onsdag, mai 08, 2013

Gratulerer med 46 års dagen - må det være fred innenfor dine murer!

I dag gleder vi oss sammen med alle våre jødiske venner som feirer Jerusalems 46 års dag, etter gjenforeningen i 1967.

Gjenforeningen av Jerusalem var en oppfyllelse av bibelske profetier. En av dem som profeterte om dette var Jesus:

"Og Jerusalem skal være nedtrampet av hedninger inntil hedningenes tider er oppfylt" (Luk 21,24)

Fra år 70 lå Tempelet i ruiner og hedningene hadde inntatt 'den store kongens by', som Jesus kaller den. Først i 1967 kom byen igjen på jødiske hender, og jødene fikk igjen tilgang til Vestmuren, eller Klagemuren som den også kalles. Men Jerusalem har vært Israels hovedstad i 3000 år. Det er sannelig noe å feire!

La oss i dag be Salme 122 og velsigne byen som Herren Jesus en dag skal komme tilbake til:

"Jeg gledet meg over dem som sa til meg: La oss gå til Herrens hus! Våre føtter fikk stige innenfor dine porter, Jerusalem. Jerusalem er bygd som en tett sammenføyd stad, dit stammene går opp. Herrens stammer, til Israels Vitnesbyrd, for å prise Herrens navn. For troner er satt der til dom, tronene som tilhører Davids hus. Be om fred for Jerusalem! Må de som elsker deg, få gode dager. Må det være fred innenfor dine murer, trygghet i dine borger. For mine brødres skyld vil jeg i dag si: Fred være med deg! For Herren, vår Guds hus' skyld vil jeg ønske det gode for deg'.

Ingen kommentarer: