torsdag, desember 28, 2017

Om å være i nærværet av det hellige

Det finnes en fortelling som er gjengitt i Ørkenfedrenes tankespråk som griper meg så sterkt, og har gjort det helt siden jeg hørte den for mange år siden.

Det er fortellingen om en gruppe munker som besøker en eldre eremitt. De ber om råd og stiller spørsmål om det åndelige livet.

Men en av munkene forble taus og når den eldre munken undrende sier: 'Har du ingen ting å spørre meg om, mitt barn?' svarer han: 'For meg holder det å se deg.'

For meg sier det noe om hvordan levd liv, hvordan hellighet, har en sterkere påvirkningskraft enn ordenne våre. Jeg lengter etter autensitet, etter ekte tro, som har satt seg i kroppen! Etter levd liv.

Så mange ganger er vi ute etter å få noe. Det gjelder også når vi ber.

Av og til - og oftere enn vi våger å tro - er det nok å være.

Å omgås mennesker som har levd tett sammen med Jesus gjør noe med oss. Det forvandler oss.

Ingen kommentarer: