torsdag, august 27, 2009

Kristus vårt liv, del 1

Dette er første del av en serie artikler med Andrew Murray (1828-1917), sørafrikansk pastor og kjent oppbyggelsesforfatter (bildet). Materialet er hentet fra boken "Full surrender". Denne boken, og forfatterskapet til Murray, har betydd mye for meg i ulike perioder av mitt eget liv. Vi trenger en ny overgivelse til Kristus i vår tid. Vi trenger mennesker som virkelig lever radikale liv i Jesu etterfølgelse. Derfor tror jeg det Murray skriver om her, kan være til hjelp for mange:

Kristus vårt liv. (Kol 3,4)

Jeg er sikker på at mange som har opplevd overgivelsen, har kjent det som jeg: 'Å Gud, hvor lite vi forstår!' Og som har bedt: 'Gud, du må selv ta oss i besittelse, om vi virkelig skal forstå hva det betyr.' Men som jeg har sagt før: Gud tar imot overgivelsen når det skjer i tro fra vår side - selv om overgivelsen og kraften i den fulle overgivelsen ikke kommer med en gang. Og det er opp til oss å bli værende i vår holdning av tro, inntil kraften og erfaringen kommer.

Men la meg få føye til at dersom den fulle overgivelsen skal opprettholdes og leves ut, så må de være ved at Kristus kommer inn i vårt liv i en ny kraft. Det er bare i Kristus, at vi kan komme nær til Gud. Og det er bare i Kristus at Gud kan komme nær til oss. Vi trenger å ha Kristus som vårt liv. Og det vi ber Gud om å gjøre i andre, må først oppfylles i oss. Vi ønsker at Gud skal åpenbare Kristus for oss, og ta oss i full besittelse. Og da vil Kristus være i stand til å virke gjennom oss langt utover det vi kan be om eller tenke.

Det jeg ønsker å sette foran deg gjennom denne store sannheten at 'Kristus er vårt liv', er fire svært enkle tanker. Hvis vi ønsker å forstå disse ordene, så la oss først betrakte Kristus for oss som vårt eksempel; for det andre Kristus for oss som vårt sonoffer; for det tredje: Kristus for oss som vår Frelser fra synd; og for det siste: Kristus for oss som vår styrke og vårt liv.

Dersom Kristus skal være vårt liv, må vi som det første se hen til Kristus for oss som vårt eksempel. Når jeg taler om Kristus som mitt liv, må det ikke være en vag og ubestemt ting, men noe jeg vet. Liv arbeides alltid ut i oppførsel og handling. Og dersom Kristus kommer til meg som mitt liv; da må det ikke være en skjult ting i hjertet, men noe som viser seg i hver handling og i hvert øyeblikk av min eksistens. Dersom jeg ønsker å vite hvordan det vil gi seg uttrykk, og hva mine følelser, ord, handlinger og vaner vil bli, bår jeg har Kristi liv, da må jeg gå til vår Herre Jesu liv på jorden og studere det. Og som jeg studerer livet i Guds elskede Sønn, må jeg huske på at før Gud tok Ham opp til himmelen, lot Han Ham leve på jorden, slik at jeg i Hans liv kunne ha et bilde og en åpenbaring, og en fullstendig presentasjon av det Gud ønsker av meg og er villig å gjøre meg til. Det er under dette lys du må studere Kristi liv i evangeliene - ikke som det eneste lys, men som det viktigste.
(fortsetter)

Ingen kommentarer: