onsdag, september 23, 2020

Når jeg er redd - et stykke ærlighetsteologi


 'Fiender jager meg dagen lang, fra sin høyde går de til angrep, de er mange. Når jeg er redd, stoler jeg på deg. Jeg stoler på Gud, jeg priser hans ord , jeg er ikke redd. Hva kan vel mennesker gjøre meg?' (Salme 56,3-5)

'Hvem kan anklage dem Gud har utvalgt? Gud er den som frikjenner. Hvem er den som fordømmer? Kristus Jesus er den som døde, ja, mer enn det, han sto opp og sitter ved Guds høyre hånd , og han ber for oss. Hvem kan skille oss fra Kristi kjærlighet? Nød, angst, forfølgelse, sult, nakenhet, fare eller sverd?Som det står skrevet: For din skyld drepes vi dagen lang, vi regnes som slaktesauer. Men i alt dette vinner vi mer enn seierved ham som elsker oss. For jeg er viss på at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er eller det som kommer, eller noen makt, verken det som er i det høye eller i det dype, eller noen annen skapning, skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre.' (Rom 8,33-39)

Ingen kommentarer: