Profeten Jesaja gjengir et løfte Herren gir til den som holder sabbaten hellig. Vi gjør vel i å lytte til Herrens eget ord i denne forbindelse:
"Hvis du vender din fot bort fra sabbaten, så du ikke gjør etter ditt eget velbehag på Min hellige dag, men hvis du kaller sabbaten en stor glede, Herrens hellige dag for ærefull, hvis du vil ære den, så du ikke følger dine egne veier, og ikke gjør det som er etter ditt eget velbehag, og ikke taler dine egne ord, da skal du ha stor glede i Herren. Jeg skal la deg ri på høydene i landet og mette deg med arven fra din far Jakob. Herrens munn har talt." (Jes 58,14-14)
Legg merke til hvordan Herren ordlegger seg når Han taler om sabbaten:
"Sabbaten ... en stor glede." " Min hellige dag", "Herrens hellige dag"
To ganger omtaler Han sabbaten som hellig, og når vi holder den for hellig, så skal det bringe oss STOR glede. Da skal vi også nyte godt av Guds velsignelse ved at vi får del i Guds mirakuløse kraft: "Jeg skal la deg ri på høydene i landet og mette deg med arven fra din far Jakob..."
Guds skaperkraft og sabbaten er uløselig knyttet sammen. I dag er det mange som avviser at Gud skapte verden, også enkelte kristne. De setter sin lit til en meget skrøpelig og antikristelig evolusjonsteori. En slik vantro vil forsvinne, om vi begynner å holde sabbaten. Dette fordi sabbaten hjelper oss til å se kontinuerlig tilbake til selve skapelsen. Om vi ikke tror det Bibelen sier om skapelsen, er det også mange andre ting vi kan tvile på. Troen på Guds skaperkraft vil også styrke vår tro på at Gud kan gripe inn i våre hverdagslige situasjoner.
Det finnes to hebraiske ord som det er viktig for oss å forstå betydningen av i relasjon til det Guds ord har å si om sabbaten:
I 2.Mos 20,8 fremheves det at vi skal huske (zachor) sabbaten: "Husk på hviledagen så du holder den hellig." I 5.Mos 5,12 sies det at vi skal holde (shamor) sabbaten: "Gi akt på hviledagen så du holder den hellig, slik Herren din Gud har befalt deg."
Ordet huske tillegger vi plikter, mens ordet holde handler om det vi unngår å gjøre på denne dagen. Jeg tror ikke det vil skade oss om vi tok på alvor at en dag i uken faktisk er helt annerledes. Jeg tror ikke det skader oss om vi faktisk unnlot å gjøre en del ting. I dag er vi blitt vant til å være så veldig tilgjengelig for alle til enhver pris. Ikke minst har mobiltelefonen, epost, Face Book o.l bidratt til det. Dette kan bidra til at vi får mye dårligere tid med familien vår. En dag i uken hvor Gud får førsteplassen, og hvor familien en stor del av vår oppmerksomhet gjennom å spise sammen, gå turer, leke med barn- og barnebarn, lese en god bok, etc vil gjøre noe godt for ånd, sjel og legeme - hele oss. Kanskje det faktisk vil bidra til å hele (lege) oss? Jødene kaller dette for Oneg Sha'bat - sabbathygge.
(fortsettes)
4 kommentarer:
Ja, jeg er helt enig med deg, at vi som mennesker trenger en hvildag hvor vi kan legge arbeidet til side. Og spesielt vi som kristne har jo god anledning til å bruke en slik dag til møter og sammenkomster. I Norge har jo de fleste to dager å velge mellom, så vi er priviligert.
Før i tiden kunne det nok bli litt loviskhet i dette, man skulle ikke strikke på på søndag osv., en rekke med forskjellige forbud. Det er jo ikke dette med å overholde bud og påbud som er saken, men at vi kan la kropp og sinn få slappe av, og ikke ha arbeid og trykk henge over oss denne dagen. Dette har jeg for min del prøvd å praktisere i alle år. På søndagen tar jeg fri med "god samvittighet" selv om ting skulle vært gjort.
Mvh.
Cato.
Jeg tror vi har veldig mye å hente på å holde en dag for hellig, en dag som er annerledes enn ukens øvrige.
Bjørn. härligt att se att du du börjat judaisera.
Var välsignad!
SÅ
SÅ
Det kommer kanskje mer. :-)
Legg inn en kommentar