søndag, mai 03, 2009

Hva betyr "samfunn i Den Hellige Ånd"? Del 1



Når apostelen Paulus avslutter sitt andre brev til den kristne forsamlingen i Korint, ber han for dem om at "Herren Jesu Kristi nåde og Guds kjærlighet og Den Hellige Ånds samfunn være med dere alle! Amen." (2.Kor 13,13) Til forsamlingen i Filippi skriver han også om "samfunn i Ånden." (Fil 2,1) Begge steder brukes det greske ordet koinonia. Det er et interessant ord om vi skal forstå hvilke tanker Gud har for den kristne forsamlingen.

Det er to dimensjoner som forutsettes i de to skriftstedene jeg har sitert: Den vertikale dimensjonen, som er den troendes fellesskap med Gud. Så har vi den horisontale dimensjonen, "koinonia" eller "samfunn" med andre troende gjennom Den Hellige Ånd. Vi har ikke fullt ut grepet den nytestamentlige forståelsen av ordet "koinonia" eller "samfunn" før vi har forstått viktigheten av den horisontale og vertikale dimensjonen sett i sammenheng. Kanskje er den horisontale dimensjonen en fremmed tanke for deg, når du leser disse versene? Vi ser kanskje bare den vertikale dimensjonen - altså fellesskap med Gud gjennom Den Hellige Ånd? Men den horisontale dimensjonen er også sterkt til stede i det Paulus skriver, og kan hende den til og med er det primære i det han forsøker å si oss her!

Teologen James Reid har skrevet følgende om 2.Kor 13,13:

"Dette betyr ikke fellesskap med Den Hellige Ånd. Det er et fellesskap med Gud som deles gjennom den iboende Hellige Ånd i de som som er lemmer på Kristi legeme ... Fellesskap i Den Hellige Ånd er den sanne beskrivelse av menigheten."

Kanskje er det lettere å si hva fellesskap i Den Hellige Ånd ikke er:

1. Det er ikke et overflatisk sosialt fellesskap slik ordet "fellesskap" ofte brukes i våre menigheter i dag.

En slik forståelse av ordet "fellesskap" er ikke noe mer enn et møte i f.eks "Lions" eller "Diabetesforeningen". Jeg våger den påstand at mesteparten av det som går for å være fellesskap i våre menigheter er avgjort noe mindre enn hva sant "koinonia" innebærer. Det er "billig fellesskap", noe i likhet med Dietrich Bonhoeffers "billig nåde". Denne form for "samfunn" kan man ha like mye utenfor som innenfor det kristne fellesskapet.

2. Koinonia er heller ikke noe mystisk fellesskap uten noen sammenheng med menighetens struktur.

Det snakkes enkelte ganger om "de helliges samfunn" som om dette er noe som automatisk binder de troende sammen. Men denne abstrakte forståelsen er ikke riktig dersom den oppfattes som noe adskilt fra en fysisk samling av troende på et bestemt sted til en bestemt tid. Vi må forstå at det er begge deler, ikke det ene og ikke det andre, adskilt fra hverandre. Vi kommer ikke utenom den lokale menigheten, samlingen av de troende på et lokalt sted. Det dette samfunnet virkelig er, er et dypt åndelig samfunn i Jesus Kristus som de troende erfarer når de kommer sammen som Kristi menighet.

La oss nå se nærmere på hva samfunn i Den Hellige Ånd er:

1. Samfunn (Koinonia) i Den Hellige Ånd er det fellesskap mellom de troende som Den Hellige Ånd gir.

Det er opplevelsen av et dypere samfunn, av en overnaturlig kommunikasjonsprosess. Vi har kanskje av og til kjent på at det er noe spesielt ved dette at vi kommer sammen? Grunnlaget for dette er den enhet som alle kristne har i Kristus. En tro som deles. Selve grunnbetydningen av ordet "koinonia" er faktisk noe som "eies i fellesskap".

2. Det er Jesu fellesskap med sine disipler. Tenk på det nære, inderlige hverdagsfellesskapet Jesus hadde med de 12. De spiste sammen, de lo, snakket, vandret omkring, satt rundt et sprakende bål, fisket, helbredet syke etc. Jesus tilbrakte mer tid sammen med disiplene sine enn med alle andre Han var i berøring med. De delte liv i tre år. Jesus underviste dem, det er sant, men ikke bare det. Han hadde "samfunn" eller "koinonia" med dem. Og det er dette fellesskapet som er selve forbildet for det sanne kristne fellesskapet!

La meg bare dele en liten detalj med dere i denne sammenhengen. Når Jesus og disiplene feirer påskemåltidet, innstiftes nattverden. Har du tenkt på at disiplene, i denne høytidelige stunden, faktisk avbryter Jesus med kommentarer og spørsmål? Du finner eksempler på dette i Joh 14,5 og v.8 og v.22.

(fortsettes)

Bildet viser en gruppe mennoniter i USA.

Ingen kommentarer: