Jeg synes det er interessant å følge med på hva som er lesetektene for ukens synagogegudstjeneste. Våre trosrøtter er jo jødiske, så her er det mye å lære. Denne ukens Torahlesning er hentet fra 3.Mos 19,1-20 til 20,27. Lesningen fra profetene eller Haftarah er hentet fra Amos 9,7-15. Jeg foreslår at du finner Bibelen din og leser disse tekstene før du leser videre i denne artikkelen:
Det første jeg merker meg er at apostelen Peter henter et sitat fra denne ukens Torah-lesning når han skriver sitt første brev, hvor han oppmuntrer sine lesere til å "være hellige". Vi finner dette i 1.Pet 1,16: "For det er skrevet: Dere skal være hellige, for jeg er hellig." Dette er et direkte sitat fra 3.Mos 19,2, og det er et godt eksempel på hvordan de nytestamentlige forfatterne inspirert som de er av Den Hellige Ånd, bruker Torahen flittig når de skriver sine brev.
Så til teksten i 3.Mosebok: For å bli gjort hellig må det som skal hellliggjøres bli atskilt fra sin sammenheng. Det er Gud som helliggjør. Likevel, det kreves også et bidrag fra vår side. Det står: "Dere skal være hellige." I en bønn som bes ved tenningen av sabbatslysene, heter det: "Du har helliget oss ved Dine bud."
I jødisk praksis er det vanlig med en innledning til fremførelsen av det som kalles Mitzvah, den moralske gjerning utført av religiøs plikt. Denne innledningen er en kort velsignelse. Jeg kan gi et eksempel på dette: Når man tar på seg bønnesjalet med sine snorer ber man: "Velsignet er Herren vår Gud, Universets Konge, som har helliggjort oss ved Dine bud og gitt sine befalinger med hensyn til befalingen om tzitzit (bønnesjalet)..."
Helliggjørelsen er en prosess. Gud gjorde f.eks sabbaten hellig, likevel forteller Han oss at vi skal holde den hellig. Hellighet kan defineres. Den har sine grenser, og begrensninger. Vi har også en rolle i dette. Vi må holde oss til den grensen som Skriften har satt, og skal ikke bevege oss utenfor den. Hellighet får praktiske konsekvenser for hvordan vi lever våre liv. Jeg har lov til alt, sier apostelen, men det er ikke alt som gagner. Lys har ingenting med mørke å gjøre for den som holder seg til Herren, dermed kan man heller ikke ta del i mørkets gjerninger. Man kan ikke samtidig holde seg til Herren, og til avgudene.
Det er noe som er hellig. Da må vi passe oss for ikke å gjøre det hellige profant, eller alminnelig. Kanskje dette er en dag å spørre seg selv hva som er hellig i ditt liv, og som du ikke skal skitne til?
Bildet viser en side av Torah.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar