fredag, august 13, 2010

De første kristnes nattverdpraksis, del 2

Det finnes en skildring av Justin Martyr (bildet), fra midten av det andre århundre, som forteller oss hvordan nattverden ble feiret i den tidlige kirken:

"På den dagen som kalles søndag ble en samling holdt på et sted hvor alle i byen og landområdene omkring kunne være, og apostlenes beretninger og profetens skrifter ble lest så lenge tiden tillot. Så, når leseren har sluttet, holder presbyteren en tale hvor han formaner og oppmuntrer oss til å etterfølge det vi har hørt. Så står vi alle opp og oppsender bønner, og som vi har sagt tidligere, når vi har fullført våre bønner, frembringes brød, vin og vann, så frembringer presbyteren bønner og takksigelser som best han kan, og de tilstedeværende svarer med "Amen", og elementene som takksigelsen er sagt over deles ut, og alle tar del. Diakonene bringer det hjem til de som ikke er tilstede. Og de rike som ønsker å gi gir slik han selv velger, og det som er samlet inn oppbevares hos presbyteren. Han hjelper foreldreløse og enker, og de som er syke eller av annen grunn er trengende, de som er i fengsel eller som er på gjenomreise, han tar hånd om alle som har behov."

Det er mye spennende å legge merke til her, men først og fremst kan en merke seg at nattverdmåltidet allerede nå er løsrevet fra måltidsfellesskapet. Justin Maryr er født ca år 100 i Flavia Neapolis, nåværende Nablus. Han dør 65 år senere, i Rom. Vi vet at han ble en kristen i 30 års alderen etter å ha lest Bibelen og etter å ha blitt inspirert av de kristne martyrenes historie.

Denne beskrivelsen av den kristne nattverdfeiringen er derfor en av de tidligste beskrivelsene vi har, ved siden av det som vi finner hos Didache, eller De apostlers lære. Vi skal se litt nærmere på dette i neste artikkel.

Ingen kommentarer: