søndag, mai 13, 2007

Sterkt møte med ivrige ungdommer i brann for Jesus







Det er med stor takknemlighet jeg ser tilbake på undervisningsuken ved den internasjonale høgskolen til Apostolisk Kirke i Kolding i Danmark. Dette kirkesamfunnet har sin bakgrunn fra den walisiske vekkelsen i 1907, med Evan Roberts, ikke vekkelsen i Azusa Street, som jeg tidligere har skrevet. Det var fantastisk flott å være sammen med studenter og stab. Dette er en skole som hjelper unge mennesker fra ulike land i Europa til å bli istandsatt for menighetsplanting, evangelisering og ulike former for menighetsarbeid. Studentene kommer fra Romania, Wales, Nepal, Sveits, Danmark, Tyskland, og Italia. Ved siden av elevene som går på skolen til daglig, var det også gjester fra ulike land, deriblant pastorer for ulike europeiske evangeliske menigheter. Undervisningen min om bønn ble vel tatt imot, og jeg mottok invitasjoner til å holde dette bønneseminaret i Belgia og Italia. I Italia er det et nettverk av ulike evangeliske menigheter i Roma som går sammen om å arrangere bønneseminaret. I tillegg har det kommet invitasjoner til å delta på den nasjonale bønnekonferansen for Danmark i januar neste år, samt invitasjon til å preke i Restoration Community Church i London. Dette er en multietnisk menighet, som er raskt voksende, og grunnlagt av Owen og Tina Jones. Nesten litt overveldende det hele. Jeg takker for forbønn, både mens jeg var der, og til dere som bad for hjemreisen. Jeg måtte bruke tog hjem, og det ble en 14 timer lang tur. Det var utelukket å bruke fly på grunn av hjerterytmeforstyrrelsene mine. Disse forverret seg de siste to dagene jeg var i Kolding. Nå er jeg veldig glad for å være hjemme igjen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Spennende å lese bloggen din, Bjørn Olav. Jeg følger den vanligvis minst en gang ukentlig.

Apostolsk Kirke har forøvrig en spennende historie, som jeg har prøvd å skissere på http://www.refleks-publishing.com/Files/Den%20Apostolske%20Kirke.pdf

Apostolisk Tro, derimot, som du kan synes å ha forvekslet Apostolsk Kirke med, og som dessuten HAR forankring i Azusa Street bevegelsen, har jeg forsøkt å skrive om på http://www.refleks-publishing.com/Files/Apostolisk%20Tro.pdf

Begge de to pinsesamfunnene har en spennende historikk, også i Norge.

Bjørn Olav sa...

Tusen takk for oppdateringen, Geir. Jeg har nok blandet kortene ja. Setter meg ned for å lese disse artiklene nå, og oppforder alle mine lesere til å gjøre det samme. I det hele tatt er tidsskriftet ditt et must for de som vil være oppdatert på pinsekarismatikken. Dessverre er jeg ikke abonnent, men det skal jeg gjøre noe med.