Den svenske pinsenestoren, Stanley Sjöberg, kommer med noen visdomsord i forbindelse med den pågående debatten i vårt naboland, etter Ulf Ekmans uttalelser om bispeembetet. Som så ofte før treffer Stanley Sjöberg spikeren på hodet. Jeg merker meg hans ydmykhet når han sier han godt forstår de som søker seg til de historiske kirkene, på grunn av tilstanden i frikirkeligheten. Og jeg merker meg hans tro på husmenigheten. Men les selv!
Helgens kommentar med anledning av det som händer i Sveriges kyrkor just nu.
Jag lyssnade till den koptiske biskopen Fader Zacharias som fängslats,
torterats, hotats i hemlandet Egypten och nu bor i USA som flykting. Han
tillhör alltså den ortodoxa kyrkotraditionen och berättade om hur han
upplevde dopet i den helige Ande på samma sätt som lärjungarna på
Pingstdagen. För att predika om Jesus för
muslimer, måste man ha den helige Andes kraft, förklarade han. Hans
vittnesbörd beskrev hur en ortodox kyrkoledare närmat sig
pingstväckelsen i teologi och erfarenhet!
Den karismatiska
väckelsen inom den katolska kyrkan innebar att flera hundra tusen
katoliker upplevde dopet i den helige Ande och fick därmed en förnyad
kärlek till Jesus. Många katoliker är mer ”pingstvänner” än de som
tillhör den numera etablerade Pingströrelsen.
För en tid sedan
framträdde f.d. missionsförbundaren Sigfrid Deminger och menade att han
ville lämna frikyrkans gemenskapsform och söka sig till Svenska Kyrkan
som är förankrad i den lutherska reformationen. Sievert Öholm gav
uttryck för en liknande inriktning. De hade tröttnat på estradörernas
slarv, ytlighet och respektlöshet. Jag har djup förståelse för känslan
av hemlöshet i en hel del av Frikyrko-Sverige. Förmodligen har de nu
mött präster som är troende kristna.
Många lokala församlingar
inom Svenska Kyrkan fungerar som troendeförsamlingar och har ofta en
kyrkoherde som verkligen tar sin kallelse på fullt allvar. Det sker i
motsats till Svenska Kyrkans biskopar, som gjort sig kända för att
överge Bibeln som trons värdegrund. Jag skulle aldrig kunna tänka mig
ett sådant steg!
Det andliga läget i Sverige är mycket
splittrat och motsägelsefullt. På många platser pågår en andlig
förnyelse. Men det finns också en ytlighet med religiös underhållning.
Predikan har ersatts av en retorik utan förankring i Guds Ord. Det är
stå-upp-komik, psykologi och mänsklig filosofi. Därför söker sig många
till gudstjänster med liturgiska former och symboliska uttryck som
inbjuder till stillhet inför Gud. Ikoner, sakramentalism, levande ljus,
rökelse och korstecken formar stillhetens gudstjänst.
Pastor
Ulf Ekman talade nyligen om behovet av biskopsämbetet. Hans ord kunde
tolkas som ett erkännande av påvens betydelse och med biskopar för olika
förgreningar. Det är viktigt att inte dra för snabba slutsatser av en
sådan öppenhjärtlig och djärv tanke. Han ”ser” samma problem som Sigfrid
Deminger uppmärksammade.
Påven Johannes Paulus och nuvarande
påven Benedictus är fast grundade teologer i tron på Jesus och i
försvaret av Guds Ord i motsats till liberalteologin.
Samtidigt är det min övertygelse att väckelserörelserna har räddat de
historiska kyrkorna från korruption och kyrkoledarnas maktmissbruk genom
historien. Reformationen under 1500-talet med Martin Luther och John
Calvin innebar inte endast en separation från den katolska kyrkan, utan
på sikt även en förändring inom den katolska kyrkan.
Den
karismatiska väckelsen under 1970-talet påverkade hela den katolska
kyrkan. Vid ett besök i Rom var jag med om gudstjänster med lovsång,
tungomålstal, bön för sjuka och inbjudan till frälsning och upplevelsen
av en andlig pånyttfödelse.
Kristendomen utmanas i vår tid av en
aggressiv ateism, ett strategiskt ”anfallskrig” av Islams företrädare,
en historiskt omfattande materialism, som både filosofisk företeelse i
konflikt med teologin och i en nyliberal livsstil utan hänsyn till
andliga värden.
Vid sidan av alla trender inom kyrkornas
ledarskap finns en längtan hos många att mötas i enkelhet i bibelsamtal,
bön och gemenskap. Jag tror att vi kommer att få en ny
husförsamlingsrörelse som samlar grannar och vänner i mindre grupper.
Det var så den andliga krisen genomkämpades i Sverige på 1800-talet och i
Kina och i Sovjet på 1900-talet. Det är så kristendomen växer i
Mellersta Österns nationer i all tysthet, med enorm kraft.
Många upplever en andlig hemlöshet i spretigheten. Ambitionen att
auktoritärt vilja styra verksamheten skrämmer. Vi ser exempel på
ledarskap som inte vill lyssna till församlingsfolkets vilja. Då blir
alternativet mötesplatser i hem och privata former, som både vårdar det
andliga livet och fungerar i evangeliserande syfte.
STANLEY SJÖBERG
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar