Den høytiden som først og fremst ble feiret blant de første kristne, var ikke julen, men påsken, til minne om Kristi oppstandelse. 1.påskedag var den store dåpshøytiden.
At de første kristne begynte å feire jul, har sammenheng med spørsmålene som ble reist rundt barnet i krybben. Var dette barnet Gud? Det var behovet for klarhet i dette viktige spørsmålet som ledet til at Jesu fødsel begynte å feires på vår juledag, den 25. desember.
Selve dateringen av Jesu fødsel var ikke noe som opptok den tidlige kirken. Men når grupper som var influert av gnostisismen begynte å feire Jesu dåp den 6. januar, som den hendelse da mennesket Jesus ble gudemennesket Kristus, ble spørsmålet satt på dagsordenen.
Kirken var opptatt av å understreke at Jesus var sann Gud og sant menneske. Men når skulle Jesu fødsel feires? I aposteltradisjonen fantes det ikke noe dato for denne hendelsen. Etter mye debatt, kom man fram til følgende:
Guds fullkommenhet innebærer jo at Gud deler likt mellom lys og mørke når Han skaper verden. Derfor faller den første skapelsesdagen på vårjevndøgn, den 25. mars i følge den julianske kalenderen, når dag og natt er like lange.
Jesu liv er jo fullkomment. Det burde derfor være et jevnt antall år, og med begynnelse samme dag som Gud skapte verden. Om Kristus i alt deler våre vilkår, om Gud i Jesus forener alt menneskelig, da begynner Hans liv ikke ved fødselen men ved unnfangelsen!
Derfor ble bebudelsen feiret den 25. mars, og fødselen ni måneder senere. Det var denne måten å tenke på som fikk den tidlige kirken til å bli enige om å feire julen den 25. desember.
Dette handler altså ikke, slik enkelte hevder, at den tidlige kirken tok over hedenske tradisjoner og gjorde dem "kristne".
1 kommentar:
Jeg kjenner til noen som har fått samvittighetskvaler med det å feire jul.
For det første er ikke 24. eller 25. desember Jesu Kristi fødselsdag. Jesus ble trolig født i september/oktober. For det andre så har 25. desember gamle tradisjoner blant hedningfolk og avgudsdyrkelse.
Når man ser bort fra dette så synes jeg det er godt og bra å markere Jesu fødsel med jula. Det er også mange gode argumenter med å markere Jesu fødsel akkurat når dagene har begynt å bli lengre og lysere.
Men hva da med motargumentene ovenfor. Og søk etter "grønt tre" i databibelen din!! Jeg skjønner at det går an å få samvittighetskvaler av dette og andre argumenter mot å feire jul.
Jeg, for min egen del, heller til at å feire Jesu fødsel med jula er av det gode. Men vi må selvsagt være bevisst på hva vi gjør det til. Kjøpefesten ifm. jula er jo et eget avgudshysteri i seg selv!
Men jeg vil avslutte med å vise til Paulus og det han skriver i 1. Kor. kapittel 8. Det er visdom i dette. Og jeg synes Paulus er svært "elegant" når han i vers 4 skriver "Når det er spørsmål om å spise av kjøtt som er ofret til avguder, så vet vi altså at det ikke finnes noen avgud i verden, og at det ikke finnes noen annen Gud enn èn." Jeg gjentar "så vet vi altså at det ikke finnes noen avgud i verden, og at det ikke finnes noen annen Gud enn èn."
Jeg tror det kan være sunt å ta med seg det Paulus skriver på noen andre områder også. Det er det rom for! Er det ikke?
En julehilsen til fra
Thomas i S. :)
Legg inn en kommentar