mandag, mai 31, 2010

Frukten av Helligåndens arbeid i den troendes liv, del 5

I forrige artikkel så vi at kjærligheten er selve testen på om vi er Jesu sanne disipler. Det er altså ikke om vi har noen av Åndens gaver virksomme i våre liv. Og utgangspunktet vårt er dette:

"Vi elsker Ham fordi Han elsket oss først." (1.Joh 4,19)

Elsker vi Ham, elsker vi også vår neste. Det er en naturlig følge av det første.

Apostelen Johannes utdyper dette i 1.Joh 3,14-18:

"Vi vet at vi har gått over fra døden til livet for vi elsker brødrene. Den som ikke elsker sin bror, blir i døden. Hver den som hater sin bror, er en morder. Og dere vet at ingen morder har evig liv værende i seg. På dette har vi lært kjærligheten å kjenne: at Han ga sitt liv for oss. Også vi skylder å gi våre liv for brødrene. Men hver den som har denne verdens goder og ser sin bror i nød og lukker sitt hjerte for ham, hvordan kan Guds kjærlighet bli i ham? Mine barn, la oss ikke elske med ord eller med tunge, men i gjerning og i sannhet."

Så praktisk er denne kjærligheten!

Guds kjærlighet utøst i våre hjerter ved Den Hellige Ånd får konsekvenser for hvordan vi lever våre liv. Kjærlighet i bibelsk forstand handler ikke først og fremst om det du sier, men det du gjør! En bemidlet kristen som beholder pengene for seg selv og lar en annen gå sulten, har ikke Guds kjærlighet i seg! Kan det sies klarere? Det er altså ikke hva den rike kristne sier som betyr noe, men om han deler.

I 1.Tess 4,9 leser vi:

"Men om søskenkjærligheten trenger dere ikke at jeg skriver til dere, for dere er selv opplært av Gud til å elske hverandre."

Kunne det ha vært skrevet i dag? Trenger vi at Gud lærer oss dette?

Hva med kjærligheten til våre fiender? Mer om det i neste artikkel.

(fortsettes)

6 kommentarer:

Anonym sa...

sitat
Men hver den som har denne verdens goder og ser sin bror i nød og lukker sitt hjerte for ham, hvordan kan Guds kjærlighet bli i ham? Mine barn, la oss ikke elske med ord eller med tunge, men i gjerning og i sannhet."

Ja ekte frelse skal vises i verden !
Hvor mange elsker ikke kjødet mere en sitt indre vakre menneske skapt av Gud !
Vårt kjød må ta av mens vårt indre vakre menneske som kjenner Jesus må få komme frem slik at vårt egentlige sanne menneske kan fornyes hver dag av ordet.
Paulus og Peter foprstod dette i Guds ord bibelen at det er dette sanne menneske Gud elsker å ønsker skal styre vårt liv.
Peter sier det klart i Guds ord " smykk ikke dere med smykker men med det indre mennesket som er dyrebart for Gud. Paulus fornyer sitt indre menneske som Han sier at Jesus har vist han er det evige sanne menneske.
Vi trenger ikke å famle i mørket å si jeg vet ikke hvordan jeg skal bli ett sant menneske.
Ditt sanne menneske er fanget i deg av fangevokteren kjødet som ikke vil la det sanne menneske komme frem i deg.
Se på Jesus sier Paulus Han som ofrer alt tilogmed sin kropp for å vise deg veien til frelsen. Ja se opp til Jesus som i sin kjærlighet blir offret for vår skyld for vi ikke elsket Jesus som viste oss hvem vi var for Gud dyrebare rene fyll av kjærlighet får vi valgte kjødet over det sanne mennesket.
Vi hater det indre vakkre mennesket som Jesus elsker å ser i synderinnen eller horekallen som døyver sin smerte i synden.
Nei Jesus jeg hedrer deg å lar deg vise meg det vakre rene som Gud har skapt i meg som er rent ukrenkelig og hellig til evig tid for det er av Gud.Kjødet kan aldri ødellege dettte hellige som Gud gav som gave fra starten.

Jesus det er bare nåden at Gud skaper det i oss som kan fullføre frelsen ikke i vår egen kraft.

Takk Jesus for at du flerret og ryddet vei til det indre menneske som elsker deg slik at jeg kunne få den nåde å kjenne Gud å bli evig i deg ved mitt indre vakkre hellige menneske som du kjenner.

Vi elsker deg Jesus ufatelig høyt for alt du har gjort mye mere nåde en dem fleste kristene fatter du bringer oss til å føle å tenke som deg Gud amen.

venn kristus

Anonym sa...

husk at hvis du sier at "jeg er uverdig syndig menneske " i hjerte bønnen så er det kjødet som du snakker til.For Jesus er det utilgivelig synd å si at alt i mennesket er syndig for da dømmer vi det hellige i mennesket også.
Vårt dagelige jeg er dømmende å kritisk OG KAN SYNDE med sine gjerninger men vårt milde indre menneske som Jesus elsker skal komme frem.
Dette er så viktig for Jesus at Han jager meg til å formiddle dette så vi ikke fordømmer i vår uvitenhet det indre vakkre mennesket som lider i oss.

Kjære Jesus la det sanne indre vakre elskede menneske som du elsker komme frem i meg.
La ikke kjødet med sin kritik av meg holde meg borte fra det du ånsker.
La meg ikke fange i kjødets snarer som roser meg for så å dømme meg for at jeg ikke er god nok for deg.
Nei kjødet står på begge sider å lager sitt spill for å føle oss håpløse at alt er umulig.
Jesus la oss heller slutte å høre på kjødets ros og fordømmelse som du ikke liker men se mot deg å finne vårt indre vakkre menneske som elsker deg og til og med alle i nød og synd i kjødet sitt.

Kjød jeg hører ikke dine angrep lengere for jeg har avslørt din dom og ros som hindrer meg å se hvem jeg er.

Venn kristus

Bjørn Olav sa...

Det siste du skriver stemmer ikke overens med Guds ord.

Paulus har en annen erfaring. Han beskriver seg selv slik:

År 59: "Den ringeste blant apostlene. (1.Kor 15,9)

År 64: "Den minste av alle hellige" (Ef 3,8)

År 65: "Den største blant syndere" (1.Tim 1,15)

Anonym sa...

Gode Bjørn Olav.
Du kjenner Paulus frykt for å bli stolt over sin oppgave for Jesus.
Han til og med roser seg over kjødets svakhet for å være ydmyk i sin ånd.
Nei kampen til Paulus var det kjødelige mennesket som Han kjempet med ikke det indre mennesket som Paulus hedrer og roser.Han måtte ta ett oppgjør hver dag med det kjødelige mennesket for å fornye sin kontakt med det indre mennesket i Guds ord.

Tror du på Guds ord som står her i bibelen Guds evige uforanderlige ord Som burde være klare at Paulus her snakker om to deler i seg en som er ren og God det indre mennesket og det ytre mennesket som ikke vil lystre.
Les nøye å lær.
Guds ord Rom.7.
. 22 Mitt indre menneske sier med glede ja til Guds lov, 23 men jeg merker en annen lov i lemmene. Den kjemper mot loven i mitt sinn og tar meg til fange under syndens lov, som er i lemmene. 24 Jeg ulykkelige menneske! Hvem skal fri meg fra denne dødens kropp? 25 Gud være takk ved Jesus Kristus, vår Herre! Altså tjener jeg Guds lov med mitt sinn, men syndens lov med mitt kjøtt og blod.
Rom 7,2 viser til 1 Kor 7,39Rom 7,4 viser til Gal 2,19fRom 7,5 viser til Rom 6,21
Note vårt kjøtt og blod: =Kjøtt, kjøtt og blod.Rom 7,6 viser til 2 Kor 3,6Rom 7,7 viser til Rom 4,15+, 2 Mos 20,17Rom 7,8 viser til Rom 4,15+Rom 7,10 viser til 3 Mos 18,5, Esek 20,11Rom 7,11 viser til 1 Kor 15,56Rom 7,12 viser til 1 Tim 1,8Rom 7,15 viser til Gal 5,17Rom 7,16 viser til Rom 7,12Rom 7,18 viser til Rom 8,3Rom 7,21 viser til Sal 51,7Rom 7,22 viser til Ef 3,16Rom 7,25 viser til 1 Kor 15,57

Her har du bønne Paulus tenkte på når Han fornyet sitt sind i Guds egene hellige ord bibelen.
!

G.t.
Salm.51
3 Vær meg nådig, Gud, i din trofasthet,
slett ut mine overtredelser i din store barmhjertighet.
4 Gjør meg ren og fri for skyld,
og rens meg for min synd!
5 For mine overtredelser kjenner jeg,
min synd står alltid for meg.
6 Mot deg alene har jeg syndet,
det som er ondt i dine øyne, har jeg gjort.
Så får du rett når du taler,
og står der ren når du feller dom.
7 Ja, jeg kom til verden med skyld,
med synd ble jeg til i mors liv.
8 Se, du vil ha sannhet i menneskets indre,
så lær meg visdom i hjertets dyp!
9 Rens meg for synd med isop,
vask meg, så jeg blir hvitere enn snø.
10 La meg oppleve fryd og glede,
la de lemmer du knuste, få juble!
11 Skjul ditt åsyn for mine synder,
og utslett all min skyld!
12 Skap et rent hjerte i meg, Gud,
gi meg en ny og stø ånd!
13 Kast meg ikke bort fra ditt åsyn,
ta ikke fra meg din Hellige Ånd!
14 La meg atter fryde meg over din frelse,
hold meg oppe med en villig ånd!
15 Så vil jeg lære brottsmenn dine veier,
og syndere skal vende om til deg.

eller

Jeg sier med Paulus holder meg oppe med en villig ånd som fryder seg i Gud amen

Venn kristus

Anonym sa...

Guds ord Paulus
Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven.

Den hellige ånd er med å fornyer og helligjør det indre menneske fra det indre mot lemmenes og kjødets makt som er under ytre makt.
En ekte kristen i Bibelens ord er ett ånds menneske istedenfor ett kjøds menneske som følger verdens ånd.
For menneske som lever i ånden finnes det ikke fordømmelse for man lever i kristus.
Så man må skille mellom ånden og kjødet i mennesket for vite hva som skal tuktes.
Hvis mennesket ikke går mot ånden som taler med Gud i samfund er det fortapt i kjødet som ikke elsker Gud.

Takk for Guds ord som viser oss hvordan Jesus kom for å befri oss fra bokstaven loven som dyrker kjødet med pisk og regler som man aldrig klarer å holde. til å skrive i vårt hjerte med å tale med vår ånd som er forent med Hans ånd i oss.
Egoet kjødets lemmer må tuktes av Paulus men det indre mennesket følger loven så det er ingen fordømmelse i det amen.

Takk for Gud for bibelen , jeg elsker den , for den taler sannhet for dem som våger å se.

Ånden i mennesket roper Far Far i sin nød over å ikke bli hørt av kjødet som ikke hører den indre stemmen fra det indre mennesket.
Men Faderen gjør å sendte sin sønn for å frelse oss fra kjødet egenrådige natur.

Guds ord kor.4.
3 Er vårt evangelium skjult, så er det skjult for dem som går fortapt. 4 For denne verdens gud har blindet de vantros sinn, så de ikke ser lyset som stråler fram fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde. 5 Vi forkynner ikke oss selv, men Jesus Kristus som Herre og oss som tjenere for dere – for Jesu skyld

Tenk over dette evangeliet er skjult sier Gus ord for dem som lever i kjødet som kristene som fordømmer å roser seg hit og ditt i sitt kjød over at dem er så troende men kjødelige. å ikke ser Jesus Guds bilde evangelium i Guds ord.
Vær ikke blindet av kjødet så bibelen er skjult men les den med det indre menneske som du viser fruktene av som vil frem Bjørn Olav.


Venn i kristus

Anonym sa...

Jesus la på hjertet at det var denne bønnen Paulus pleide å be mest så jeg våger ikke annet en å skrive til deg å si det.
Det ser ut som Han starter bønnen med å ydmyke kjødet for så å oppløfte det indre vakkre menneske fra mitten av bønnen.så stiger bønnen inn til fyll herlighet amen.



Guds ord Paul. efes.

Bønn om styrke og innsikt
14 Derfor bøyer jeg mine knær for Far,

15 han som har gitt navn til alt som kalles far i himmel og på jord.

16 Må han som er så rik på herlighet,
gi deres indre menneske kraft og styrke ved sin Ånd.

17 Må Kristus ved troen bo i deres hjerter
og dere stå rotfestet og grunnfestet i kjærlighet.

18 Må dere sammen med alle de hellige
bli i stand til å fatte bredden og lengden, høyden og dybden,

19 ja, kjenne Kristi kjærlighet, som overgår all kunnskap.
Må dere bli fylt av hele Guds fylde!

20 Han som virker i oss med sin kraft
og kan gjøre uendelig mye mer enn det vi ber om og forstår,

21 ham være ære i kirken og i Kristus Jesus
gjennom alle slekter og evigheter! Amen


Han sier

Paulus " gi deres indre menneske kraft og styrke ved sin Ånd."

Ja bibelen åpner seg med sitt ord amen
Venn i kristus