lørdag, april 13, 2019

Guds kjærlighet kaster ut all frykt

Vår naturlige tilbøyelighet er å vise Herren bare det vi føler oss komfortable med. Men jo mer vi våger å avsløre hele vårt skjelvende selv for ham, desto mer vil vi bli i stand til å merke at hans kjærlighet, den fullkomne kjærlighet, kaster ut all frykt.

Derfor, Herre, lover jeg at jeg ikke vil flykte, gi opp eller slutte å be, selv når alt virker nytteløst, når det virker som bortkastet tid og krefter. Jeg vil du skal vite at jeg elsker deg selv om jeg ikke føler meg elsket av deg, og at jeg håper på deg, selv om jeg ofte er fortvilet. La dette bli en liten død jeg kan gjøre med deg og for deg,  for å oppleve litt solidaritet med de millioner av mennesker i denne verden som lider langt mer enn meg.

- Henri Nouwen: Du er elsket. Luther 2019, side 115.

Ingen kommentarer: