onsdag, juli 07, 2021

Trofast kjærlighet

Det hører med til sjeldenhetene at en artikkel i Aftenposten berører meg til tårer, men artikkelen skrevet av Kjetil Hanssen - ikke slekt - om Rosalynn (93) og Jimmy (96) Carters atombryllup i dag gjorde det. Når man kan feire sin 75 års bryllupsdag snakker vi både om trofasthet og masse nåde! 

Men historien starter ikke der. Jimmy Carter så Rosalynn da han bare var tre år gammel. Han som skulle bli USAs 39.president hadde nemlig en mor som var sykepleier. 

Hanssen skriver følgende:

"En kveld i 1945 gikk Jimmy Carter og Rosalynn Smith på kino.  Han var 20, hun var 17. 'På veien hjem kysset han meg', røper hun i sine memoarer. Han for sin del sagt at så alt klart den kvelden. Han har fortalt om samtalen han hadde med sin mor neste morgen, da hun spurte om kvelden hans.

- Jeg gikk på kino, svarte han.

-  Hvem med?

- Rosalynn Smith.

- Hva synnes du om henne?

- Hun er den jeg vil gidte meg med."

Og slik ble det og de har holdt sammen siden det. Hvordan de skal feire dagen? De skal feire hjemme  ved å holde hverandres hender.

Ingen kommentarer: