søndag, juni 06, 2010

Frukten av Helligåndens arbeid i den troendes liv, del 10

Jesu glede er også en glede under alle forhold. Den er ikke avhengig av de gode dagene, og av solskinn. Jordisk glede er avhengig av omstendighetene, det er ikke den himmelske. Derfor kan apostelen Paulus skrive i Fil 4,4-5:

"Gled dere i Herren alltid! Igjen vil jeg si: Gled dere! La deres milde sinnelag bli kjent for alle mennesker. Herren er nær."

Og her ligger hele hemmeligheten! Det er mulig å glede seg - alltid - fordi Herren er nær. Om Herren virkelig er nær, så har vi jo ingenting å frykte, ingenting som vi møter kan være for vanskelig. Og fordi den gleden vi nå snakker om er Jesu egen glede, som gis oss av Helligånden. Det betyr ikke at vi ikke møter vanskeligheter og prøvelser, sorg og savn. Men Herren er nær. Det er dette vi må holde fast ved - hele tiden.

Apostelen Peter skriver til oss:

"Dere kjære! Dere skal ikke undre dere over den ildprøven som kommer over dere, som om det hendte dere noe underlig. Men gled dere i samme grad som dere har del i Kristi lidelser, slik at dere også kan glede dere med overstrømmende glede når Hans herlighet blir åpenbart." (1.Pet 4,12-13)

Selv i prøvelsene kan vi glede oss, for gleden er ikke avhengig av omstendighetene, eller noe i oss sev. Det er snakk om Jesu glede i oss.

Det er samstemmighet i det apostoliske vitnesbyrdet om dette. Jakob skriver:

"Mine søsken, regn alt bare som glede når dere blir utsatt for forskjellige prøvelser." (Jak 1,2)

Hvordan er det mulig? Herren er nær.

(fortsettes)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja du kjenner Jesus for Han er all gledens opphavsmann.Det onde har ingen glede derfor er det mørket.
Når man lever i Gud kan ingenting knekke oss for vi har alt det evige livet i oss.
Det finnes ingen død for den herligheten som er i ditt hjerte vil evig være der når vi er sammen med Jesus i evigheten.

Du som elsker din venn så sterkt at ånden vekker hjertet er sanelig i kristus.

Hvor godt det er for brødre å dvele tllsammen i en ånd som er felleskapet i Gud.