tirsdag, oktober 21, 2008

100 års jubileum for Thompson Chain Reference Bible


En av de aller første bøkene jeg leste etter at jeg ble en kristen i 1972, var en bok skrevet av en amerikansk forfatter. Den handlet om hvordan man kunne studere Guds ord på egenhånd. Siden den gang har mitt personlige og daglige bibelstudium, vært blant mine aller største gleder. Mens jeg var pastor på for Baptistkirken på Lillehammer, døde en av våre medlemmer. Hun hadde vært misjonær i India, og jeg var så heldig at jeg arvet en del av hennes bøker. Blant disse fantes en av de tidligste utgavene av Thompsons Chain Reference Bible i en King James utgave. Den er blitt så kjær for meg. Dr. Frank Charles Thompson (bildet) var en ung predikant, da han mot slutten av 1800-tallet ble skuffet over de studiebiblene som fantes på den tiden. Thompson mente at Bibelen skulle presenteres på en enkel, men også faglig måte. I 1890 begynte han arbeidet med å lage en helt ny studiebibel, bygget opp med masse krysshenvisninger som gjør det lett å finne frem, og finne sammenhengene. Bildet til venstre viser hans egen Bibel, som dannet grunnlaget for dette systemet. I motsetning til en del andre studiebibler er denne ikke knyttet til noe bestemt teologisk syn, men er et hjelpemiddel til å lese Bibelen på egenhånd. Thompson brukte et helt liv på dette arbeidet, som virkelig bokstavelig talt er et håndarbeid. Den gangen var man jo ikke så heldige at man hadde datamaskiner! Den første utgaven kom i 1908 - altså for nøyaktig 100 år siden. Om du leser engelsk anbefaler jeg på det sterkeste at du skaffer deg en Thompson Chain Reference Bible. Den finnes i ulike oversettelser. Du finner mer stoff her: http://www.bestthompsonchainbible.com/home


2 kommentarer:

Anonym sa...

Kunne du ha skrevet noe om norske Studiebibler? Hvem av dem er best?

Bjørn Olav sa...

Jeg skal se om jeg ikke kan lage en egen artikkel om dette.