Den teologiska nyorienteringen och omtolkningen av evangelium och missionssyn inom Svenska baptistsamfundet går i rasande fart. Sådant som knappt kunnat tänkas förut omvandlas nu raskt till själva samfundets hållning. Här gäller det att hänga med.
Baptistsamfundet är ledande huvudman med majoritet i styrelsen för Sjöviks Folkhögskola. 2007 startade skolan en filial - Sveriges första muslimska folkhögskola, belägen i Kista - för att hjälpa en muslimsk förening. Skolan bygger på islamiska grundprinciper och har bland annat som syfte att skapa en trygg utveckling för svenskmuslimsk identitet i Sverige. Lägg märke till den religiösa markeringen. Från 2010 ska Kista vara avknoppat från Sjövik som självständig folkhögskola men historiken kommer man inte ifrån: Sveriges första folkhögskola med muslimskt syfte och grund - startad av baptisterna!
Nu nöjde sig inte baptisterna på Sjövik med detta utan ansökte 2008 hos staten om pengar att få starta en imamutbildning. Syftet var uttalat att genom utbildning i språk och samhällskunskap hjälpa hitresta imamer att fungera bättre i sin prästerliga mission för muslimer i Sverige. Teologin ansågs de redan kunna. Efter att regeringen tillsatt en utredare avslogs ansökan, bland annat med argument som borde varit baptisternas: staten ska inte blanda sig i inre samfundsangelägenheter. Imamerna själva visade sig också vara mindre ivriga än baptisterna att få igång denna utbildning. Baptistsamfundets stöd för muslimsk mission i Sverige är dock anmärkningsvärt.Baptistsamfundets missionssyn har blivit allt otydligare. Missionsföreståndare Karin Wiborn åkte till Syrien, även som främsta representant för hela svenska kristenheten(SKR:s ordförande). Som reseminne lyfte Wiborn främst fram "den starka upplevelsen att få be för världen tillsammans i moskén med den islamiske stormuftin" och några andra kristna ledare. På programmet stod även artigt tedrickande med den syriske presidenten i ett land med digra överträdelser på till exempel Amnestys listor.
I en engagerad debattartikel på DN Debatt 23 juli välkomnar Wiborn, i egenskap av missionsföreståndare, tillsammans med några andra kristna ledare "en utveckling där Sverige tar klivet från ett monolitiskt kristet protestantiskt till ett mångkulturellt samhälle som söker sin roll i en globaliserad värld". Med mångkulturellt menar författarna även mångreligiöst och den ökande pluralismen kan "utveckla en gemensam högre kultur". De kyrkliga ledarna vill "nyfiket bejaka" bland annat judarnas och muslimernas erfarenheter - "se rikedomen och ta den till sig". Vi uppskattar initiativ för religionsfrihet, men deras budskap går utöver detta.
Jesus ger sina lärjungar uppdraget att göra alla folk till lärjungar, Jesu lärjungar, men baptistsamfundets ledare ser hellre att svenskarna bejakar ett antal olika religioner. Tyvärr ligger detta i linje med mycket som vi hört förut. Men vi känner inte till någon "högre kultur" än att människor får möta frälsning genom Jesus, och Wiborns liksom alla kristnas gudagivna uppdrag är att förmedla detta budskap till såväl ateister, judar som muslimer. Vår kritik skall dock inte enbart ses som kritik av en enda person utan vi ser skeendet som symptom på ett tillstånd. En ledare blir inte tillsatt av en slump och sedan en tid har Svenska Baptistsamfundet inlett en gemensam resa mot ett allt otydligare evangelium.
Uppdraget från Jesus har inte förändrats. Jesus är fortfarande Vägen, Sanningen och Livet och ingen kommer till Fadern någon annan väg. Baptisters kallelse är att vinna människor för Jesus och vägen dit är omvändelse, tro och dop som den alltid har varit. Först när vi har en klar identitet och förankring i vårt evangeliska kristna budskap har vi någonting betydelsefullt att erbjuda samhället och människor av andra trosinriktningar i vårt multikulturella samhälle.
Baptism är att stå för religionsfrihet, men också det smala och obekväma att alla gudar utom Jesus leder fel. Det är detta vi vill se och höra från Svenska Baptistsamfundet. En omvändelse tillbaka till Jesus eget evangelium, till ordet, sanningen och kallelsen. Och vi undrar ärligt hur länge vanliga baptister tyst skall acceptera utvecklingen, och hur länge Guds nåd kan få vila över ett folk som rör sig allt längre in i dimmornas värld?
Lars-Göran Berg, Peter S Dahlström, Stanley Eklind, Thomas Forslin, Lennarth Gustafsson, Mikael Hansson, Christopher Hayes, Tobias Hedlund, Michael G Helders, Agneta Jåfs, Torbjörn S Larsson, Gunnel Norro, Ove Parsmo, Nils-Olof Persson, Ulf Wilnerzon Nätverket för Klassisk Baptism och Kristen tro
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar