onsdag, juni 12, 2013

Fyll mitt seil

Verbum gav ut en vidunderlig liten bok med et stort innhold i 2009: 'Sanger fra Lindisfarne' - den hellige øya (bildet). I denne sangboken finnes det en hymne eller en bønn som er tillagt Hl.Columba (521-597), som jeg synes er så flott at jeg gjerne vil få dele den med bloggens lesere. Det er Anne Kristin Aasmundtveit som har oversatt det til norsk. Sangboken er herved anbefalt på det aller varmeste!

'Fyll mine seil og styr min åre. Før meg gjennom brott og brenning. Jeg drar over truende havdyp, gjennom tid og tap, til min reise ender.

Omkved: Vær en flamme - gå foran meg. Vær en stjerne - skinn over meg. Vær en smal sti - hold under meg, i dag, i natt og for alltid, i dag, i natt og for alltid.

Jeg er trett, jeg er en fremmed. Led meg dit hvor engler ferdes. For oppbruddets time er inne, jeg skal reise hjem, hjem til Jesu hvile.

Omkved.

Om du vil lese mer om Hl.Columba, hvis minnedag var 9. juni, kan du lese en artikkel her, på min andre blogg, som heter Monastisk:

http://www.monastisk.blogspot.no/2013/06/hellige-columba-kirkens-due.html

Ingen kommentarer: