torsdag, april 07, 2011

Forslag til en nattverdliturgi

Endret utgave, sjekk kommentarfeltet:
Jeg kom over en nattverdliturgi i dag som jeg synes var så flott. Kanskje den kan brukes av noen? Jeg har gjort visse endringer i teksten, for å tilpasse den til nattverdfeiring i en frikirkelig sammenheng.

Liturgen: Vi bærer fram jordens brød og vin.

Alle: Møt oss med din himmelske glede, Gud.

Liturgen: Vi bekjenner våre synder.

Alle: Møt oss med Din tilgivelse.

Liturgen: Vi bærer fram vår lengsel.

Alle: Møt oss med Din Hellige Ånds nærvær.

Liturgen: Vi bærer fram verdens hunger.

Alle: Hjelp oss til å dele Livets brød, slik som Jesus i den natt da Han ble forrådt: 'Tok et brød, takket, brøt det og sa: Dette er mitt legeme, som er for dere. Gjør dette til minne om meg! Likeså tok han kalken etter aftensmåltidet og sa: Denne kalk er den nye pakt i mitt blod. Gjør dette så ofte som dere drikker den, til minne om meg!' (1.Kor 11,23-25)

Liturgen: Dette er troens mysterium! Kristus døde.

Alle: Kristus er død.

Liturgen: Kristus har oppstått!

Alle: Kristus har oppstått!

Liturgen: Kristus skal komme igjen!

Alle: Kristus skal komme igjen!

Liturgen: Du sendte din Sønn for å frelse verden.

Alle: Vi takker Deg, Gud.

Liturgen: Du sender Din Ånd over vårt fellesskap.

Alle: Vi priser Deg, Gud.

Liturgen: Du sender oss ut i tjeneste for Ditt rike.

Alle: Vi velsigner Deg, Gud.

Liturgen: Vi ber for ............ La Ditt rike komme.

Alle: La Din vilje skje.

14 kommentarer:

Uhurum sa...

Nei, prøv heller originalen!

Bjørn Olav sa...

Og originalen er?

Finn-Tore sa...

Det finnes etterhvert mange forskjellige varianter av nattverdliturgien. Denne var fin, men man kunne kanskje ha med "innstiftelsesordene" slik teksten er i Bibelen

Uhurum sa...

Klikk på Uhurum-linken...

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Uhurum: Dette er jo den romersk-katolske kirkes messefeiring. Originalen finner du i evangeliene, og i 1.Kor 11.

Bjørn Olav sa...

Finn-Tore: Da har jeg tatt høyde for det du påpeker og har lagt inn teksten fra 1.Kor 11. Takk skal du ha!

Finn-Tore sa...

Vel, det var mer en tanke som jeg fikk enn en oppfordring til å forandre :)
Som dagt finnes det mange utgaver etterhvert, og det finnes argumenter for og mot de fleste formuleringer. Det viktigste er vel at man vet hva dettte gjelder - og at man benytter seg av dette "synlige tegn på Guds usynlige nåde"

Bjørn Olav sa...

For meg personlig blir brødsbrytelsen eller nattverdfeiringen bare viktigere og viktigere. Jeg begynner å forstå at jeg ikke kan leve foruten.I den tradisjonen jeg står er ofte nattverdfeiringen svakt teologisk begrunnet, og dens praksis ofte frastjålet et innhold, som ofte fører til at mange ikke forstår betydningen av å feire Herrens måltid. Dette drømmer jeg om skal endres.

Trond H. F. Kverno sa...

INNLEDENDE LOVPRISNING - "PRAEFATIO"

L: Deg, Gud, lover vi.

Deg, Herre, bekjenner vi.

Deg, evige Fader,

ærer all jorden.

Deg lover alle engler.

Deg bekjenner himlene og alle makter.

Deg ærer kjeruber og serafer,

og med uopphørlig røst de roper:



"SANCTUS"

A: Hellig! Hellig! Hellig!

Herre Gud Sebaot!

Fulle er himlene og jorden

av din herlighet og velde.





"POSTSANCTUS"

L: Deg priser apostlenes mektige kor.

Deg lover profetenes ærverdige skare.

Deg opphøyer martyrenes hvitkledte hær.

Deg bekjenner over all jorden

den hellige Kirke,

Fader, umåtelig i velde,

og din høylovede sanne og enbårne Sønn,

og Trøsteren, den Hellige Ånd.



<"VERBA DOMINI"

L: Vår Herre Jesus Kristus, i den natt da han ble forrådt......... til minne om meg>



"ANAMNESE" (Ihukommelse av Kristi frelsesgjerning)

L: Du er herlighetens konge, Kristus.

Du er Faderens evige Sønn.

Du er blitt menneske for å utfri mennesket

og du skydde ikke jomfruens skjød.

Du har overvunnet dødens brodd

og opplatt himlenes rike for de troende.

Du troner ved Guds høyre hånd, i Faderens herlighet.

Som vår dommer tror vi du skal komme.

Deg ber vi derfor: Hjelp dine tjenere,

som du har gjenløst med ditt dyre blod.

Tell dem blant dine hellige i den evige herlighet.



"DIPTYCHA" - forbønnsemner, navnet kommer av de bønnesedlene som ble båret frem sammenm med brød og vin.:

L: Frels ditt folk, o Herre,

og velsign din arvelodd.

Led dem og opphøy dem til evig tid.

Dag for dag velsigner vi deg,

og vi lover ditt navn i evighet og i evigheters evighet.

Verdiges, Herre, i denne dag å bevare oss uten synd.

Miskunne deg over oss, Herre,

miskunne deg over oss.

Din miskunn hvile over oss, Herre, vi som håper på deg.

Til deg, Herre, har jeg satt min lit,

la meg ikke bli til skamme i evighet.

Uhurum sa...

Nattverden ble jo feiret i mange år før evangeliene ble skrevet ned, og feires fortsatt på samme måten i den kirken som går tilbake til oldkirken, dvs. katolsk og ortodoks liturgi. Husk at Kirken er eldre enn Det Nye Testamentet.

Bjørn Olav sa...

Vi finner en rekke eksempler på ulike nattverdliturgier, f.eks Basileios liturgien. Det fantes med andre ord ikke bare en, men flere slike liturgier i den tidlige kirkens historie. Men det er viktig å understreke at det er forskjell på urkirken og oldkirken, på den før- og den etter-konstantinske tid. Den romersk-katolske kirkes messe er ikke det samme som den tidlige kirkens praksis.

Dagfinn Stærk sa...

Det er vel ikke overraskende at jeg mener vi bør ta utgangspunkt i praksisen i oldkirken. Men det er nok ikke slik at alle ting var likt over alt hele tiden. Til en viss grad ble liturgien utbygd etter hvert. Samtidig beholdt man en grunnstruktur.

Broder i Kristus sa...

Tro om Jesus ved bordet brukte disse tekstene.Han talte nok fra hjerte til vennene om måltidet til sitt minne.Det er ingen som bryr seg om å sitte ved bordet som Jesus og vennene.felleskapet,varmen og kjærligheten ligger i hele måltidet.Jeg er sikker på at Jesus elsket dine ord Bjørn Olav når dem kommer fra hjerte til ett godt måltids felleskap som Jesus selv liker.