fredag, mai 31, 2013

98 år og lidenskapelig fredsaktivist!

Dette er en dame etter mitt hjerte! Hun heter Evelyn - eller Evie som hun kalles - Kreider. Hun er 98 år gammel og fortsatt en lidenskapelig fredsaktivist!

Hun bor på et eldresenter i Goshen, rett utenfor Elkhart County i Indiana, USA. Hver måned holder hun et møte for fred og rettferd på eldresenteret, og hver uke stiller hun seg utenfor rettsbygningen i sentrum av byen, hvor hun leder et protestmøte mot krigen i Afghanistan!

Hun er også svært opptatt av den amerikanske våpenlovgivningen. Nylig gikk hun alene inn i en lokal våpenforretning og utfordret de som var der - både selgere og kjøpere - til en debatt om våpen. Hun stilte både spørsmål og kom med ulike observasjoner hun hadde gjort seg for å stimulere debatten!

Da jeg spurte Noel Moules, som har tatt bildet av henne, om jeg kunne bruke det og historien som han har fortalt om henne, svarte han at Evie helt sikkert ville protestere mot det hele og si: "Gjør ikke alle 98 år gamle damer slikt?'

Evelyn Kreider er anabaptist, og tilhører Mennonitene. Det står virkelig respekt av henne, og hun er et stort forbilde for oss alle. Jeg skulle ønske - om jeg ble 98 - at jeg gjorde som henne! Ikke gav opp når det gjelder å skape fred, og kjempe for fredens sak! Slike mennesker som Evelyn er 'salig', sa Jesus. Hun har skjønt hva en av grunnpilarene i Guds rike handler om. Og hun lever etter den. Vi får ikke nok av slike som henne!

Foto: Noel Moules.

Ingen kommentarer: