mandag, august 31, 2009

Hva betyr det å være født på ny? Del 2

En av de som har hjulpet meg til å sette søkelys på den nye fødsel, som Jesus taler om i Johannes 3, på nytt, er bibellæreren David Pawson (bildet). Han har skrevet bok om dette med tittelen: "The Normal Christian Birth", med undertittelen: "How to Give New Believers a Proper Start in Life."

Selv hadde jeg gleden av å lytte til David Pawson i forbindelse med en ledersamling på Grimerud for ikke så lenge siden. Jeg har hørt ham tale ved to anledninger før, begge gangene i Jerusalem.

I sin bok skriver Pawson at et menneskes inntreden i Guds rike består av fire elementer:

1. Omvendelse i retning Gud
2. Tro på Herren Jesus
3. Dåp i vann
4. Mottagelse av Den Hellige Ånd.

Så skriver Pawson:

"Siden alle fire elementene er nødvendige, er det en bortkastet øvelse å gradere deres viktighet, men ulike strømmer innen kirkens liv har hatt en tendens til å vektlegge en, noen gang på bekostning av andre. Men alle fire er vevd sammen i Det nye testamente."

Hele denne prosessen kan oppleves forskjellig. Pawson peker på følgende:

1. For de 12 apostler, tok det noen år.
2. For disiplene i Efesos sansynligvis noen måneder.
3. For de som ble omvendt i Samaria, kanskje noen uker.
4. For apostelen Paulus, noen få dager.
5. For fangevokteren i Filippi, noen timer.
6. For husholdet til Kornelius, noen minutter.

Vi finner fire elementene beskrevet både i evangeliene og brevene:

Hos døperen Johannes finner vi at alle fire er tilstede. Han forkynte behovet for å omvende seg fra sine synder:

"Og han drog omkring i hele landet ved Jordan og forkynte omvendelsens dåp til syndernes forlatelse ....Bær da frukt som er omvendelsen verdig!" (Luk 3,3 og v.8a) Johannes kom slik at folk gjennom ham kunne komme til tro: "Han kom for å vitne. Han skulle vitne om lyset, for at alle skulle komme til tro ved ham." (Joh 1,7) Johannes introduserte dåp: "Jeg døper dere med vann til omvendelse." (Matt 3,11) Og han forutsa en dåp i Helligånden (Matt 3,11;Mark 1,8;Luk 3,16 og Joh 1,33)

Jesus gjorde det samme. Han forkynte omvendelse og tro (Mark 1,15), praktiserte dåp (Joh 4,1-2) og gav løfte om Den Hellige Ånd (Joh 7,37-39)

(fortsettes)


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei, Bjørn Olav. Du er inne på mykje bra, men eg vil gjera merksam på at det også er ei viss omgrepsforvirring ute og går når det gjeld å verta fødd på ny. Denne forvirringa går langt tilbake, men eg greier ikkje heilt å lokalisera kor langt. Eg veit at i mi tidlegare frikyrkjelege forsamling vart det sådd tvil om kva tidspunkt ein vart «fødd på ny», og det skjedde neppe i dåpen.

Blant dei fyrste kristne var det konsensus om at Jesu ord i Johannes 3, 5 refererte til dåpen. Og når ein tenkjer ei stund på det er det ganske logisk. Vatn og ånd = dåp og åndsdåp. Født på ny, at det er ein død frå det gamle livet og ein fødsel inn i det nye livet som skjer i dåpen passar også godt inn i Jesu ord.

Det var rett nok ei gruppe som eksisterte parallelt til den tidlege kyrkja, som ikkje trudde på at ein vart født på nytt i dåpen; gnostikarane. Men Ireneus (ca. 140 - 202) som var disippel av Polycarp, som igjen var disippel av apostelen Johannes, sa dette om gnostikarane si lære om dåpen: «Denne gruppa har vorte igangsatt av satan til å nekta for at dåpen er attføding til Gud.»

Sterke ord kanskje. Men viss ein meiner at biskop Ireneus tok feil, må ein seia at kyrkja fell i vranglære omtrent like etter at ho var grunnlagt. Då må ein svara på paradokset: Var det ei kyrkje som stod for vranglære i noko så sentralt som dåpen, som iverksette historia si største vekking og snudde romarriket på hovudet? Og skal ein heller halda med gnostikarane?

Det andre du skriv om er også naudsynt for å verta kristen (tru og omvending), men eg ser ikkje noko poeng i å blanda desse omgrepa inn i «å verta fødd på ny».

Mvh Øystein Lid

Anonym sa...

DET AT VI STÅR OPP TIL ET NYTT LIV I DÅPEN ER IKKE DET SAMME SOM Å SI AT VI VED DÅPEN BLIR "FØDT PÅ NY"

Jak 1:18: Etter sin vilje har han født oss ved sannhets ord, for at vi skal være en førstegrøde av hans skapninger.

Hvis dåpen har noe å gjøre med gjenfødelsen, "født på ny" - Hvorfor ble Kornelius hus døpt i Den Hellige Ånd før vanndåpen?
Apg 10:47 Da sa Peter: Kan vel noen nekte dem vannet, så de ikke skulle bli døpt, disse som har fått Den Hellige Ånd likesom vi?
Apg 10:43 Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn.

Bibelen taler ikke om dåp i samtalen mellom Jesus og Nikodemus.
Joh 3:5 Jesus svarte: Sannelig, sannelig sier jeg deg: Uten at en blir født av vann og Ånd, kan han ikke komme inn i Guds rike.

Det er Guds ord ved Den Hellige Ånd som gjenføder og fornyer. Jesus er "Ordet".
Tit 3:4-7
4 Men da Guds, vår frelsers godhet og kjærlighet til menneskene ble åpenbaret,
5 frelste han oss, ikke på grunn av rettferdige gjerninger som vi hadde gjort, men etter sin miskunn, ved badet til gjenfødelse og fornyelse ved Den Hellige Ånd,
6 som han rikelig har utøst over oss ved Jesus Kristus, vår frelser,
7 for at vi, rettferdiggjort ved hans nåde, skulle bli arvinger til det evige liv, som vi håper på.

Ef 5:26 Vannet i Joh 3:5 er Ordet.
26 for å hellige den ved å rense den ved vannbadet i Ordet,

Apg 15:8f Det er ikke dåpen som renser våre hjerter, men troen på Jesus.
8 Og Gud, som kjenner hjertene, gav dem vitnesbyrd, idet han gav dem Den Hellige Ånd likesom oss.
9 Han gjorde ingen forskjell på oss og dem, for ved troen renset han også deres hjerter.


Dåpen har ikke noe å gjøre med gjenfødelsen, men ved dåpen viser vi Gud og mennesker at vi er ferdige med synden.
Dåpen er en symbolsk begravelse av det gamle menneske, og at vi står opp for å vandre i et helt nytt liv. Vi er oppreist med Kristus.

Dåpen er ikke avleggelse av kjødets urenhet.
1Pet 3:21 det som også nu frelser oss i sitt motbillede, dåpen, som ikke er avleggelse av kjødets urenhet, men en god samvittighets pakt med Gud ved Jesu Kristi opstandelse,

Guds ord er den sæden som føder på ny.
I som er gjenfødt, ikke av forgjengelig, men uforgjengelig sæd, ved Guds ord, som lever og blir!

Ved tro på Jesus Kristus blir vi født på ny.
1Joh 5:1: Hver den som tror at Jesus er Kristus, han er født av Gud, og hver den som elsker Faderen, han elsker også den som er født av ham.

Hvordan blir vi født på ny? Da må vi gå til
Rom 10:8-10:
8 Men hvad sier den? Ordet er dig nær, i din munn og i ditt hjerte; det er troens ord, det som vi forkynner,
9 for dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud opvakte ham fra de døde, da skal du bli frelst;
10 for med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse

Alle som tror på Jesus får syndenes forlatelse ved hans navn.
Apg 10:43: Ham gir alle profetene det vidnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn.

Vi har fått loven i våre hjerter.
2Kor 3:3:idet det blir vitterlig at I er Kristi brev, tilblitt ved vår tjeneste, innskrevet ikke med blekk, men med den levende Guds Ånd, ikke på stentavler, men på hjertets kjødtavler.