tirsdag, august 10, 2010

Djevel, død og helvete overvunnet!

I 1564 ble det utgitt en samling med martyrhymner - kalt Ausbund - eller Etliche schöne Christliche Geseng - som inneholdt 53 hymner. Det kom en ny utgave i 1583. Denne hadde 130 hymner, og ble senere utvidet med syv til. I 1838 hadde den allerede kommet i ni opplag. Disse martyrhymnene var skrevet av forfulgte kristne,de såkalte anabaptistene, og skulle styrke de som fortsatt vandret med Jesus og som betalte en høy pris for denne etterfølgelsen.

En av salmeforfatterne var Hans van Bilach. Jeg tar med et lite vers fra salme 48, for å gi dere et eksempel som viser radikaliteten i deres tro:

Vi fornekter deg, djevel, død og helvete.
For dere er overvunnet!
Selv om kjød og blod fortsatt er mine følgesvenner, har Kristus bundet dere og tatt fra dere all deres kraft!

Denne triumferende hilsen fra en av 1500-tallets anabaptister møtte meg i dag, og styrket meg. Ordene minner meg om 1.Kor 15,54-55:

"Døden er oppslukt, seieren vunnet. Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din seier?"

Faksimilen viser første utgaven av samlingen med martyrhymner.

Ingen kommentarer: