søndag, mai 30, 2010

Frukten av Helligåndens arbeid i den troendes liv, del 4

I vår serie om Åndens frukt har vi nå kommet til presentasjonen av den frukt som Paulus omtaler i Galaterbrevet.

Kjærlighet:
Når apostelen Peter setter seg ned for å beskrive hvordan vår tro skal vise seg i våre liv, så kommer kjærligheten til slutt. Du finner dette om du leser 2.Pet 1,5flg. Paulus derimot, setter den først. Det er selvsagt ingen motsetning. Begge snakker om den gjerning Helligånden utfører i våre liv.

Paulus bruker et gresk ord som ikke var noe i særlig bruk i samtiden: agape.

For datidens grekere var et det helt annet ord som ble offest brukt om kjærlighet: eros.

Ordvalget hos Paulus var helt bevisst. Eros er ikke brukt en eneste gang i Det nye testamente. I klassisk gresk var agape et tamt ord, mens ordet eros kanskje var det viktigste i hele det greske språket. Apostelen bytter det ut for å vise hvordan Kristus totalt forandret betydningen av kjærligheten ved at Han kom til jorden. Som mennesker var vi skapt for Gud. Det som trengtes var å fornekte det jordiske, kutte båndene til jorda, slik at vi kunne stige opp til Gud.

De kristne derimot lærte at sann kjærlighet (agape) ikke handler om at mennesket stiger opp, men at Gud stiger ned til oss. Dette er godt beskrevet av apostelen Johannes på denne måten:

"I dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at Han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder." (1.Joh 4,10)

Og i vers 19: "Vi elsker Ham fordi Han har elsket oss først."

Gud ble menneske i Kristus, og Han viser sin "kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss mens vi ennå var syndere." (Rom 5,8)

Det er denne type kjærlighet Paulus beskriver her, den første og den største av Helligåndens frukter.

Agape - eller Guds kjærlighet - er den kjærlighet som elsker på tross av, ikke på grunn av omstendighetene. Agape elsker på tross av at andre ikke liker oss, på tross av at andre er uvennlige og usympatiske mot oss. Denne kjærligheten er noe konkret. Ordet ble menneske. Kjærligheten er personifisert i Jesus, dermed blir også kjærligheten det store tegnet på om Jesus virkelig lever i oss og blant oss. Om dette taler Jesus i Joh 13,34-35:

"Et nytt bud gir Jeg dere, at dere skal elske hverandre. Slik Jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre. Av dette skal alle forstå at dere er Mine disipler, om dere har kjærlighet til hverandre."

Om det samme skriver apostelen Johannes:

"Elskede! La oss elske hverandre, for kjærligheten er av Gud. Og hver den som elsker, er født av Gud og kjenner Gud. Ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart blant oss, at Gud har sendt sin enbårne Sønn til verden, for at vi skal leve ved Ham. I dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at Han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder. Elskede! Hvis Gud elsket oss slik, så skylder vi å elske hverandre." (1.Joh 4,7-11)

I neste artikkel skal vi se nærmere på hvordan denne Åndens frukt skal bli synlig i oss og blant oss.

(fortsettes)

1 kommentar:

Anonym sa...

Sitat Bjørn Olav
Agape - eller Guds kjærlighet - er den kjærlighet som elsker på tross av, ikke på grunn av omstendighetene. Agape elsker på tross av at andre ikke liker oss, på tross av at andre er uvennlige og usympatiske mot oss. Denne kjærligheten er noe konkret. Ordet ble menneske. Kjærligheten er personifisert i Jesus, dermed blir også kjærligheten det store tegnet på om Jesus virkelig lever i oss og blant oss. Om dette taler Jesus i Joh 13,34-35:

Ja om vi ikke har Jesus hjertelag så har vi ikke mye å rose oss over.Vi må se med forsoning Bjørn Olav på den som synder for vi er alle syndere,det vet jeg du gjør i ditt hjerte. Det er Guds kjærlighet som er det eneste middel som kan nå ett forherdet hjerte.
Ja GUds ord bibelen er god å ha når vi ikke bare leser dem med øynene men spiser ordene så dem kan komme inn i hjertet.
Ordene blir først levende med å åpne sitt hjerte for Jesus kjærlighet.

Bibelen er som ett sverd som kløyver bjelken i øyet.
Vi må vokte oss for å bruke bibelen for å såre dem som lider i sin synd Bjørn Olav med å sette dem i gapestokk,vi er alle syndere selv om vi lever ett med Faderen og Sønnnen som Guds barn.

Derfor leser den som har lidd mye og tilgitt mye bibelen etter Jesus hjerte. Den stolte kristene leser etter eget hjerte.
DU er på fruktens vei.
Gleder meg til neste del.

Venn kristus