fredag, januar 07, 2011

Avskyr Herren våre gudstjenester og lovsang?

Jeg utfordres veldig av ordene til John Perkins (bildet):

"Når du ser noen behøve en rullestolrampe, ikke sett deg ned å be om det! Bygg den selv."

Bønn kan nemlig bli en unnskyldning for ikke å gjøre noe.

I boken "Bli det du ber", skriver forfatterne Jonathan Wilson-Hartgrove og Shane Claiborne:

"Uten rettferdighet for de fattige er religiøse aktiviteter bare irriterende lyder i Guds ører, og bønnene som pleide å dufte av røkelse, blir en kvalmende stank for Gud når det ikke er noen som setter dem ut i livet.".

Dette er jo helt i tråd med ordene som Herren taler gjennom profeten Amos:

"Jeg hater og forakter de høytidene dere feirer, og festene dere holder byr meg imot. For om dere ofrer meg brennoffer og matoffer, finner jeg ikke behag i dem, jeg ser ikke på deres fredsoffer av gjøkalver. La meg slippe dine larmende sanger! Jeg vil ikke høre på ditt harpespill. Men natten skal komme veltende som vann, og rettferdigheten som en alltid strømmende bekk." (Amos 5,21-24)

Hva var årsaken til denne avskyen hos Gud? Israelsfolket glemte de fattige.

Jeg tenker: Hva tenker Han om våre gudstjenester og vår lovsang?

10 kommentarer:

Karin sa...

Ja det behöver vi verkligen börja fundera över,vad tänker Gud om våra Gudstjänster idag?Jag tror att vi verkligen behöver fundera på detta närmare!Ser vi de fattiga runt omkring oss,och ger dem en hjälpande hand?Låter vi Gud i Allt regera i våra Liv?Denna lovsång t.ex.
är den influerad av denna världens toner,eller kommer den från ett rent hjärta som Alltid vill behaga Herren Vår Gud??
Ja de är frågor som vi måste tänka på och gå till Gud med!
Läste t.ex. i Dagen om en kyrka som hade börjat med folkdans,
för att fira något!Vad är detta?
Är inte det att draga in denna världen i Guds Hus!!
Nej,vad vi behöver det är att Ödmjuka oss inför en Helig Gud,
och hitta tillbaka till de Gamla beprövade Stigarna som Guds folk fordom fick gå!Amen!

Anonym sa...

Jesus er ikke Gud.

Matteus 28:18....Meg er gitt all makt i himmel og på jord

Åpenbaringen 2:28 Den samme makt har jeg fått av min Far.....

Johannes 17:1....Far, timen er kommet.....

Matteus 7:21 ....den som gjør min himmelske Fars vilje.

Johannes 14:28 ....jeg går til Faderen, for han er større enn jeg.

Bjørn Olav sa...

Du bør vel lese Det nye testamente uten vitnenes briller!

"Vi vet at Guds Sønn er kommet og han har oss oss forstand så vi kjenner Den Sanne. Og vi er i Den Sanne, i hans Søn, Jesus Kristus. HAN ER DEN SANNE GUD OG DET EVIGE LIV." (1.Joh 5,20)

""Men alt dette er av Gud, han som forlikte oss med seg selv ved Jesus Kristus, og gav oss forlikelsens tjeneste, FOR GUD VAR I KRISTUS og forlikte verden med seg selv, så Han ikke tolregner dem overtredelsene deres, og har lagt forlikelsens ord ned i oss. Så står vi da i en sendetjeneste på Kristi vegne, som om Gud selv inderlig formaner ved oss: Vi ber på Kristi vegne: La dere forlike med Gud!"
(2.Kor 5,18-20)

"I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, OG ORDET VAR GUD." (Joh 1,1)

Karin sa...

Anonym,på vilka grunder skriver du det du skriver att Jesus inte är Gud?Tänk noga efter och bed att Gud ska öppna ditt hjärta över vad BjornOlav skriver här,och ta det till dej,och leda dej in i Ordet!!

Anonym sa...

ta matteus 4:1-11 Jesus blir fristet av Satan Djevelen. Hva mener dere? at Satan Djevelen fristet Gud.

Anonym sa...

deres bibeloversettelser er farget av læren om en treenig gud, iløpet av flere århundrer med treenighetslæren, så har deres bibeloversettelser blitt farget av den læren. Det er ikke riktig oversatt.

Bjørn Olav sa...

Nå er det vel heller motsatt. Det er Jehovas Vitner som måtte lage sin egen bibeloversettelse for å få læren deres til å passe. Den er forøvrig ikke anerkjent av noen andre enn nettopp Jehovas Vitner.

Jeg anbefaler deg til å sette deg litt inn i det skriftmaterialet som utgjør vår Bibel og det arbeidet som bibeloversetterne gjør. Våger du å gjøre noe annet enn det du får beskjed om fra JV?

Bjørn Olav sa...

Ja, Gud Sønnen.

Anonym sa...

ser dere forskjellen?

(1. Johannes 5:20) Men vi vet at Guds Sønn er kommet, og han har gitt oss forstand, så vi kan vinne kunnskapen om den sanne. Og vi er i forening med den sanne, ved hans Sønn, Jesus Kristus. Dette er den sanne Gud og evig liv.

(2. Korinter 5:18-20) Men alt er fra Gud, som forlikte oss med seg selv ved Kristus og gav oss forlikelsens tjeneste, 19 nemlig å gjøre kjent at Gud ved Kristus forlikte en verden med seg selv, idet han ikke tilregnet dem deres overtredelser, og han overgav ordet om forlikelsen til oss. 20 Vi er derfor ambassadører i Kristi sted, som om Gud kom med inntrengende anmodninger gjennom oss. Som stedfortredere for Kristus ber vi: «Bli forlikt med Gud.»

(Johannes 1:1) I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var en gud.

Bjørn Olav sa...

Forskjellen er åpenbar: Den oversettelsen du viser til er en forfalskning av grunntekstene. Det er det alvorlige i dette.

Men våger du å se litt nærmere på det jeg forslår for deg, eller er du helt styrt fra Jehovas Vitner?