onsdag, januar 14, 2009

Jesus ødela livet mitt!



Like før jeg skulle legge meg natt til tirsdag leste jeg noe som fikk meg til å bråvåkne! Det var en setning fra boka til Shane Claiborne (bildet), Jesusfreaken som med profetisk klarhet har tatt et oppgjør med amerikanisert kristendom. Claiborne skriver:

"Og så møtte jeg Jesus, og han ødela livet mitt!"

Det var da voldsomt, tenkte jeg. Men plutselig var det som jeg det Shane sa: Javisst er det sant, et møte med Jesus vil ødelegge livet ditt.

Jesu budskap er nemlig så radikalt og så annerledes, og hans kall som altomfattende, at du ikke lenger kan leve som før! Det er jo det omvendelsen handler om. At man snur seg og går andre veien.

Shane Claiborne fortsetter:

"Jo mer jeg leste evangeliet, dess mer ødelagt ble jeg, for det snudde opp-ned på alt jeg hadde trodd, verdsatt og håpa på."

Jeg kjenner jeg dras tilbake til mine åndelige røtter når jeg leser dette. Jesusvekkelsen på begynnelsen hadde mye av den radikaliteten som Claiborne representerer. Vi ble eksponert for en altomfattende radikal tro, som krevde hele deg! Akkurat slik Jesus var og kalte sine ettefølgere. Han kalte dem til å oppgi alt, for å følge Ham.

Jeg gleder meg over det som skjer i den sammenhengen Shane Claiborne står, og jeg gleder meg over mange av de nye kristne bofellesskapene og kommunitetene som springer opp, flere steder i verden. Det skjer selvsagt mye i Amerika, og flere steder i Europa. Unge og eldre som våger å bryte opp fra vanene og konformiteten, og leve legemsliv. Jeg har presentert noen av disse fellesskapene på bloggen her allerede, og det kommer presentasjoner av flere. Vi tar nå noen steg videre i det vi har arbeidet med i det stille, og håper å se en form for kommunitetsliv her hvor vi bor.

Men det var ikke det jeg ville fokusere på med denne lille bloggartikkelen. Den skulle handle om den radikale livsforvandlende Jesus, som snur opp-ned på livene til mennesker som vil ha med Ham å gjøre. "Selg alt du eier, og følg meg!" Visst er det radikalt. Å selge alt, betyr jo i klartekst å gi opp sitt liv, og sine planer, og da kan det vel hende at Jesus ødelegger livene våre. For sannheten er nemlig denne, om vi lar oss gripe av Kristus:

"Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg." (Gal 2,20)

Under Jesusvekkelsen var dette skriftstedet et av de skriftstedene vi lærte utenat veldig tidlig.

1 kommentar:

Anno 2008 Nym sa...

Interessant! Tjenesten for Gud i sentrum, og ikke oss selv i sentrum. Men Den Hellige Ånd har helt klart en jobb å gjøre med oss for å få oss til å tenke slik!

Det er behageligere å høre om at Gud vil vi skal ha fint hus, fin bil, god helse og alltid være lykkelige - og at vi ikke behøver å gi penger til misjon fordi flere blir frelst av å se hvor rike og lykkelige vi er... ;-)

Nå tror jeg Gud vil velsigne oss, men det er for at vi skal være til velsignelse for andre!