mandag, januar 18, 2010

Å være skapt i Guds bilde og elsket av Ham

I den siste publiserte dagboken til Henri J.M Nouwen, "Sabbatical Journey", forteller han om tiden da han skriver boken om Adam, en multihandikapet mann han var personlig assisent for. Rundt 20. mai 1996 holder han på å skrive kapitelt: "Adams passion", og gjør følgende dagboksnotat: "Hele livet til Adam var lidenskap, ikke handling. Han kunne ikke gjøre noe. Alt ble gjort for ham."

Jeg ble sittende å tenke på Adam, og vår tids vektlegging av at menneskeverdet består i altoverveiende grad av handling, av å gjøre. De som i andre menneskers øyne ikke bidrar med noe, har liten eller ingen verdi. Omtrent så kynisk er denne verden blitt.

Henri Nouwen (bildet) kaller Adam "Guds elskede".

Det er vår egentlige verdi.

Jeg har lest opp igjen ordene fra 1.Mos 1,26: "Så sa Gud: La Oss gjøre mennesker i Vårt bilde, etter Vår lignelse." Tenk det! Den treenige Gud skapte mennesket i sitt bilde, til å bli Ham lik. Det er veldig. Jeg ber om at Gud hjelper meg til å gripe det djupe innholdet av dette. For når vi ser dette, forandrer det vår måte å leve på. Vi er elsket, ja vi er Guds elskede.

I forbindelse med at Nouwen skriver boken om Adam, får han et spørsmål fra en venn. Vennen spør: "Hva er det aller viktigste i livet ditt?" Nouwen forteller at han måtte tenke en god stund før han svarte på det spørsmålet. Dette er hva han svarte:

"Det er tre ting: å leve med en visjon inspirert av evangeliene om Jesus; være nær de fattige, de funksjonshemmede, de syke og de døende; finne en vei til å tilfredsstille min dype lengsel for nærhet og hengivenhet."

Jeg sitter og tenker på hva jeg ville svare. Hva ville du svart?

8 kommentarer:

Anonym sa...

En velsignelse å lese om en som kjennner Jesus hjertelag !

Jesus ønsker at vi som ikke har store pengemidler å gi, skal gi av vår tid i bønn for ofrene etter jordskjelvet, slik at dem kan bygge opp kirkene og husene slik at dem kan se at Jesus elsker dem.

Kjære Far jeg føler din store kjærlighet for dem som lider i denne stund.
Bruk meg som ditt lys i ånden til forbønnn for dem som sulter og lider etter din hjelp.

Kjære Far jeg ser sammen med deg dem tomme øyner i barn og mødre som har mistet alt håp i verden.

La meg få gi av den kjærlighet som du har fylt i mitt hjerte til dem.

La det flyte kjærlighet fra mitt ånds hjerte som flyter inn i dem lidende sjeler så lyset kommet inn i øynene.

Takk Far for at du kan bruke oss på trods av vår skrøplighet i kjødet som ikke vil gi av seg selv.

Takk far for at du åpner hjertene til folket og hjelpearbeidene slik at du gjør alle ting nye amen

Takk for at du alt har hørt min bønn kjære Far.

Broderlig i Kristus

Anonym sa...

Må Atle Sommerfeldt og den lokale baptistkirken også få hjelp av andre baptister og kristene til en sterk velsignelse til å virke som hender og føtter for deg Far midt i mørket.
Styrk å bevar dem amen

Bjørn Olav sa...

Hva sikter du til i det siste innlegget ditt?

Anonym sa...

Har du lest VL som skriver om Bønn og møter midt i lidelsen
Link til
http://www.vl.no/verden/article4810962.ece

I Kristus broderlig

Anonym sa...

Ett vitnesbyrd på troen på Jesus i smerten.

En av alla dessa är Lionelle Masse, som förlorade ett barn i jordbävningen:

- Jag har fortfarande kvar min tro på Gud och jag vill ge ära till Honom, säger hon där hon sitter med några andra kvinnor och lovsjunger sin Herre och Skapare. (Dagen).

Som jag sagt så många gånger tidigare så är det inte Gud som har sänt denna katastrof. Gud vill människors frälsning. Därför vill han att människor ska omvända sig till honom medan tid är. För en dag är det faktiskt försent. Denna katastrof tyder på det.

Vem hade trott en en sådan ohygglig katastrof som tsunamin 2004 skulle hända? Men det hände med kanske 230 000 döda. Nu har en liknande stor ohygglig katastrof åter igen inträffat med kanske 240 000 döda. Förmodligen kommer det hända fler katastrofer. Åter igen: Vi behöver omvända oss medan tid är.

Dessa båda katastrofer borde få oss att vakna upp över att vi lever i den sista tiden, men det finns tyvärr alltid några som förstockar sina hjärtan och vill inte tro. Än värre: De vill förleda andra att inte tro och så bortförklarar de mot bättre vetande tidens tecken. Men detta står alla redan i Uppenbarelseboken att en del inte vill tro och omvända sig. Än en gång har bibeln rätt.

Vi bör alla göra som kvinnan som tyvärr miste sitt barn: Ära Gud och lovsjunga Herren och Skaparen!

Bjørn Olav sa...

Det er ikke så ofte jeg leser Vårt Land. Jeg leser derimot Dagen/Magazinet, synes det er en mye bedre avis.

Anonym sa...

Det er den avisen som du har anstøt mot som trenger mest forbønn for å bringe Ordet frem.
Det er jo slik Gud tenker lyset trengs mest der det er størst mørke.
Det er vel en en av Guds store sorger at lyset ikke kommer inn i hele verden og hele vårt land.
Du er vel enig i det håper jeg
Broderlig i kristus

Anonym sa...

Det er den avisen som du har anstøt mot som trenger mest forbønn for å bringe Ordet frem.
Det er jo slik Gud tenker lyset trengs mest der det er størst mørke.
Det er vel en en av Guds store sorger at lyset ikke kommer inn i hele verden og hele vårt land.
Du er vel enig i det håper jeg
Broderlig i kristus