lørdag, desember 27, 2014

Jeg tørster etter den levende Gud

Disse ordene fra Salme 42 møter meg denne morgenen, og setter ord på det som skjer i mitt hjerte:

'Som en hjort skriker etter rennende bekker, slik skriker min sjel etter deg, Gud. Min sjel tørster etter den levende Gud. Når skal jeg komme og tre fram for ditt åsyn'.

Her følger noe jeg har oversatt:

'En del mennesker sier: 'Jeg har aldri hatt noen åndelig opplevelse ... jeg er bare et vanlig menneske, ingen mystiker.

En del mennesker gjør seg spesielle gudsopplevelser og har dermed et spesielt oppdrag med å vise oss at Gud finnes i verden, men alle - lærd og ulærd, rike og fattige, slike som synes og slike som holder seg i bakgrunnen - kan få nåden å møte Gud.

En slik mystisk erfaring er ikke reservert for noen få mennesker. Gud vil gi den gaven på en eller annen måte til alle sine barn.

Men vi må lengte etter den. Vi må være lydhøre og våkne. For en del kommer opplevelsen på om omtumlende måte, slik som Paulus når han falt til jorden på vei til Damaskus (se Apg 9,3-4). Men for andre kommer den som en stille susen eller en mild vind i ryggen (se 1.Kong 18,11-23).

Gud elsker oss alle og vil at vi skal oppleve Ham på en personlig måte'.

(Oversatt fra Henri Nouwen: Bread for the Journey)

Ingen kommentarer: