onsdag, januar 13, 2010

Be om Guds rikes komme og du får bønnesvar!

Som jeg vel har skrevet tidligere skulle jeg ønske at flere oppdaget Eberhard Arnold grunnleggeren av Bruderhof kommuniteten, et anabaptistisk fellesskap. Det er mangt og mye, både ved hans forfatterskap, og ved hans eget levde liv vi kan lære av.

I en publikasjon fra 1929, som jeg har forsøkt å oversette, skriver han om Guds rike, og bønnen vi ber i Fadervår:

"Hvis vi i alt vi gjør ikke har noe annet mål enn dette: at Hans rike skal komme, at Hans vilje skal skje på jorden, da vil våre bønner bli besvart. (Matt 6,33) Gud vil vise seg å være større enn våre hjerter kan gripe. Mye mer vil skje enn vi våger å sette ord på. Hans svar vil overgå våre djerveste bønner.

Og for at vi skal være aldeles sikker på at det er Gud som gjør alt, vil det inntreffe mens vi ber eller til og med før vi har uttalt et eneste ord. (Jes 65,14)

Alle som banker på Guds dør og søker Gud alene vil motta det Han ber om før Han aner det. (Matt 7,7-11) o

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg fikk sterke koblinger til den karismatiske bevegelsen når jeg leste dette Bjørn Olav. Vellykkethet som resultat av bønneemner og svar på disse. "Vi skal ikke møte motstand eller vanskeligheter"!

Det står f.eks. i klar kontrast med din egen artikkel torsdag (i dag) om bibelen og helbredelse og kommentarene vi kan lese der. Og min egen mening.

Tror nok han som har skrevet dette hadde villet lagt til en tilleggskommentar til sitatet du har brukt, eller var denne mannen en tidlig "populærkarismatisk forkynner"??

Hilsen
Thomas i S.

Bjørn Olav sa...

Han var ingen tidlig pinsekarismatiker, det er helt sikkert! Hva betyr det å be om Guds rikes komme? Blant annet trengsler og forfølgelse. "Vi må gå inn i Guds rike gjennom mange trengsler." (Apgj 14,22)

Eberhard Arnold kjente meget godt den anabaptistiske historien: den er full av lidelser. I tillegg kommer det faktum at den kommuniteten han grunnla, gikk gjennom mange prøvelser og forfølgelser.

Problemet med å oversette tekster slik jeg gjør, er at vi bare får en liten smakebit av Arnolds undervisning. Jeg kjenner den ganske godt, fordi jeg har lest mye av det han har skrevet, siden jeg "kom over ham" på 1990-tallet.

Anonym sa...

Ja, tenkte det var en skjevhet i sitatet, ville bare påpeke inntrykket! Det blir jo litt som for Bibelen, at man bør lese hele eller store deler for å få den samlede tanke bak.
Hilsen
Thomas i S.