lørdag, mai 22, 2010

Vær på vakt mot Herodes' surdeig - den politiske kristne, del 2

Omkring år 312 etter Kristus, under keiser Konstantin (bildet), gjør kirken sitt første virkelige kompromiss med en politisk leder, som på sin side nok ønsket å gjøre det beste for kirken. Den politiske plattformen syntes å være god:

* Slutten på forfølgelsen av de kristne
* Den kristne tro blir akseptert som lovlig religion
* Flere hedenske religioner forbys
* Skattereduksjoner for kristne i tjeneste
* Kristne skulle få ha egen eiendom
* Lovnader om nasjonal fred og stabilitet

Hvem skulle vel ikke ha støttet et slikt politisk program som sikret legaliseringen av den kristne tro? Som ville ha sørget for at den grusomme forfølgelsen av de kristne opphørte?

Eusebios, kirkehistorikeren, skriver i sitt verk: "Hele jorden, fra solens oppgang til dens nedgang, i både nord og sør, ble de ført inn under et fredlig styre. Menneskene ble befridd fra all skrekk for dem som tidligere hadde plaget dem. De feiret lysende festdager. Alt var fylt av lys. De som forut var engstelige så nå med leende ansikt og strålende øyne på hverandre. Med dans og lovsang i byen og på landet priste de først og fremst Gud, altets konge, for slik hadde de blitt opplært, og dernest priste de den gudfryktige keiseren og hans fortreffelige sønner.De gamle plagene kom man ikke lenger i hu, all gudløshet var glemt, man nøy av dagens lykke og ventet på det som ennå skulle komme. Overalt så man på den seierrike keiserens milde lover og forordninger som et bevis på hans sanne fromhet." (Oversatt fra Eusebios: Kyrkohistoria, Artos forlag, side 339)

Eusebios er ingen kritisk historiker, hans begeistring for keiseren og ikke minst keiserens sønner, skiller tydelig igjennom i det han skriver. Hadde Eusebios hatt evnen til å se litt lenger frem ville han kanskje ha sett hvor ødeleggende denne alliansen med keiseren ble, for den kristne kirke.

For senere i historien, skulle en mann som Augustin, vende seg til den daværende politiske makten for å befeste kirkens makt, og undertrykke meningsmotstanderne. Augustin lanserte tesen om "den rettferdige krig", et begrep hvis konsekvens førte til at millioner av mennesker er drept opp gjennom historien. Mer om dette i neste artikkel.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: