mandag, mai 25, 2009

Jesu selvportrett



Jesus sier: "Salige er de fattige i ånden, de ydmyke, de som sørger, som hungrer og tørster etter rettferdigheten, de barmhjertige, de rene av hjertet, de som skaper fred, de som blir forfulgt for rettferdighetens skyld," jfr Matt 5,3 flg.

Plutselig slo det meg: dette er Jesu selvportrett! Jesus er den som virkelig er velsignet, og ansiktet til den som er velsignet viser fattigdom, ydmykhet, sorg, barmhjertighet, renhet, et ønske om fred, og tegnene på forfølgelse. Det er veldig vanskelig å forestille seg hvordan Jesus så ut, men ansiktet Hans må ha vist disse karaktertrekkene!

Som Jesu disipler er vi alle kalt til å bli som Jesus.

Apostelen Peter sier det slik:

"For til dette ble dere kalt, fordi Kristus også led for oss, og etterlot oss et eksempel, for at dere skulle følge i Hans fotspor." (1.Pet 2,21)

Vi skal bli som Jesus.

Her har vi Hans selvportrett. Når vi holder det frem foran våre øyne, vil vi ganske snart lære hva det betyr å følge Jesus og bli som Ham.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Selvfølgelig! Ser det jo veldig godt når du peker på det.

Gratulerer med kano!
Og takk for den flotte lovsangen!

Ha en velsignet uke!
Tove O

Bjørn Olav sa...

En riktig velsignet uke til deg også, Tove! Du får bli med på kanotur en dag!

Karin sa...

Å,vilken underbar bild,och vilka sanna ord!
Ja,måtte Jesus hjälpa oss,att vi mer och mer liknar Honom!

Att vi mer och mer dör bort från oss själva,och Jesus helt och fullt får överta hela vårt liv!
Karin

Anonym sa...

Dette er den Jesus jeg møter når jeg er i bønn. Når jeg er sammen med Jesus i ånden kan jeg føle hvordan han har en ufatelig medfølelse for alle som sliter.
Jeg må tilstå at det er den største
opplevelsen av at jesus har så stor medfølelse og sammtidig klarer å se igjennom stein hjertene til dem som holder menneskene i lenker.
Han klarer å se ett håp i selv den mest fortapte sønn til det siste håp er ute.
Det er nettop denne kjærlighet som vil gjøre oss til Jesus broder i himmelen.
Bare den som forstår den kan være han virkelig nær.
Vi blir nok ikke helt som Jesus for han er så spesiel i seg selv med sitt offer for oss alle.
Det vi kan komme til er å få dele hjerte med Jesus på en mystisk måte blir hjerte forhvandlet til ett hjerte der Gud bor som vil gjøre at vi blir en del av Guds kjærlighet på jorden.
Alle som får åpnet for dette hjerte begynner å tenke som Jesus med å elske sin nest å føle med lidelsen på jorden.
Vi kan bare i bønn og meditasjon meg kjerlighet komme til dette hjerte av nåde.
Det er bare av nåde at Gud lar sitt hjerte som tenker som jesus tar bolig i oss.

Venn i Jesus

Anonym sa...

Jeg blir gjerne med på kanotur og besøk på Mamre! Og jeg kan både beise og male om det trengs.
Tove O