torsdag, august 06, 2020

Den merkelige teologien som avviser munnbind men omfavner våpen

Dette året har vært vanskeligere enn vi noen gang kunne forestille seg for så mange mennesker. Mens COVID-19-pandemien forståelig nok har okkupert forsidene over hele landet og over hele kloden i store deler av det siste halvåret, fortsetter en annen destruktiv bølge å feste seg som en ubehandlet byll, og skaper så mye smerte og sorg - vår nasjonale pest med vold forårsaket av våpen, som krever 100 liv om dagen. Kombinasjonen av pandemien og vold forårsaket av våpen har blitt en giftig kombinasjon.

Vold forårsaket av våpen var en nasjonal helsekrise før pandemien, er fremdeles en krise midt i pandemien, og med mindre vi tar grep, vil forbli en krise etter pandemien. Når vi sørger over tapet av liv hver dag på grunn av COVID-19, må vi fortsette med fornyet og med presserende hastighet for å redde og forebygge livene til disse 38 000 menneskene i året som går tapt på grunn av våpenbruk.

Ikke alle hjem er et trygt sted å være i denne coronavirus-stormen. Det antas at vold i hjemmet øker i hele nasjonen, et produkt av at mennesker er innesperret i hjemmet og ikke fungerer. Vi vet at det at man har et våpen hjemme gjør vold i hjemmet dødeligere, og denne pandemien er intet unntak. En pistol i hjemmet gjør det 5 ganger mer sannsynlig at en mishandlet kvinne blir et offer for at drap skjer i hjemmet.

Frykt skapt av pandemien og panikken rundt oppvåkningen av den urett som begås mot etnisitet har skapt en rekordbølge for salg av våpen, med rundt 2 millioner solgte våpen i løpet av en måned. Vi har sett væpnede militsgrupper som marsjerer mot hovedsteder og død på grunn av skudd øker med 200-300% i noen amerikanske byer i år. Den ene tragedien etter den andre, sist i den forferdelige skytingen i en begravelse i Chicago, og etterlot over et dusin mennesker kritisk såret - et deprimerende kjent syn i et ellers enestående år.

I denne krisen som bare fortsetter er den nåværende mangelen på forskrifter om hvem som kan kjøpe et skytevåpen uforsvarlig, ja til og med dødelig. Som kirke må vi forsvare de som er mest utsatt. Landet vårt trenger våre bønner ... og våre handlinger. Noen ganger venter vi på at Gud skal handle, og Gud kan faktisk vente på oss. Som en av mine mentorer sa: "Når vi ber Gud flytte et fjell, kan Gud gi oss en spade."

Det er et vers i Bibelen som sier: "Den fullkomne kjærlighet driver frykten ut" (1. Johannes 4:18). Jeg er overbevist om at vi har et valg akkurat nå i Amerika - mellom kjærlighet og frykt. Det virker klart at det motsatte av kjærlighet ikke alltid er hat - noen ganger er det frykt.

Krisen vår nasjon står overfor i år er ikke bare en politisk krise - den er også en åndelig krise. Landet vårt har både et våpenproblem og et hjerteproblem. Ingen lov kan endre et rasistisk eller voldelig hjerte. Bare Gud kan gjøre det. Men Gud endrer ikke lover - det gjør vi. Og det er på tide at vi møter både den åndelige og politiske krisen i landet vårt og gjør endringer. Med det samme motet og presset som sykehusarbeidere redder liv på frontlinjene, må de av oss som tror hvert liv er skapt i Guds bilde, gjøre alt vi kan for å redde de livene vi kan. Vi kan ikke redde alle, men vi kan gjøre det bedre enn 100 liv om dagen. Akkurat som USA er ledende i verden i COVID-19 dødsfall, leder vi også verden i våpendødsfall - med åtte av hver tiende våpendødsfall i den industrialiserte verden som skjer akkurat her i USA.

Tidligere i år ble jeg bedt om å gå inn i et interreligiøst partnerskap med Everytown for Gun Safety for å mobilisere folk i jakten på våpensikkerhet under det kommende valget. Trosledere og trossamfunn vil jobbe for å understreke viktigheten av våpensikkerhet for kandidater fra alle partier. Alminnelig våpenregulering støttes av majoriteten av begge parter og et flertall av våpeneiere.

For meg som kristen gjør jeg dette arbeidet på grunn av mitt engasjement for "Fredsfyrsten" og det  krever at jeg bryr meg om livet og å trosse det som ødelegger livet. Jeg blir påminnet om at Bibelen sier at Jesus gråt over Jerusalem fordi de ikke visste hva som ville føre til fred. Uten tvil gråter Jesus over Amerika akkurat nå. Så la oss bestemme oss for å samarbeide - mennesker av alle trosretninger og de uten tro - for å stå på livets side og kjærlighet og avvise frykten som ber om det vanvittige kjøpet av skytevåpen under en pandemi. Måtte vi avvise den merkelige teologien som sier at jeg ikke trenger en maske for å beskytte meg, men jeg trenger en pistol. La oss rive ned avguderne våre - de tingene som vi behandler som om de har overnaturlig kraft, og som vi tilskriver Guds makt selv om de ikke er gudfryktige i det hele tatt. På samme måte som Skriften advarer oss om ikke å stole på ”vogner eller hester”, la oss nekte å stole på våre våpen, men bare på Gud. La oss leve oss inn i visjonen til de gamle profetene der vi omskaper våre “sverd til ploger”… eller som vi vil si, omskape våre våpen til hageværktøy. La oss rive ned avguderne våre - som ganske enkelt er ting vi behandler som om de har overnaturlig kraft.

Trossamfunnene har sett førstehånds de ødeleggende effektene av våpen på steder hvor de blir tilbedt --- Tree of Life Synagogue i Pittsburgh, Mother Emanuel AME Church i Charleston, First Baptist Church i Sutherland Springs, og så mange flere. Som Kristi etterfølgere må vi stå opp mot denne volden - i navnet til "Fredens fyrste." Vi må jobbe for å få slutt på volden som truer gudstjenestebesøkende i menighetene, overgrepsofre hjemmene, barna våre på skolene deres. I 2020 kommer vi til å vise 'trosvelgere' som vet at våpensikkerhet er et spørsmål om liv- eller død som vi ikke lenger kan ignorere. Hvis vi virkelig er pro-life, kan vi ikke se bort fra livene som går tapt på grunn av våpen.

- Shane Claiborne (bildet), forfatter, taler, aktivist, arbeidet med Mor Teresa, grunnlegger av den nymonastiske kommuniteten The Simple Way. Oversatt fra The Sojourners Magazine av Bjørn Olav Hansen,

Ingen kommentarer: