tirsdag, januar 12, 2010

Et bilde som forteller om tro, mot og forfølgelse

Dagen/Magazinet offentliggjorde et bilde i går som grep meg så sterkt. Stans opp litt og se nærmere på det! Bildet som er tatt av Jon-Geir Dittmann i Norsk Misjon i Øst, viser en baptistpastor som deler ut nattverd i en kirgisisk baptistmenighet.

For meg personlig er dette bildet spesielt av flere årsaker. Jeg arbeidet som redaktør av Ropet fra Øst og som informasjonsmedarbeider i Norsk Misjon i Øst (tidl. Misjon bak Jernteppet), da Institutt for Bibeloversettelse i Stockholm fullførte oversettelsen av Det Nye testamente på kirgisisk. I dag tenker jeg på at instituttets leder, Boris Andropovic og daværenede generalsekretær i Norsk Misjon i Øst, John Victor Selle virkelig var midt i Guds ledelse da de satset på å få denne oversettelsen ferdig i rett tid. For når oversettelsen var klar, åpnet Kirgisistan grensene, og Guds ord kunne bringes inn. Jeg glemmer ikke at misjonssekretær Johannes Østtveit, en av pionerene i norsk Østeuropamisjon og Øyvind Crompton, som i dag står i vekkelse i Sør-Afrika, dro til Kirgisistan med de første Nytestamentene. De plantet Guds ord i moden jord, og sakte, men sikkert vokste de første menighetene fram.

I dag lever disse kristne under hard forfølgelse. Mange av dem har gått under jorda. Også her er det slik at det er baptistene som opplever den hardeste forfølgelsen, særlig de uregistrerte.

Jeg blir så grepet når jeg ser bildet av disse kirgisierne som tar imot Herrens nattverd. De er kanskje frukten av de nytestamentene Johannes Østtveit og Øyvind Crompton brakte inn. Nå har de fått oppleve frelsens under, de er døpt og lagt til menigheten, og nå feirer de nattverden sammen. Enkelt. Men under forfølgelse. Dette er en del av Kristi forsamling i Kirgisistan. Jeg kommer til å klippe ut bildet og henge det på veggen, så jeg kan minnes dem i mine bønner. Blir du også med å be for Kristi lidende forsamling i Kirgisistan?

Kari Fure i Dagen/Magazinet skriver: "20 år etter at jernteppet revnet, tar Kirgisistan igjen sovjetmetoder i bruk for å kontrollere innbyggerne. 2010 kan bli året da landets små menigheter må gå under jorden."

Ingen kommentarer: