onsdag, januar 20, 2010

Hva betyr det og hva innebærer det å be i vårt lønnkammer


Johannes Cassianus, født ca 350 og død ca 435, i Dobrodia i det nåværende Romania, var disippel av Johannes Crysostomos og ble av denne viet til diakon, og ble senere viet til prest. I år 415 grunnla en to klostre i Marseille. I en bok skrevet for biskopen i Apt beskriver han de egyptiske kommunitetene som biskopen ville bruke som forbilde for klostre han ville bygge.

I en av sine bøker skriver Cassianus dette om bønnen, som jeg fant viktig å legge seg på hjertet:

"Vi bør være særskilt nøye med å følge det evangeliske bud som sier at vi skal gå inn i vårt lønnkammer og stenge vår dør for å be til vår Far. Dette gjøres på følgende måte:

Vi ber i vårt lønnkammer, når vi helt drar vårt hjerte bort fra våre tankers og bekymringers larm. I et særskilt møte i det skjulte, som mellom gode venner, viser Herren hva det er vi ønsker. Vi ber bak stengte dører, når vi uten å åpne leppene påkaller Ham som ikke ser til ordene, men til hjertet. Vi ber i det skjulte, når vi taler til Gud ene og alene gjennom hjertet og sjelens konsentrasjon, og avslører våre omstendigheter for Ham alene. Ikke engang fiendens makter kan da ane hvilke de er. Det er derfor man bør iaktta djup stillhet i bønnen.

Vi bør derfor be ofte men ikke lenge, slik at fienden ikke skal få anledning til å forstyrre oss når det varer lenge. Dette er det sanne offer: Offer for Gud er en sønderbrutt ånd. (Salme 51,19)"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for nøkkler til den sterkeste bøn.
Jesus elsket oss først med i sin kjærlighet ved å gi frivilig av seg selv for oss.

Derfor må våre hjerter rope frivilig i det indre etter å lengte etter å tjene Han og våre medmennesker.
Vi må ikke bare være egoistiske å tenke på å redde oss selv for det viser ikke kjærlighet som Jesus har.

Nei vi må rive i hjerteroten som Jesus over verdens smerte.Gråte med Jesus over lidende barn og mødre med smerte øyner.

Ja når vi tar del i jesus virkelige kjærlighet er det som å komme hjem selv om man er på jorden.

Dat er det så godt at bønnen forsetter uten ord som en øm kjærlighet som er med lenge etter ordene er stille.

NB
Man må våge å føle kjærlighet over lidende mennesker som Jesus for å virkelig forstå bønnens kraft.

Far vekk lengselen som vekker den dype kjærligheten som elsker som deg totalt dine barn.

Broderlig i kristus

Anonym sa...

Hei Bjørn Olav.

Guds Fred og enda en gang takk for alt du deler!

Deler en bønn brukt av John Wesley:

JEG ER DIN
Herre, jeg tilhører ikke lenger meg selv,men jeg er din eiendom.
Sett meg til hva du vil,
sett meg sammen med hvem du vil.
Led meg til handling,
led meg til lidelse.
La meg bli brukt av deg,
opphøyet for deg eller ydmyket for deg.
La meg være fylt, la meg være tom.
La meg eie alt, la meg miste alt.
Frivillig og av hjertet overgir jeg alle ting
til din vilje og til din disposisjon.
Opphøyde og barmhjertige Gud,
Far, Sønn og Hellige Ånd,
du er min, og jeg er din.
La din vilje skje.
Amen


Vær velsignet i liv og tjeneste.
Eva

Bjørn Olav sa...

Takk for oppmuntringen, Eva og den sterke bønnen av John Wesley.