbønner. Hjemmesituasjonen er for tiden vanskelig, med alvorlig sykdom. Dine hilsener og kommentarer er til stor oppmuntring, og jeg er spesielt takknemlig for at du tar deg tid mens du er på ferie, til å lese blogg og skrive. Tusen tusen takk, Karin. Herren vil lønne deg tilbake!

Anonym sa...

tenk deg Gaza da... lite område som er lukket, kontrollposter på alle kanter, konstant trua av blokader, konstant terorisert. Hvorfor ikke nevne det i samme åndedrag?

Bjørn Olav sa...

Det har jeg da også gjort annet sted på bloggen, opptil flere ganger. Men synes du det er ok at Hamas sender 100 rakketter inn blant sivilbefolkningen i Sderot bare denne uka?

Anonym sa...

selvfølgelig synes jeg ikke det er ok. At du i det hele tatt stiller meg det spørsmålet er jo helt lattelig. jeg bare sier ar det ikke er helt ok å bo i gaza nå om dagen heller...

Bjørn Olav sa...

Det er ikke så latterlig å stille det spørsmålet, siden du unnlater å kommentere den uhyrlige situasjonen som den jødiske befolkningen i Sderot opplever daglig. Det er ikke så ofte en hører noen tar opp situasjonen til Sderots befolkning. Det er derimot en svært ensidig fokusering på situasjonen i Gaza. Palestina-araberne lider i Gaza, men hvorfor stiller du ikke de korrupte politikerne der til ansvar? Hvor er det blitt av de millionene som Norge har pøset inn? Hvorfor ikke se litt nærmere på dette, Undrende? Hvorfor undrer du deg ikke over det?

Anonym sa...

Du kan da ikke vite hva jeg undrer meg over eller ikke. Du tar munnen for full og tror du kan uttale deg om mine meninger... kan du ikke gi deg med det!

Jeg setter stadig vekk palestinavenlige venner av meg til vegs når når det kommer til det korupte palestinske ledrere. Dette fordi det fort kan bli et for ensidig fokus på å glorifisere palestina. jeg ser det hensiktsmessig å bringe inn nyanser... skjønner? her ser jeg det motsatt. jeg synes du skriver for ensidig og glorifiserer Israel. Det er ikke nødvendig å stille kritiske spørsmål for å få deg til å tenke på hva de korupte lederne til palestinerne gjør, det ser ut som du har nok fokus på det. men jeg ser det hensiktsmessig å utfordre deg til å se saken i et annet lys litt også! Og trekke forhastede konklusjoner om meg eller mine meninger er uklokt av deg og ganske så ufint. hvorfor gjøre meg til en fiende? kristiske spørsmål skriver du jo at du er åpen for!

Bjørn Olav sa...

Det skjer selvsagt ting i Israel og i de palestisk-arabiske områdene, som er utført av israelske myndigheter som er kritikkverdig, og som er sterkt beklagelig. Men dette blir da også påtalt i Israel, ikke minst gjennom pressen og rettsapparatet. Det finnes ikke noen fri og kritisk presse på den andre siden, ei heller et rettsapparat som fungerer.

Israel er under et kolossalt press. Mer enn mange her i Norge forstår. Iran truer landet med utslettelse, og Hamas og andre islamittiske grupper utfører stadige voldelige angrep. Hvordan tror du det er for den jødiske sivilbefolkningen å oppleve dette daglig?

Mine palestinsk-arabiske venner har det også fryktelig. De lider under sitt despotiske styre.

Har du noen gang vært i Israel og de palestinsk arabiske områdene og opplevd situasjonen der nede selv? Jeg har vært der, og skal forhåpentligvis til Ramallah til høsten.

Anonym sa...

Dine palestinsk-arabiske venner lider vel også under Israels okupasjon.

jeg har ikke vært i Palestina eller omliggende områder. har flere venner som har vært der og som studerer dette fagfeltet. Synes uansett det er legitimt delta i en debatt om dette tema, ikke minst for å lære.

Bjørn Olav sa...

Okkupasjon? Hvor da?

Bjørn Olav sa...

SISTE:

16 kassamraketter ble skutt mot Sderot i dag, 29.febrauar 2008. Flesteparten landet i åpent terreng, men en rakett traff et jødisk hjem mens familien spiste lunsj. Fire personer er sjokkskadet. I forbindelse med et stort Hamas-møte på Gazastripen i dag sa statsministeren til Hamas, Ismail Haniyeh at Hamas er i ferd med å forbedre kassamrakettene slik at de kan nå alle slags mål i Israel. Om dette er sant, og ikke bare retorikk, så øker terrortrusselen mot sivilbefolkningen i Israel kraftig. Hvor mange jøder skal bli drept før verdenssamfunnet protessterer mot Hamas?

Anonym sa...

Når det palestinske samfunnet ikke fungerer, er det ikke minst som en følge av den israelske okkupasjonen og undertrykkelsen.

(Ja, det er en okkupasjon, Hansen.)

Selv om man leter, er det svært vanskelig å finne spor av balanse i Hansen og andre kristnes Israel-engasjement. Selvsagt ikke, de anser jo denne tragiske statsdannelsen som et gudsbevis og endetidstegn.

Anonym sa...

Interessant spørsmål fra Hansen: Hvor mange jøder skal bli drept...etc?

Hvorfor interesserer ikke Hansen seg for hvor mange som blir drept i de vilkårlige "gjengjeldelsesaksjonene"

Verdenssamfunnet protesterer da vitterlig mot Hamas. Hvilken planet bor Hansen på?

Bjørn Olav sa...

Tragisk statsdannelse? Så jødene har altså ikke rett til noe eget land?

Du serverer myter. Om de palestinske lederne hadde brukt de enorme pengegavene de har fått ved giverlandskonferansene (hvor Norge bidrar svært generøst) ville det sett ganske annerledes ut for den palestinsk-arabiske befolkningen. Hvorfor snakker du ikke om dette?

Er anonym "undrende"?

Bjørn Olav sa...

Men hva gjør verdenssamfunnet for å stanse Hamas?

Og jo: jeg interesserer meg for de sivile palestina-araberne som blir drept. Vi har et engasjement i disse områdene. Har du? Hva gjør du konkret?

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Hansen klarer ikke å diskutere dette temaet saklig. Når han blir kritisert for ensidighet, velger han å tillegge opponentene all verdens synspunkter.

Ensidigheten er total. Det eneste som kan påkalle engasjement for palestinere hos kristne, er at de også er kristne. Muslimer betraktes systematisk som onde undermennesker.

Bjørn Olav sa...

Dette er bare tull. Ingen kristen ser på andre som "onde undermennesker". For en kristen er det slik at Gud elsket verden så høyt at Han sendte sin egen Sønn. Dette fantastiske budskapet kalles evangeliet. Og det deler vi med alle mennesker. Hvorfor skulle vi holde det beste av alt tilbake for andre?

Anonym sa...

Her er noen linker som er verd å lese:

http://www.miff.no/pressesenter/nrk-undersokelse/verste.htm

http://www.miff.no/pressesenter/nrk-undersokelse/nestverste.htm

http://www.miff.no/pressesenter/nrk-undersokelse/skyting.htm

Det viser hvordan ALLTING blir fordreid i Dagsrevyen. Spesielt Sunnanå og Tveit har vært ganske grove i sine beskyldninger mot Israel. Sunnanå sa på direktesent TV, at han aldri ville fortelle sannheten om konflikten i Israel fordi Israel var "den sterke part".

Mvh.: Birgir

Anonym sa...

"Ingen kristne"? Hvordan kan Hansen vite hva alle kristne mener og tenker?

Kristne har en lang historie i å betrakte andre som onde undermennesker. Har Hansen glemt slaveriet, korstog, misjons- og imperialsmehistorien?

Det karikerte synet på okkupasjonen av Palestina beviser at de kristne ikke har lært noe som helst av sin egen voldshistorie.

Anonym sa...

Ja, Birgir. "Allting" blir fordreid i Dagsrevyen. Og siden Dagsrevyen er den eneste kilden til kunnskap om Midtøsten i FNs generalforsamling, er det derfor man har fattet sine resolusjoner med krav om tilbaketrekning fra okkuperte områder. Sunnanå og Tveit har lurt alle sammen.

Bjørn Olav sa...

Når jeg snakker om kristne snakker jeg om mennesker som har omvendt seg fra sin synd, blitt født på ny, døpt og tilagt en bibelsk menighet. Det er mye som er blitt kalt kristent gjennom tiden, som ikke har noe med bibelsk kristen tro å gjøre.

Men nå er vi inne på noe helt annet enn det denne artikkelen handler om. Den handler om sivilbefolkningen i Sderot som utsettes for rakettangrep mange ganger om dagen i lang tid.

Har du noen synspunkter på det, anonym. Er det i orden?

Og du: Hvorfor tør du ikke opptre med ditt navn? Våger du ikke vedstå deg dine synspunkter?

Anonym sa...

Det er ikke mulig å finne noe "fantastisk budskap" på denne bloggen.

Det som står her gjør meg bare deprimert, sjuk og kvalm.

Bjørn Olav sa...

Takk for nyttige linker, Birgir. Anonym burde studere dem før han skriver mer!

Bjørn Olav sa...

Men er det slik, anonym, så behøver du jo ikke lese det!

Anonym sa...

Så enkelt løser Hansen problemet med at han ikke klarer å kommunisere evangeliet på en måte som blir forstått.

Det er jo bare å la være å lese...

Bjørn Olav sa...

Evangeliet finner du i sin reneste form i evangeliene! Og du skal ikke lete lenge før du finner budskapet om Jesu Kristi kors på denne bloggen heller. Det skriver en egen serie om det for tiden. Der finner du det sentrale i den kristne tro.

Bjørn Olav sa...

Men du har altså ikke noen synspunkter på at jødene i Sderot lider?

Anonym sa...

Anonym. Jeg vil anbefalle deg å sette deg inn i situasjonen i Israel. Les de linkene jeg la ut. Det vil gi deg et innblikk i hvordan media bruker situasjonen til å sverte Israel. Flere av Nrk sine utenrikskorrespondenter i midtøsten har blitt betalt av PLO for å fortelle deres propaganda. Odd Karsten Tveit benekter at det er riktig, enda det finnes dokumetert at han har vært på PLOs lønningsliste. Lars Sigurd Sunnanå har vedgått at han har vært på PLOs lønningsliste.
Israel er det eneste landet i verden som blir fordømt i FN på grunn av at de forsvarer seg og sitt folk. Det er ikke rart at FN fatter så mange resolusjoner mot Israel. 60% av medlemslandene i FN er muslimske land. Derfor alle resolusjonene i Israels disfavør. Men ingen av de resolusjonene er bindende.

Mvh.: Birgir

Anonym sa...

Det bør ringe en bjelle når en bestemt forståelse av virkeligheten forutsetter en global konspirasjonsteori for å gå opp. Birgir er ikke seriøs.

Om de israelske jødene legger jeg merke til at rakettene knapt gjør skade sammenlignet med de vilkårlige og rettsløse gjengjeldelsesaksjonene.

Bjørn Olav sa...

Vel, vel, anonym. Hva med traumene til de som utsettes for disse rakettangrepene HVER DAG? Hva med de som skades for livet? Og de som drepes? Hva med de som sitter igjen som enker og enkemenn, og barna som har mistet sin far eller mor?

Ville du likt å bo et sted hvor du ikke visste om du levde i morgen, eller om du ville vært skadet for livet?

Jeg merker meg at du ikke har noen forståelse for jødenes problemer.

Anonym sa...

Nå fremmer du anklager på sviktende grunnlag, Hansen. Det er klart sivilbefolkningen lider. Men det er proporsjonene i din framstilling som blir fullstendig gale.

Du snakker som om det bare er en lidende part, og at skylden for aggresjonen er plassert ett sted.

Det er din ensidighet flere her har påpekt. Der er du svar skyldig.

Hvor mange mennesker har rakettene drept så langt, sammenliknet med israelsk aggresjon mot de okkuperte områdene?

Anonym sa...

undrende skriver bare under navnte "undrende", så har vi det klart. Og ja, Bjørn Olav Palestina er okkupert av Israel. kunne det være noen som helst tvil om det?

Bjørn Olav sa...

Så nesten 7700 raketter er lite, det da? Er det ute av proposjoner? Nei, jeg snakker ikke bare om en lidende part. Men du fremstiller det som om det er bare en som lider her - palestina-araberne.

Jeg spør igjen: Ville du ha likt å bo et sted i seks år og bli utsatt for 40-50 rakettangrep hver dag?

På meg virker det som du har liten forståelse for jødenes situasjon. Skal du bli med en tur til Sderot?

Bjørn Olav sa...

Undrende:

Hva er Palestina? Hva slags språk snakker de der? Hvor gammel er deres historie. Hva heter deres historiske skikkelser? Kan du nevne fire-fem historiske personer?

Anonym sa...

Du svarer ikke på spørsmålet mitt, men velger heller å sette meg til vegs. Dette er for dumt Bjørn Olav. God kommunikasjon har visse betingelser, det vet du.

Hva er argumentasjonen din her? at man må snakke smamme språk og ha mange historiske personer får å høre til et sted? hvis man graver langt nok tilbake i tid så har ikke nordmenn noe i Norge å gjøre. Det er samene som var her først , selv om de praktiserer mange forskjellige språk som ikke er forståelige for hverandre og jeg ikke klarer å komme på så mange samiske historiske personer... jeg føler meg allikevel norsk inn til beinet og har stor tilhørighet til landet mitt. har ikke du?

Bjørn Olav sa...

Men du må da kunne svare på så grunnleggende spørsmål som disse? Om det er slik at palestinerne er et eget folk, så må de jo ha en historie å vise til. Da finnes det historiske personer også fra deres historie. Jeg spør: Hvem er disse? Og hva slags språk snakker de? Palestinsk? Hva het deres historiske byer? Hvor mange palestinere fantes det på begynnelsen av 1800 tallet? Eller er det slik at det ikke fantes noe palestinsk folk da?

Og for å svare på ditt spørsmål: Jeg tror ikke Israel har okkupert noe palestinsk land. Hvor er dette landet? Hvilke steder snakker du om?

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Men Moses og kong David var historiske personer...? Særlig... Ingen kan dokumentere at de noengang har levd.

Hvis man skal anlegge samme krav til historisitet og kontinuitet på de såkalte jødene, som Hansen krever at Palestinerne, faller i hvert fall legitimiteten til staten Israel sammen som et korthus.

Hansens definisjon av "folk" forutsetter en europeisk modell for statsdannelser og nasjoner. Hele spørsmålsstillingen er latterlig og fordummende.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

enkle grunnleggende spørsmål... du ønsker å framstille meg som en dust siden jeg ikke gir deg lov til å kjøre over meg med dine meninger om hva god kommunikasjon er. Dette er så grovt dette, håper du ser det.

Enkle grunnlegennde spørsmål. Når noen spankulerer inn i landet ditt og lager uutholdliger regler for de som allerede bor der.Er ikke det en okkupasjon? Er dette virkellig noe du med bibelen i hånden ukritisk vil støtte?

Bjørn Olav sa...

Jeg lurer på hvor anonym var i historietimene? Sov du? Selvsagt er både Moses og David historiske skikkelser.

Og jødene selv har da en lang historie å se tilbake på, helt tilbake til patriarken Abraham.

Bjørn Olav sa...

Nei, dette er snakk om å ha elementær kunnskap, Undrende. Du klarer ikke å svare på spørsmålene, ganske enkelt fordi det ikke finnes noen palestinsk histoie. Det palestinske folket er som sådant en myte, skapt i moderne tid. Derfor faller dine argumenter om okkupasjon av palestinsk land sammen som en kortstokk.

Anonym sa...

Siste innlegg til "anonym" var glimrende!

Det er forskjell på bibelhistorie og historie, Bjørn Olav

Anonym sa...

Hansen forsøker å latterliggjøre meg ved å spørre om jeg sov i historietimene.

Nei, jeg var i høyeste grad våken. Så våken at jeg fikk med meg det enkle faktum: David og Moses ble aldri nevnt i noen historietimer, av den enkle grunn at de ikke er historiske personer.

Skal de innfri et slikt krav, må deres eksistens kunne dokumenteres i andre kilder enn nasjonale, religiøse myter.

Så hvilke andre historiske kilder enn Bibelen kan Hansen vise til som dokumenterer at personen Moses har levd?

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Det finnes flere arkeologiske funn som bekrefter at Moses og David har levd. Det finnes også annet historisk kildemateriale. Dessuten bekrefter Jesus at Moses og David har levd, og det holder for meg.

Anonym sa...

Arkeologiske funn: Nei, ingen bekrefter verken Moses eller David. Det er spekulasjon.

Resten av argumentasjonen din er religiøs og handler om hva du tror. Det er irrelevant i denne sammenheng hvor vi snakker om politikk og historie.

Dersom det er et trosspørsmål om en person har levd, er det ikke snakk om en historisk person. Så enkelt er det, enten du liker det eller ikke.

Bjørn Olav sa...

Feil. Dette er snakk om seriøs forskning. Det tyder på at du er dårlig oppdatert. Dessuten fraskriver du deg den autoriteten som Jesus representerer.

Anonym sa...

ikke avfei noen på den måten ved enkelt å kalle det feil. Så trangsynt kan ikke en gang du være. skam deg

Anonym sa...

Det er mulig å være godt oppdatert uten å mene det samme som deg!

Anonym sa...

Det var snakk om Hansen som ikke svarer på spørsmål. Her er ett til:

"Hvor mange mennesker har rakettene drept så langt, sammenliknet med israelsk aggresjon mot de okkuperte områdene?"

Det må da Hansen kunne svare på?

Bjørn Olav sa...

Jeg har aldri forsvart drap på noen jeg, verken muslimer, jøder, kristne, eller andre. Det er forferdelig når menneskeliv går tapt.

Både palestina-araberne, druserne, jødene og de kristne lider i denne konflikten.

Men jeg kan heller ikke forsvare at Hamas sender raketter inn blant sivilbefolkningen. Heller ikke at israelske motangrep dreper sivile palestinere.

Anonym sa...

Poenget her, Hansen, er din totale ensidighet. Ingen her har forsvart drap på noen.

Men selv er du veldig rask til å tolke taushet i retning av sympati.

Nevner man ikke Hamas-aggresjon, støtter man dermed Hamas. Slik opererer du retorisk.

Men selv nevner du aldri drap på palestinere. Hvorfor skal din taushet tolkes annerledes enn min?

Bjørn Olav sa...

Hvis du leser det jeg skriver, så vil du se at jeg ikke forsvarer drap i det hele tatt. Det er også tydelig at du ikke kjenner engasjementet vi har i Midt-Østen. I motsetning til deg har jeg vært i Israel og de palestinske områdene, og kjenner godt mennesker på begge sider. For tiden er det en kollega av meg fra Betlehem i Norge. Han er pastor for 1.Baptist Church, og er araber. Hans menighet er har vært bombet svært mange ganger, og selv går han med flere kuler i kroppen. Befinner du deg i Oslo i morgen, kan du ta deg en tur til Senterkirken i Asker kl.1700 så kan du få førstehånds informasjon om det som skjer i de palestinsk-arabiske områdene.

Så hvem er ensidig?

Anonym sa...

DU er ensidig.

Jeg har ikke sett en eneste bloggpost hvor du har talt "palestina-arabernes" sak. Med mindre de er kristne.

Spørsmålet var om denne tausheten skal tolkes like langt som du tolker andres?

Anonym sa...

Med de holdningene du legger for dagen, føler jeg meg overbevist om at ditt engasjement i Midt-Østen i større grad er en del av problemet enn en del av løsningen.

Du går til verket med en ide om at dette landområdet skal forfordeles mellom etniske grupper på bakgrunn av religion. Det er ikke noe bidrat til fred. Det er en årsak til krig og konflikt.

Bjørn Olav sa...

Jeg har ved flere anledninger talt palestina-arabernes sak, men det er riktig at jeg ikke føler noen grunn til å støtte Hamas.

Og ja: Det er helt riktig at jeg tror at Israels Gud har noe å si om det landet Han kaller sitt.

Men jeg akter ikke å gå i noen diskusjon med deg om dette, fordi du tror jo ikke på verken Gud eller Bibelen, etter det jeg forstår.

Anonym sa...

Nei, som det skikkelige, moralske mennesket jeg er, tror jeg verken på Gud eller Bibelen.

Heldigvis.

Må man det for å diskutere Midt-Østen?

I så fall bekrefter du min siste påstand til fulle: Selve problemet handler om religion, og du er en del av problemet.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.