onsdag, mai 23, 2007

Til minne om Sasha - drept i St.Petersburg 18. mai 2007



I går mottok jeg den forferdelige beskjeden om at min gode russiske venn, Sasha, ble drept i St. Petersburg 18.mai. Sasha var en del av lovsangsteamet i forsamlingen i byen Opocka i Pskov distriktet, som jeg har besøkt flere ganger. Da jeg var i Russland sist, var Sasha en av lederne for en stor barne- og ungdomsleir. Jeg husker han var utkledd som sjørøver, og barna flokket seg om ham. Han var en stor bamse, Sasha, og gav alltid så gode klemmer og omfavnelser. Hver eneste gang han hørte meg preke, enten det var i Russland eller i Norge, kom han alltid frem etterpå for å takke. Av og til med tårer. Selv avla han alltid et vitnesbyrd om Jesus med et stort og varmt smil. Sasha var i Norge mange ganger, både for å plante skog, og de siste årene fordi han, og noen venner av ham, arbeidet på en revfarm. Sasha var på vei hjem fra denne revfarmen, og stanset i St.Petersburg på vei hjem til hjembyen. Han kom hit 16. mai, og skulle etter planen ha reist videre samme dag. Hva som har skjedd i St.Petersburg vet jeg ikke. Ikke noe mer enn at noen har tatt hans liv. Sasha hadde sannsynligvis noe penger på seg. Penger han hadde tjent ved hardt kroppsarbeid i Norge. Pengene er nok sikkert også borte, så sannsynligheten for at dette er et rovmord er stor. Tilbake i Opocka sitter en ung enke, og to små barn, uten sin kjære, kjære Sasha. Sasha kommer for alltid til å bli minnet som den rause, snille, gode mannen han var. Jeg takker Gud for at Han lot meg få privilegiet å kjenne Sasha. Skulle det være noen blant bloggens lesere som kunne tenke seg å hjelpe den unge enken og de to små barna som nå er helt uten forsørger, så kan en pengegave gis til følgende konto: Poustinia 16041464406 i DnB Nor. Merk giroen: Sasha. Pengene vil gå uavkortet til Sasha's enke, og vil gis henne personlig.

Ingen kommentarer: