torsdag, august 12, 2021

Det beste åndelige rådet jeg har fått


Hva er det beste åndelige rådet jeg har fått i de 62 årene jeg har levd? Utvilsomt det jeg fikk av Edin Løvås (bildet), noen år før han døde:

- 'Hva gjør du når du er sliten av å be, Edin?', spurte jeg. 'Når du ikke orker mer?'

Da så Edin på meg med sitt gode, lune, smil. Så sa han: 

- 'Jo, det skal jeg fortelle deg! Jeg går inn i mitt lønnkammer. Stiller meg midt i rommet, og så sier jeg: I dag orker jeg ikke å be. Ha det godt! Nå går jeg meg en tur! Og så går jeg.'

Hva er dette? Sunn åndelighet. 

Vil du bli mer åndelig? Bli mer menneskelig. 

Billedtekst: Edin Løvås slik jeg husker ham. Som åndelig mentor, og en kjær venn. Foto: Ragnhild Helena Aadland Høen. Brukt med fotografens velvillge tillatelse. Dette er nok det beste bildet av Edin som er tatt.

Ingen kommentarer: