onsdag, mai 20, 2009

Bergprekenen er ikke et skriftespeil - men radikale ord til etterfølgelse



Den svenske forfatteren og retreatlederen Magnus Malm (bildet) har skrevet ny bok 'Et hjerte større enn verden'. Dette er en bok om Bergprekenen. Jeg skal komme tilbake til den ved en senere anledning. Men i forbindelse med boklanseringen har Agenda 3:16 laget et intervju med Malm, og han sier noe i den sammenhengen som vi bør merke oss:

"Bergprekenen har hatt en marginal plass i luthersk forkynnelse. Sammenligner du Romerbrevet med Bergprekenen, så ser du forskjellen på sentrum og periferi i den lutherske tradisjonen."

På spørsmålet "Du mener at vekten" har ligget på "troen alene?" svarer Malm:

"Ja, og i det perspektivet har Bergprekenen blitt brukt som et skriftespeil. Da leser du Bergprekenen for å se hvor umulig den er å etterleve. Så ber du om tilgivelse fordi at du ikke får det til. Du konstaterer din egen usselhet, for så å kaste deg på Kristus. Effekten blir at nåden blir en unnskyldning og et alibi for ikke å følge Jesus. Den blir det Dietrich Bonhoeffer kalte "billig nåde". Bergprekenen er da ikke til for at vi skal følge den, men for at jeg skal innse min syndighet og be om tilgivelse."

Så spør journalisten fra Agenda 3:16:

"Og det er fullstendig feil?"

Hvorpå Malm svarer:

"Ja, hvordan kan man oppfatte Jesu ord slik? Det innebærer jo at han i prinsippet prater ut i luften, og at vi derfor heller ikke tror på det han sier. Egentlig er dette et klassisk liberalt syn på Bibelen, der vi med våre tolkninger skyver det hele fra oss."

Radikale ord. Men så sanne!

Ellers merker jeg meg disse ordene til Malm:

"Alt Jesus sier springer ut av ordene 'Følg meg!' Det er nøkkelen inn i evangeliet."

3 kommentarer:

Anonym sa...

Takk Jesus for at noen står fast i dine ord om å følge deg. !
Verden er ikke uten vitne om ditt ønske om at dem som følger deg virkelig gjør det.
som det står i bibelen "hvis du sier du lever i lyset men lever i mørket er du en løgner".
Å leve i Jesus er å følge hans kjærlighet til sin neste og arbeide med å ta opp sitt kors hver dag så man en dag kan slippe korset for å stå skulder til skulder med Jesus i den største glede alt mens man lever for man kjenner Jesus virkelig for den han er.

Venn i Jesus

Anonym sa...

Af hele mit hjerte hengiver jeg mig til Gud,

Herskeren over alle ting, Universets Skaber,

den barmhjertige Fader og alt det godes ophav.

Af hele mit hjerte hengiver jeg mig til Kristus, Forsoneren,

Genopretteren af vor oprindelige natur,

den fuldkomne Åbenbarer og Guds uudgrundelige Ord.





Af hele mit hjerte hengiver jeg mig til Den hellige Ånd,

som gennemtrænger hele universet og overalt har veje og midler til at påvirke sjælene,

den rene og stille virkende vind fra Gud!


efter Karl Ludvig Reichelt

fant dette på http://www.imesterenslys.dk

Anonym sa...

Jeg er enig med forfatteren. Der virker som å være en alminnelig foresstilling at det ikke fordrer noe å være kristen, at renhet og rettferdighet var stand å være i for de som fulgte Loven men at vi ved å følge Jesus kan være moralsk elendige og likevel være gjenstand for "nåde". Det er selvsagt tull. Det å holde sin sti ren, det å ha god samvittighet, det å føle seg rettferdig, er forutsetningen for å kunne handle i kjærlighet.

INVITASJON

Ta en titt på bloggen min!
Du må tro at den er fin.
Dikt jeg skriver - livet om.
Kom og voks ved blikk og dom!