søndag, mai 10, 2009

Antikrist, den store trengsel og forfølgelsen av endetidens kristne, del 3



Apostelen Paulus skriver dette om Antikrist: "Han er den som som står imot og opphøyer seg over alt det som kalles gud eller som blir tilbedt ..." (2.Tess 2,5)

Ved siden av apostlene Paulus og Johannes er det profeten Daniel som åpenbarer for oss løgneren og forføreren Antikrist. I sine syner får Daniel se at Antikrist til å begynne med vil ha makt som et lite horn. "... og se, på dette hornet var det øyne som menneskeøyne og en munn som talte store ord." (Se Dan 7,8) Men selv om det starter i det lille, ser det ut til at denne mannen vil gjøre en lynkarriere. Er han diplomat eller en kommende politiker?

Det som er sikkert er at det er frafallet i kristenheten som vil berede veien for ham. Om dette skriver apostelen Paulus: "La ingen forføre dere på noen måte! For den dagen kommer ikke ikke uten at frafallet først er kommet, og syndens menneske er blitt åpenbart, fortapelsens sønn." (2.Tess 2,2) Dette bør vi merke oss, fordi det er tydelig at store deler av Kristi forsamling i endens tid vil være en forsamling i frafall og forfall. Kristi forsamling er kalt til å være "sannhetens støtte og grunnvoll" og skal være "salt og lys". Når løgnen får innpass i forsamlingen, ved at man vender seg bort fra den rene og enkle troskapen mot Kristus, og avviser det som står i Bibelen, så baner det veien for at Antirkrist får makt. Vi skal huske på det i en tid hvor biskoper og kristenledere står frem og sier det motsatte av det som står i Skriften. Et eksempel på dette er jo norske lutherske biskoper som godkjenner homofile forhold.

Antikrists makt vil øke i styrke. Han vil bedra massene med sine store ord. Profeten Daniel sier at hans "munn vil tale store ord." I Åpenbaringen skriver Johannes: "Og han ble gitt en munn som talte store ord og bespottelser, og han ble gitt makt til å holde på med det i førtito måneder." (Åp 13,5)

Israel er et av de landene som kommer til å bli bedratt av Antikrist. En av de som kommenterer på bloggen her av og til, Cato, brakte inn et interessant bibelsted i denne sammenhengen, nemlig Joh 5,43, og jeg tror han har rett når dette ordet handler om Antikrist: "Jeg er kommet i min Fars navn, og dere tar ikke imot Meg. Hvis en annen kommer i sitt eget navn, så tar dere imot ham." I følge profeten Daniel avslører at israelerne vil inngå en avtale med ham:

"Han skal stadfeste en pakt med de mange i èn uke. Midt i uken gjør han slutt på slaktoffer og grødeoffer. På styggedommens vinge skal det komme en som ødelegger. Det skal være inntil den fastsatte avslutning skal bli utøst over den som ødelegger." (Dan 9,27)

Dette betinger jo at det tredje templet er reist i Jerusalem. Som jeg har antydet kan det være at det er Antikrist gjennom sin dyktige diplomatiske kløkt som er med på å bidra til dette, og dermed vinner mange israeleres hjerte. Avtalen Antikrist inngår med Israel vil skape en fredsavtale. "For når noen sier: 'Fred og ingen fare', da kommer en plutselig ødeleggelse over dem som fødselsveene over dem, som fødselsveene over den som skal føde. Og de skal slett ikke slippe unna." (2.Tess 5,3)

Israel vil etter hvert erfare at Antikrist slett ikke er deres velgjører, men ødelegger. (Se Dan 9,27) En stor trengselstid på tre og et halvt år vil komme for jødene. "Han skal tale ord mot Den Høyeste, han skal tøye Den Høyestes hellige, og sette seg fore å forandre tider og lov. Så skal de hellige bli overgitt i hans hånd for en tid og tider og en halv tid." (Dan 7,25) Det er i denne tidsperioden at Antikrist vil ha verdensmakt: "Det ble gitt ham å føre krig mot de hellige og overvinne dem. Og det ble gitt ham makt over hver stamme, tungemål og folkeslag." (Åp 13,7) Denne makt gis ham av satan: "Så tilba de dragen som ga makt til dyret." (Åp 13,5)

Djevelen gis nå stor makt: "For djevelen er kommet ned til dere med stor vrede, for han vet at han har en kort tid." (Åp 12,12b) Antikrist, som er Satans Messias, vil da stå offentlig frem som den han virkelig er. Nå avsløres det at han slett ikke er fredsskaperen, men diktatoren med uinnskrenket makt.

(fortsettes)

12 kommentarer:

Cato sa...

Bjørn Olav, det er interessant å se av det du skriver her, hvor sentral Israel son folk står i endens tid!

I to tusen år nå, har det dreiet seg mest om hedningense frelse som hovedsak. Ettersom vi når kommer nærmere Antikrist og avslutningen av denne tidsalder, trer også Israel klarere og klarere fram i bildet igjen. Her ligger nok mye av løsningen til å forstå endetiden.

Et interessant aspekt er at ordet "menighet, menigheter" finnes 19 ganger i de tre første kapitlene i Åp.

Fra kap 4,1 og til kap. 22,5 finnes de ikke EN gang, før i bokas sammenfatning i kap. 22,6-31
(Fra Dakes)

Litt til ettertanke!

Mvh.
Cato.

Bjørn Olav sa...

Israel er på mange måter Guds profetiske klokke. Og Israel har opplagt både en nåværende og fremtidig rolle i Guds endetidsplan.

Takk for bidraget fra Lake. Dette har jeg ikke sett før. Det var veldig interessant, Cato. Takk skal du ha. Gud velsigne deg.

Anonym sa...

Dessuten så sier de 24 eldste noe spesielt i kapittel 5 i Åpenbaringen. "Verdig er du for du har kjøpt oss til Gud ved ditt blod".

Hvem andre er kjøpt med Jesu blod foruten menigheten, de frelste?
De er altså i himmelen FØR trengselen i kap 6 og utover. Greit å være posttrib, men da kan man ikke samtidig tro på en kronologisk tolkning av Johannes Åpenbaring. Eller?

Dessuten vil du våge å komme med den påstaden for bloggens lesere Bjørn Olav at: "JESUS KAN IKKE KOMME I MORGEN"? Kan du garantere dette for bloggens lesere? Jeg ville bli overrasket om du tar den på hælen og garanterer for oss at bortrykkelsen ikke kommer på lenge enda.

Jeg tror faktisk at ingen vet dagen og timen. Vi vet ikke når Mesteren kommer for å hente sine.

Kanskje på tide å bli premillenialist Bjørn Olav?

EW
- i det litt kverulerende hjørnet

Anonym sa...

Sorry, skrive feil. Mente at du bør bli pretribulanist (bortrykkelse før trengselen).

EW
-fortsatt futurisk pretriblanistisk dispensjonal premillanialist (dog under tvil)

Anonym sa...

En ting til. Hvordan vet vi at "ødeleggelsens vederstygglighet" i Dan 9:27 omhandler endetiden?

I følge 1Makk 1:54 ble dette oppfylt i år 167 f.Kr. Dette visste alle på Jesu tid. Første Makkabeer bok var med i Jesu bibel (Septuaginta). Uansett dette er historie om ikke GUds Ord. Det ble ofret sviner til Zevs/Jupiter i Tempelet i år 167 e.Kr. Men etter 3.5 år Driver Judas Makkabeer dem ut av tempelet og det renses.

Mao dette vers er i utg pkt oppfylt. Likevel sier Jesus at "Når dere ser ødeleggelsen vederstyggelgihet stå på hellig grunn" i Matt 24. Det er klart de skriftlærde lo av Jesu "feiltolkning". Dettte var jo oppfylt det visste alle. Selvfølgelig kom dette bare i tillegg til det Jesus hadde sagt om tempelets ødeleggelse og steinene som skulle rives ned.

Men det "pussige" skjer at "ødeleggelsens vederstyggelighet" (Zevs i Tempelet) skjer igjen etter Jer ødeleggelse. Hadrian gjør om hele byen til ære for Zevs eller Jupiter som guden heter på latin.

Vel dette er gamle historier, men utrolig nok synges det til ære for Zevs fortsatt, han er jo en olympisk gud.....

Les om Mattatias og hans sønner i Makkabeerbøkene. Først må man kjenne historien før man kan si noe om framtiden. Her er det profetier som skjer flere ganger. Antikrists forbilde er Antiokus IV Epifanes som stanset tempeldyrkelsen i 3.5 år.

Det er lett å snakke om et tredje tempel på grunnlag av Dan 9:27 osv, men jeg savner en helhetlig begrunnele.

Jeg er ingen ekspert på dette. Jeg kan ikke mye, men jeg innrømmer det. De fleste bare durer fram med tolkning av Daniel uten engang å kjenne jødenes historie.

EW
-utrolig å engasjert jeg ble nå. Ikke hver dag...

Bjørn Olav sa...

EW

Det er jo bare fint at du er ivrig!

Jesu gjenkomst krever at Matt 24,14 går i oppfyllelse: "Og dette evangeliet om riket skal bli forkynt i hele verden, som et vitnesbyrd for alle folkeslag, og SÅ SKAL ENDEN KOMME."

Guds ord forutsetter et stort frafall før Antikrist står frem, og det tredje templet må reises før Antikrist som "står imot og opphøyer seg over alt det som kalles gud eller som blir tilbedt, slik at han sitter som om han var Gud i Guds tempel og viser seg fram som om han er Gud." (2.Tess 2,4) Frafallet kom ikke før templet i Jerusalem ble ødelagt i år 70 e.Kr. Derfor må 2.Tess 2,4 henvise til noe fremtidig, og konteksten viser at dette har sammenheng med Antikrist.

Jeg tror ikke det er sant at "de fleste bare durer frem med tolkning av Daniel uten engang å kjenne jødenes historie."

For det første lurer jeg på hvem som er "de", og for det andre synes jeg alltid ordet "de fleste" er å ta veldig hardt i. Om du modererer deg og sier "enkelte" kan det hende at du har ordene dine i behold.

Anonym sa...

Jeg tenkte ikke på "de fleste" blant teologer, men på alle kristne som har sterke meninger om endetiden uten egentlig å ha noe særlig grunnlag. Men, OK jeg har ikke helt veid mine ord og lest nøye igjennom det jeg skrev.

Jeg syns det er vanskelig å vite hvor mye av Matt 24 som er Jer Ød. og hvor mye som er selve endetiden. Ingen på apostlenes tid så vel for seg at det skulle gå mange år etter Jer ødl.

Noen tolker jo Matt 24 kun å handle om Jer ødl. Noen tolker også 1Tess til å omhandle Jer Ødl også vet jeg. Og Åpenbaringen er allerede oppfylt i følge enkelte. Noe av dette er det vanskelig å argumentere mot. Du har vel hørt om de som tolker Sjøgen til å være Jerusalem som går under og det nye Jerusalem som kommer ned og "erstatter" Sjøgen. Babylon, den store by er også kalt Jerusalem i Åp 11:8. Kanskje jeg skulle funnet fram noen gamle diskusjoner jeg har på mail, det gikk varmt en stund om dette temaet for noen år siden.

Ikke det at jeg tror på dette, men det finns tolkninger som ikke er så lett å si imot.

EW

Anonym sa...

Fant en liten ting om Antikrist på Wikipedia:

"Αντί" can mean not only “against” and “opposite of”, but also “in place of",[2] "Χριστός",

Har alltid tenkt at Anti betyr mot/motsatt men det kan altså også bety "istedenfor" altså Kristi (falske) erstatter.

Her er hele artikkelen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Antichrist

God natt!

EW

Bjørn Olav sa...

EW

Jeg kan ikke finne at Åp 11,8 sier det du sier. Det står: "... den store byen, som i åndelig mening kalles Sodoma og Egypt, hvor også vår Herre ble korsfestet." Har sjekket med samtlige norske oversettelser, og ingen har navnet Babylon.

Anonym sa...

Du har heldigvis rett...
Men den er kalt den Store By. Og den Store by er Babylon i kap 17 mm.

Ifølge preteristene så er jo Åp i likhet med resten av NT's profetier oppfylt. Det virker jo således logisk at Sjøgen er det gamle Jerusalem og bruden er det nye Jerusalem. Åp 11:8 blr da brukt i forsvar for dette syn.

Men jeg er ingen preterist...
Og Jerusalem er ingen havneby...
EW

Anonym sa...

Her kan du lese litt nøytral info om preterism og partial preterism...

http://en.wikipedia.org/wiki/Preterism

Partial Preterism holds that prophecies such as the destruction of Jerusalem, the Antichrist, the Great Tribulation, and the advent of the Day of the Lord as a "judgment-coming" of Christ were fulfilled c. AD 70 when the Roman general (and future Emperor) Titus sacked Jerusalem and destroyed the Jewish Temple, putting a permanent stop to the daily animal sacrifices. It identifies "Babylon the Great" (Revelation 17-18) with the ancient pagan City of Rome, or even the city of Jerusalem.[30] Some adherents of Partial Preterism see the Emperor Diocletian as the fulfillment of the "little horn" prophecy of Daniel 7. But this is a minority view. The great majority of Partial Preterists believe that Jerusalem was a "great harlot" destroyed by God in A.D. 70. Partial Preterism is also known by several other names: Orthodox Preterism, Historic Preterism, and Moderate Preterism.

Dette er altså ikke mitt endetidssyn. Men det er logisk å forstå. Heldigvis har vi bevis for dobbelt/trippel-profetier i Matt 24 i ordene om "ødeleggelsens vederstyggelighet". Dette ga meg trygghet slik at jeg slipper å sluke preteristenes argumenter....

EW

Anonym sa...

En kommentar til EW som mente at "Heldigvis har vi bevis for dobbelt/trippel-profetier i ordene Matt 24 i ordene om "ødeleggelsens vederstyggelighet". Dette ga meg trygghet slik at jeg slipper å sluke preteristenes argumenter..."

Jeg kan ikke forstå at Matt. 24 beviser noe slikt. Jesus refererer til både Daniel og 167 f Kr (jf.1. Makk). Han sier det skal skje igjen, noe det gjorde år 70. Da virker det ikke logisk for meg å mene at han sier det skal skje en tredje gang

Jeg skal ikke lage noen ny debatt, men deler EWs oppfatning at mange kristne mener en del ting "står i Bibelen" bare fordi en tar det for gitt, og ikke vet det finnes andre oppfatninger der ute.

Jeg oppfatter etter hvert historisk preterisme som mer i samsvar med Bibelen. Men det forutsetter at en forstår språket, bl.a. at "endens tid" forstås som slutten på den gamle pakt. Matt. 24.14 - at evangeliet skal forkynnes for alle folkeslag før enden kommer, forstås som at evangeliet skal forkynnes for HEDNINGENE, noe vi vet var disiplene ganske fremmed til langt ut i Apostelgjerningene (jf. Peters syn).

2. Tess. 2 finnes det også andre oppfatninger av, og andre måter å oversette. Det finnes også preterister som tror på en endetids ”Man of Sin”. Men et eksempel på en tolkning av 2. Tess. 2 som plasserer det i den første kristne tid her: http://www.lostjabez.com/rapture/manoflawlessness.php

Dette er først og fremst ment som opplysning. Jeg tror disse tolkningen har mye for seg, men jeg tror heller ikke jeg har fasiten.

PA