fredag, mai 18, 2012

Har tilhengerne av Grunnlovens paragraf 2 tenkt på dette?

Har det noen gang slått motstanderne av at grunnlovens paragraf 2 endres - at paragraf 2 ikke har vært noe hinder for at Norge fikk Abortloven, eller den nye kjønnsnøytrale ekteskapsloven?  Den hindret heller ikke at  kristendomsfaget ble fjernet fra skolen, heller ikke politisk utnevnte biskoper eller den nye samvittighetssaken for leger. Den har ikke vært til hinder for noe av dette! Det i seg selv burde være et stort tankekors.

På sin nettside hevder Ivar Kristianslund at det er viktig at 'alle kristne anerkjenner Bibelen som øverste norm for tro, lære, forkynnelse, og liv'. Det er vel ikke hva denne saken handler om! Denne saken handler om den lutherske trosforståelsen skal være normen. Ivar Kristianslund argumenterer for at 'det flotte med 'Den evangelisk-lutherske religionen" er at den er innstilt på å ha Bibelen som øverste autoritet. Det bør alle som kaller seg kristne ha'.

Men la oss se litt nærmere på hvordan 'Den evangelisk-lutherske religionen' er forstått i grunnlovssammenheng. Da må vi gå tilbake til Christian V norske lov fra 1687, som forklarer for oss hva som ligger i dette begrepet:

"Den Religion som overenes kommer med Hellige Bibelske Skrift, det Apostoliske, Nicæniske og Athanasii Symbolis, og den Uforandrede Aar et tusind fem hundrede og tredive overgiven Augsburgiske Bekiendelse og Lutheri liden Cathechismio".

Kristianslund mener at dette er noe alle kristne burde kjempe for. Nå er det en bred forståelse blant de fleste kristne - også frikirkelige - at man slutter seg til Den apostoliske, nikenske og Athanasianske trosbekjennelsene. Men det kan ikke sies om Den augsburgske trosbekjennelsen. Ivar Kristianslund skriver at 'Augustana først og fremst er et oppgjør med katolsk vranglære', og at pinsevenner og baptister, om enn de har et annet syn på dåpen og nattverden, er enig i det meste som står i den og i Luthers lille katekisme. Så dårlig kan det da ikke stå til i Kristianslund's kunnskap om hva Den augburgske trosbekjennelsen inneholder. Der står det svart på hvitt:

"De fordømmer gjendøperne som forkaster barne dåpen og påstår at barna blir salige uten dåp". (Artikkel IX om Dåpen)

Har de pinsevennene jeg ser engasjerer seg i denne saken, tenkt over dette? De kjemper altså for å beholde en paragraf som i sin yttereste konsekvens fordømmer den læren de selv tror på!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Bjørn!
Takk for at du tar opp dette med grunnlovsendringen. Jeg er så enig med deg. Har hørt prekenen til Ludvig Nessa hvor han sammenligner 21 mai med 9. april 1940. Her er det store muligheter til å gå seg vill i argumentasjon.
Jeg tenker meg på bønneseminar i Bamble neste helg - litt faktisk for å høre og hilse på deg som jeg jevnlig leser bloggen til.

Ole Jørgen sa...

Eit fint perspektiv! Eg kan ikkje sjå at paragraf 2 skulle klare å berge landet vårt frå ugudelege lover eller berge kyrkja frå forfall. Eg trur det tvert om vil vere ein fordel om staten mister mykje av leierskapet sitt i DNK, og lar dens eigne organ styre kursen.

Eg trur det generelt er lurt av oss kristne å slutte å tenkje på Noreg som eit "kristent" land. Vi har eit sekulært styre, og ei samfunnsutvikling som styrer vekk frå dei fleste trusvedkjenningane.

Det er mykje viktigare at vi som trur, lever i fellesskap med Jesus, ber for landet og byggjer kyrkjelydar der Guds ord er norm. Det vil ha mykje meir å seie for utviklinga i landet, enn om vi beheld ein paragraf som myndighetene ikkje bryr seg om!