torsdag, juli 04, 2019

Herre, la meg ikke bli en gammel sur gubbe

Herre, det er noe som uroer meg: La meg ikke bli en gammel mann som vet alt, og kan alt. La meg bli en gammel mann som fortsatt har mye å lære. Som er nysgjerrig på livet.

Herre, la meg bli en gammel mann,  som fortsatt bærer barnet med seg og kan leke, som er like leken som Deg.

Herre, jeg har gjort dumme ting, og kommer sikkert til å gjøre dumme ting, som jeg har sagt dumme ting og kommer til å si dumme ting. Kyrie eleison! Ikke hør på meg alltid, Herre, jeg forstår ikke alltid mitt eget beste.

Herre, det er bare Du som kjenner hjerter.
La meg ikke tro at jeg kjenner folks motiver.
La meg tro det beste om andre.

Herre, la meg ikke tro at alt var så mye bedre før.

La meg ikke tro at mitt teologiske syn er det eneste rette,
og at alle andre tar feil, men la meg elske
min nestes kirkesamfunn som mitt eget,
og se en bror og en søster i en annen troende.
Det er bare Du som vet om jeg er på himmelveien.
La meg ikke bli en person som ser vranglærere over alt,
fordi jeg ikke forstår eller de ikke tilhører
min gren på vintreet.

Hold meg ydmyk, Herre, hold meg ydmyk.

Herre, la meg bli en gammel mann,
for det å leve er så stort. Et rent mirakel.

Ingen kommentarer: