"Det er forbausende, men sant: Det mest lettvinte og samvittighetsdempende sted å gjemme seg for det flammende blikket fra en hellig Gud, er innfor en død menighet."
De radikale ordene tilhører pastoren i Times Square Church i New York. Mye av dagens forkynnelse bærer preg av å underholde, hevder David Wilkerson (bildet). Det er også en av årsakene til at folk kommer til kristne møter: de vil underholdes. I boken: "Lengter du eter mer av Jesus?", sier Wilkerson: "De vil ikke bli konfrontert med sin synd. Ingen glødende kull fra Guds alter vil brennemerke deres samvittighet, ingen brennende piler med overbevisning til komme fra talerstolen og drive dem på kne. Ingen profetisk finger vil peke rett på deres hjerter, og hvis hammeren skulle falle over synden, er man rask til å dempe slaget."
"Istedet for å veilede de hungrige kristne," sier David Wilkerson, "til det overflodslivet Jesus har å tilby, gir de behagelige forsikringer for å lette på hungeren. 'Alt er vel. Du har gjort alt det du trenger å gjøre. Bry deg ikke om å ta til deg næring fra Guds Brød ved å bli i bønn, eller tørke støv av Bibelen, eller innrette ditt hjerte etter Hans.' Enkelte predikanter protesterer og sier at deres menigheter er langt fra døde. De mener at de er fulle av herlig lovprisning og tilbedelse til Gud. Men det er heller ikke slik at alle menigheter som er livlige, og som pisker opp følelser, nødvendigvis er fulle av liv," sier Wilkerson og legger til:
"Tilbedelse fra urene lepper er faktisk en styggedom for Gud. Lovprisning som flyter fra hjerter fulle av hor, begjær eller stolthet, er som en stank i Guds nesebor. Kristne bannere som holdes av hender som er flekket av synd er ikke annet enn et arrogant uttrykk for opprør."
Jeg tror at vi årene som ligger foran oss vil se en enda sterkere oppfyllelse av ordene fra Hebr 12,26-29:
"Hans røst rystet den gang jorden. Men nå har han lovt, og sagt: Enda en gang vil jeg ryste, ikke bare jorden, men også himmelen. Men dette ordet: enda en gang, gir til kjenne at de ting som rystes skal bli tatt bort. For de er jo skapte ting. Og så skal det som ikke kan rokkes, bli stående. Da vi altså får et rike som ikke kan rystes, så la oss være takknemlige og derved tjene Gud til hans behag, med blygsel og ærefrykt. For vår Gud er en fortærende ild."
Alt som kan rystes vil bli rystet. Vi har sett dette skje i mange menigheter. Det som har vært fordekt, har kommet fram i lyset. Synd er blitt avslørt. Og vi vil se mer av det i 2008 og i årene som kommer.
Men Herren har en hellig rest, som Han hadde i den gamle pakt. Det er mennesker med en dyp hunger etter mer av Jesus.
Jeg er helt enig med David Wilkerson som sier:
"Disse troende blir oppslukt av kjærlighet til Herren, avkledd all stolthet og alle verdslige ambisjoner, og tent i brann med en nidkjær lengsel etter hellighet. De er få i antall, men øker stadig. De har ingen annen mat enn Jesus, for de vet at det finnes ingen annen kilde til liv. De er fulle av liv, for de har kommet trofast og ofte til Herrens bord. De elsker sannheten, og de er uten frykt. De frasier seg all synd uten unnskyldning, og de river ned avguder og festningsverker. Og de gjøralt dette for å bringe frihet til sine brødre og søstre- for å skape en hunger i dem etter realitetene i Jesus Kristus, og for å lære dem hvordan de skal ta til seg næring fra Ham."
De radikale ordene tilhører pastoren i Times Square Church i New York. Mye av dagens forkynnelse bærer preg av å underholde, hevder David Wilkerson (bildet). Det er også en av årsakene til at folk kommer til kristne møter: de vil underholdes. I boken: "Lengter du eter mer av Jesus?", sier Wilkerson: "De vil ikke bli konfrontert med sin synd. Ingen glødende kull fra Guds alter vil brennemerke deres samvittighet, ingen brennende piler med overbevisning til komme fra talerstolen og drive dem på kne. Ingen profetisk finger vil peke rett på deres hjerter, og hvis hammeren skulle falle over synden, er man rask til å dempe slaget."
"Istedet for å veilede de hungrige kristne," sier David Wilkerson, "til det overflodslivet Jesus har å tilby, gir de behagelige forsikringer for å lette på hungeren. 'Alt er vel. Du har gjort alt det du trenger å gjøre. Bry deg ikke om å ta til deg næring fra Guds Brød ved å bli i bønn, eller tørke støv av Bibelen, eller innrette ditt hjerte etter Hans.' Enkelte predikanter protesterer og sier at deres menigheter er langt fra døde. De mener at de er fulle av herlig lovprisning og tilbedelse til Gud. Men det er heller ikke slik at alle menigheter som er livlige, og som pisker opp følelser, nødvendigvis er fulle av liv," sier Wilkerson og legger til:
"Tilbedelse fra urene lepper er faktisk en styggedom for Gud. Lovprisning som flyter fra hjerter fulle av hor, begjær eller stolthet, er som en stank i Guds nesebor. Kristne bannere som holdes av hender som er flekket av synd er ikke annet enn et arrogant uttrykk for opprør."
Jeg tror at vi årene som ligger foran oss vil se en enda sterkere oppfyllelse av ordene fra Hebr 12,26-29:
"Hans røst rystet den gang jorden. Men nå har han lovt, og sagt: Enda en gang vil jeg ryste, ikke bare jorden, men også himmelen. Men dette ordet: enda en gang, gir til kjenne at de ting som rystes skal bli tatt bort. For de er jo skapte ting. Og så skal det som ikke kan rokkes, bli stående. Da vi altså får et rike som ikke kan rystes, så la oss være takknemlige og derved tjene Gud til hans behag, med blygsel og ærefrykt. For vår Gud er en fortærende ild."
Alt som kan rystes vil bli rystet. Vi har sett dette skje i mange menigheter. Det som har vært fordekt, har kommet fram i lyset. Synd er blitt avslørt. Og vi vil se mer av det i 2008 og i årene som kommer.
Men Herren har en hellig rest, som Han hadde i den gamle pakt. Det er mennesker med en dyp hunger etter mer av Jesus.
Jeg er helt enig med David Wilkerson som sier:
"Disse troende blir oppslukt av kjærlighet til Herren, avkledd all stolthet og alle verdslige ambisjoner, og tent i brann med en nidkjær lengsel etter hellighet. De er få i antall, men øker stadig. De har ingen annen mat enn Jesus, for de vet at det finnes ingen annen kilde til liv. De er fulle av liv, for de har kommet trofast og ofte til Herrens bord. De elsker sannheten, og de er uten frykt. De frasier seg all synd uten unnskyldning, og de river ned avguder og festningsverker. Og de gjøralt dette for å bringe frihet til sine brødre og søstre- for å skape en hunger i dem etter realitetene i Jesus Kristus, og for å lære dem hvordan de skal ta til seg næring fra Ham."
26 kommentarer:
BjornOlav frid!
Jag sitter och läser dagen,och jag blir alldeles förtvivlad!Det står att; Norrman anordnar danshelg för kristna i Stockholm!!!Gå in på dagen.se så kan du läsa.Var är vår kristenhet på väg!!!Åter så kommer jag att tänka på vad David Wilkersson talade om när han var i Stockholm för tre år sedan.Det kommer för mig Daniel,när han bad för sitt land,och bekände sin och sitt lands synder.ÅH BjornOlav,låt oss gå in i bön för våra länder,ja inte bara för våra länder,utan även för oss kristna,att Jesus verkligen får vara ALLT i våra liv.
Skriv vad du tycker BjornOlav.
Fridshälsningar Karin
Dansehelg for kristne, - så opplever vi det også. "Skikk dere ikke lik denne verden," sier Skriften, mens enkelte av dagens kristne ser ut til å finne alle muligheter til å bli som denne verden! Kanskje i en misforstått tro på at de gjennom dette skal vinne mennesker? De danset rundt gullkalven i den gamle pakt også. Av og til opplever en ikke forskjell på et kristent møte, og en hvilken som helst "happening". Dette er intet mindre en tragisk. Gudsfrykten er mer eller mindre blitt borte.
Er det noe galt med dans?
Er det slik at det ene ekskluderer det andre?
Kan man ikke ha F. eks "playstation-treff" for ungdommene, OG ungdomsmøte.
Det er jo ingenting som tilsier at dette dansetreffet er istedenfor\erstatter noe annet.
Det kan til og med være et sunt alternativ til svært mye annet.
Personlig er jeg mer kritisk til møtekristendommen hvor det virker som det ideele hadde vært møter hver dag.
Mange har desverre en dualistisk forståelse av kristenlivet hvor de skiller mellom det åndelige livet (gudstjenester, vekkelsesmøter, og bønnemøter), og det verdslige (resten).
Man setter Gud i kirkeasyl slik en bok jeg nylig leste sa.
Dessuten tror jeg verden skikker seg bedre.
David danset naken med tjenestepikene til hans kones forergelse, og men med Guds velsignelse.
Tenk på det, neste gang du hører sangen "i want to dance like David danced" :-)
Jeg formoder at du sikter til
2.Sam 6,20. Der står det: "Da vendte David tilbake for å velsigne sitt hus. Mikal, Sauls datter, kom ut for å møte David, og hun sa: Hvor herlig Israels konge var idag da han blottet seg for framfor øynene på tjenestepikene til sine tjenere, slik en av de lettsindige blotter seg uten bluferdighet."
Det står ikke at David var naken i den hebraiske teksten. Det er kun Bibelselskapet som oversetter dette slik, og jeg vil tro de retter dette opp når den nye reviderte oversettelsen kommer. Både Bibelen Guds Ord og Norsk Bibel 88 revidert i 2007, bruker ordet "blottet". Du må se dette i sammenheng med at Mikal, Sauls datter håner David for hans dans for Herren. Det er hun som nevner dette, og hun foraktet ham for Davids dans for Herren. Dessuten står det uttrykkelig i vers 14 at David hadde på seg "en kjortel av lin". Dette var en efod, som var presteklær. Merkelig at de skulle nevne dette spesielt om det var slik at David var naken når han danset. Det hadde nok vært så oppsiktsvekkende at det ville ha vært nevnt spesielt.
Dans i bibelsk sammenheng dreier seg om dans for Herren.
BjornOlav, har du hittat artikeln från dagen?Om inte så gå in på dagen.se, och titta under ;kultur och nöje;art. är ganska långt ner på tidn..Det skulle vara intr.din åsikt om denna art.
Häls. Karin
Jeg har lest den, og kommentert den øverst på denne siden, rett under ditt innlegg.
Hei, Bjørn Olav
Det kan virke som at du mener at svært få mennesker kommer til å bli frelst når det kommer til stykket og at også mange av dem som regner seg som aktive kristne også går fortapt.
Hvor mange kommer egentlig til himmelen tror du?
Sigmund
Åp 5,9 forteller oss at den frelste skare består av mennesker fra "hver stamme og tunge og folk og ætt", og tatt i betraktningen av tiden som har gått siden den kristne forsamlingens grunnleggelse og frem til nå, så er det nok mange himmelborgere.
Samtidig så fremholder Skriften at det skal bli et frafall fra troen i den siste tid. Jesus undres selv om Han vil finne troen igjen på jorden, og da er det jo ikke en hvilken som helst tro Han taler om. Han taler om den frelsende troen.
Videre taler Jesus om den trange porten og den smale veien:
"Gå inn gjennom den trange porten! For vid er den porten, og bred er den veien som fører til fortapelsen, og mange er de som går inn gjennom den. For trang er den porten, og smal er den veien som fører til livet, og få er de som finner den." (Matt 7,13-14)
Jesus snakker også om at ikke alle som sier "herre, herre" skal komme inn i himlenes rike.
Himlenes rike....
Jeg tror vi har mistet et viktig perpektiv om vi stort sett ser på Guds rike som himmlelen, det hinsidige.
Når Jesus snakker om å se "Guds rike" , komme inn i "himlenes rike" kan ikke jeg se annet enn at han snakker om noe nåtidig. Og at menigheten er sløv kan ha sammenheng med at en har overfokusert på det hinsidige
Jesu hovedbudskap var at Guds rike var kommet, at Guds rike var inneni i oss - og det var noe som skulle leves ut her i tiden. Det var helt revolusjonært på den måten.
Det var kjærlighetens revolusjon her og nå.
Mange venter med å bli kristne, bli brennendne, fordi fokus har vært på himmelen, og de tenker de skal få ordne sakene i siste liten...
Mange blir sløve i sine studier - for himlenes rike er noe fremtidig.
Ja, det er noe fremtidig. Da er det fullkomment. Men det MYE nå! Det legger et stort ansvar på oss hvordan vi lever nå, selv meg som iflg. legene har kort, kort tid igjen. Jeg vil leve maksimalt i dag. Jeg vil leve Guds rike i dag.
I går leste min kone og jeg Rom 8 fra The Message - a mindblowing experience of another and completely changed life now! Jeg er desperat etter å uttrykke så mye som mulig av dette nå, for himlenes rike er kommet. Hvilken herlig åpenbaring. Og når døden kommer, er det er overgang inn i det fullkomne som vi allerede har smakt deler av. Hvilken herlig død.
Takk for svaret, Bjørn Olav. For en tid siden skrev du om løgnkirken. Det er statskirken hvor biskoper og mange andre tekkes tidsånden.
Er det disse det menes som har forlatt den frelsende troen tror du?
Sigmund
Løgnkirken eller skjøgekirken er den kirke vi ser i Åp 17. Jeg tror denne løgnkirken eller skjøgekirken representerer et system, en åndsmakt som vi ser i ulike sammenhenger. Dette er en kirke som har forlatt "den tro som en gang for alle er overgitt de hellige," (Jud v.3) det er en kirke som har "skinn av gudsfrykt, men fornekter dens kraft" (2.Tim 3,5.
Skjøgekirken finnes representert mange steder, og var det så absolutt på kirkemøtet på Øyer. Den har sine representanter i form av vranglærende biskoper.
Bjørn Olav:
En del, F. eks Åge Åleskjær mener at denne "smale veien" er snakk om "lovens vei".
Mvh.
Lars
Ja, jeg har lagt merke til hans merkelige inndeling av Guds ord. Du har sikkert også merket deg at mange etter hvert har tatt et kraftig oppgjør med denne siden av Åge Åleskjærs teologi.
Bjørn Olav:
Akkurat denne tolkningen har vel ikke noe med en påstått oppdeling å gjøre.
De mener at Jesus her konkret snakker om frelse under loven. (og har dermed ikke noe med en oppdeling å gjøre)
Mvh.
Lars
Så vidt jeg har forstått deler Åle Åleskjær Skriften inn på en slik måte at mye av det Jesus sier,kun er rettet til jødene, og ikke gjelder de kristne. Jeg har selv sittet på en lederkonferanse og høre ham si at vi ikke skal be Fadervår. Skriftstedet vi her snakker hører også inn under dette. Åge Åleskjær og flere av hans disipler driver med en nokså spesiell inndeling av Den Hellige Skrift.
Joda, men akkurat dette har ikke noe med en slik påstått inndeling å gjøre.
De mener jo at han her konkret snakker om lovens vei, ikke nådens vei.
Da er det egentlig det samme hvem han snakker til.
Nå er det også langtfra bare Åge Åleskjær. Jeg kan nevne navn som Steve McVey, Peter-Karl Youngren Joseph Prince, A.B. Simpson,
Peter Youngren etc.
Mvh.
Lars
Jo det er akkurat det det har, Lars! Det er jo dette det dreier seg om. Fordi dette ordet påstås om være lovens vei, så handler dette ikke om annet enn de som er under loven.
Nå har jeg lest mye A.B. Simpson, men har ennå ikke funnet noe som skulle tilsi at han står for det samme synet som resten av crazy grace folkene du henviser til. Kan du nevne noen konkrete eksempler?
Crazy grace? :-)
Når det gjelder Simpson skal jeg ikke garantere det ettersom at jeg plasserer han i samme kategori pga. hvordan F. eks Åge Åleskjær har omtalt han. (det var jo etter å ha lest en bok av Simpson at Åleskjær fikk verset "driv trellkvinnen og hennes sønn ut av huset" virkelig åpenbart, og startet sin "reformasjon".)
Mvh.
Lars
Men jeg tviler på at Åge Åleskjær har tankegodset sitt fra A.B Simpson når det gjelder ÅÅs spesielle inndeling av NT. Når jeg har lest hans to bøker om dette emnet, og hørt mye av hans undervisning på CD, så heller heller til at han har hentet mye fra Kenyon. Blant annet finner jeg igjen veldig mye fra New Creation Realities hos Åge Åleskjær, nesten ordrett faktisk.
Crazy grace er forøvrig en benevnelse som Ulf Ekman bruker om den læren som Joseph Prince forkynner. Det finnes en meget god undervisningserie om dette "lærdomsværet" av Ulf Ekman og Kong Hee. Du burde lytte til dem.
Dansefest for kristne.Ja hva blir det neste man drar inn i Herrens helligdom.Takk at du står fast på Guds ord Bjørn Olav.Ønsker deg Herrens velsignelse
Åge er på blåbærttur når det gjelder sin tro og overbevisning.
Nådeforkynnelsen er dratt for langt.
Gud krever mer av oss, akkurat som foreldre krever mer av barnet når det er 6 år enn når det er 3 år.
Og er det med nød og neppe den rettferdige blir frelst, hvordan skal det da gå med den ugudelige (gjengitt etter hukommelsen)
Det finnes mennesker som har gått troens vei, og så har de gått seg vill. Noen har havnet i fortapelsen. Derfor er det bra og også lese brev som Judas brev, Peters brev, Jakobs brev, hebreerbrevet ol. Det finnes mange advarsler i NT, og det er godt å ha det for å oppveie mot for mye søt forkynnelse.
Kjærligheten er grunnen for alt, men vi må også ta til oss Guds andre karakterdrag. Feks Guds vrede. Åpenbarings boken er jo full av vrede over synden.
Hei
Jeg har vært i nærheten av mennesker som er veldig opptatt av å leve riktig og tror på loven etc. Og jeg ble sugd inn i det, helt til jeg ble helt forvirret. Og jeg skjønte at deres forkynnelse bla at trosmenigheten er inspirert av new age (eller er new age), "skuret" (roman) er new age etc. har gått litt for langt.
De slår ned på andre som er lettsindige etc. Og kaller de ubibelsk. For min del handler vel også om at selv om du møter en såkalt "ubibelsk" person, så er det dumt å forsøke å "drukne" dem.
Mange ganger kan omtanke og ekte kjærlighet, drive mennesker ut av syndens huler, mer enn loviske formaninger.
Jeg har ingenting mot tøff forkynnelse, men ligger det ikke kjærlighet bak, så er vi jo like langt. Vi må ha Ordet med Guds kraft. Begge deler burde vært godt representert.
Så jeg tror vi trenger endel visdom før vi slakter alle "lettsindige", fordi gjennom visdom kan man vinne flere av dem. Men Jesus var temmelig harm mot de religiøse, og det er vel ett like stort problem som lettsindighet i dette landet.
Du skriver: "Crazy grace er forøvrig en benevnelse som Ulf Ekman bruker om den læren som Joseph Prince forkynner. Det finnes en meget god undervisningserie om dette "lærdomsværet" av Ulf Ekman og Kong Hee. Du burde lytte til dem".
Hvor er denne undervisningen fra? Livets Ord? City Harvest church? Hvor får man tak i det du henviser til?
Har hørt på CD (fra seminar på LO)av Kong Hee, rundt dette, som viser seg å være feil.. hvis det er Joseph Prince Kong Hee refererer til.
Legg inn en kommentar