fredag, mai 25, 2007

Evangelisering langs floden Ob


Her om dagen fikk jeg en forespørsel fra pinsevennenes feltutvalg for Eurasia, om jeg kunne tenke meg å hjelpe noen russiske kristne som har fått en visjon om å nå landsbybefolkningen langs floden Ob med evangeliet. Floden Ob er 3700 km lang, og verdens fjerde største elv. Desto mer jeg leste om dette initiativet, begeistret det meg, og jeg ble så begeistret at jeg gjerne deler visjonen med bloggens lesere. Jeg vet ikke hva du tenker når du hører ordet "Sibir", men de fleste av oss tenker vel på sprengkulde og uendelige skoger. Mange av de store og små landsbyene her har ikke veiforbindelse. Så fra gammelt av har de store flodene og sideelvene vært
eneste mulighet for handel og kommunikasjon med omverdenen. Beboerne i landsbyene er en sammensatt befolkning av urfolk og etterkommere av forviste fra det Stor-russiske riket. Bare et lite mindretall har frivillig valgt å flytte til disse avsidesliggende strøk. Det er hovedsaklig snakk om myndighetspersoner og handelsfolk. Mange av de som bor i disse områdene har ikke hørt evangeliet. Den sosiale nøden er stor. Derfor har menigheter i Tomsk og distriktet gått sammen om å kjøpe en båt. Båten har de kalt Budbæreren. Dette er mennesker som selv ikke har mye penger, så de har virkelig ofret for å få dette til. Elveisen holder nå på å smelte og sommersesogen står nå for døren. Ved hjelp av denne elvebåten skal kristne nå ut til disse avsidesliggende landsbyene for å forkynne evangeliet for dem! Skal vi ikke hjelpe dem? Dette er en fantastisk anledning til å hjelpe til med evangelisering i områder av verden, som ikke har fått anledning til å høre evangeliet før. Gaver kan gis direkte til Lys i Øst, Postboks 2, Tveita, 0617 Oslo over kontonr: 3000.16.85569. Merk giroblanketten med: Evangelisering langs floden Ob. Da kommer pengene direkte dit de skal.

Ingen kommentarer: