onsdag, februar 09, 2022

Hva kan vi lære av de falske Trump-profetiene?


De mislykkede profetiene om Donald Trumps gjenvalg kan ha skadet troverdigheten til den amerikanske uavhengige karismatiske fløyen av evangelikal kristendom mer enn noen annen begivenhet siden TV-skandalene på 1980-tallet. De har fått noen utenforstående til å kritisere selve kristendommen og med rette kaller oss til introspeksjon.

Ikke misforstå meg: Jeg er selv karismatisk, og flertallet av pinse- og karismatiske pastorer jeg kjenner, tok ikke hensyn til slike profetier. Millioner av visninger og delinger på nettet viser imidlertid at mange mennesker gjorde det.

Det første skrittet mot å rette opp feil er å innrømme at vi har gjort dem. Når vi nærmer oss innsettelsen av president Joe Biden, står noen som profeterte Trumps gjenvalg fast på at de hadde rett. Kanskje valget ble stjålet eller vil bli omgjort, eller i et mystisk rike er Trump faktisk åndelig president. Noen bytter bare tema. Dessverre kan deres hardcore-følgere nøye seg med det.

Andre erkjenner at profetier må testes, og ved å bekrefte Bidens seier, innrømmer de nå stilltiende at de tok feil. Likevel har visse profeter trukket oppmerksomheten til både karismatikere og ikke-karismatikere ved offentlig å tilstå at deres profetier faktisk var feil og utvidet deres unnskyldninger.

R. Loren Sandford, Jeremiah Johnson og Kris Vallotton har nylig uttrykt anger og til og med omvendt seg for å ha feilaktig profetert at Trump ville vinne igjen i 2020. Alle tre oppfordrer oss til å be for og arbeide respektfullt med den nye administrasjonen.

Deres forklaringer på hvordan de i utgangspunktet kan ha feiltolket Guds stemme, kan hjelpe til med å beskytte seg mot lignende feil i fremtiden. I mellomtiden bør de av oss som kan bli fristet til å si til dem: «Jeg sa dere» huske at Gud krever den samme ydmykheten av oss (Gal. 6:1; 1. Tess. 5:19–20).

Bekjennelsene deres, sammen med eksempler fra profeter gjennom hele Skriften, gir noen nyttige advarsler om påvirkningen av gruppepress, stolthet og antakelse – og behovet for kristne å være forsiktige med spådommer og åpne for korrigering når deres tolkninger viser seg å være falske.

Profeter og gruppepress

Sandford, som har en Master in Divinity fra Fuller, er den eneste av de profetiske stemmene som sirkulerer i dag som jeg kjente til for flere år siden. Han har en ganske god merittliste. Jeg er et vitne til at han ved begynnelsen av president Trumps første periode spådde at en økonomisk krise forårsaket av omstendigheter utenfor USA ville ryste Trumps fjerde år, og at påfølgende hendelser delvis var avhengig av at Trump lærte å kontrollere sin splittende retorikk.

Likevel falt Sandford til slutt i tråd med det profetiske refrenget som kunngjorde presidentens gjenvalg. Han tilstår nå at han lot konsensusen til andre profeter påvirke hans eget hjerte.

"Frem til nå har jeg alltid søkt Herren på egenhånd, fått ordet først fra ham og deretter, og først da har jeg sammenlignet det med hva andre sa," skrev han i en offentlig unnskyldning forrige uke. «Min første tilståelse er derfor at jeg gikk bort fra den disiplinen. Jeg lot meg fange opp i en rådende bekk og bli ført med av den. Ved å gjøre det kom jeg faktisk på akkord med det Herren allerede hadde fortalt meg år før.»

Gruppepress kan være betydelig; en budbringer oppfordret Mika, «de andre profetene uten unntak spår suksess for kongen. La dine ord stemme overens med deres, og tal velvillig” (1 Kongebok 22:13). Mika sto alene om å forkynne sannheten og ble fengslet for den. (I USA i dag ville han rett og slett miste sin markedsandel av oppmerksomhet på sosiale medier.) Jeremia var forvirret fordi budskapet hans var i strid med det til alle de andre profetene (Jer. 14:13).

En vurdering i fellesskap har sin plass; i menigheten i Korint, hvor få konvertitter hadde vært troende i mer enn et par år, trengte de som profeterte å vurdere hverandres ord (1. Kor. 14:29); Ånden muliggjør evaluering (1 Kor. 2:13–16). Men det er mulig å stole for mye på et 'fellevurderingssikkerhetsnett': "'Derfor,' erklærer Herren, 'jeg er imot profetene som stjeler fra hverandre ord som sies fra meg'" (Jer. 23:30).

Profeter og stolthet 

Alle troende hører fra Gud: I det minste vitner hans Ånd for våre ånder om at vi er Guds barn (Rom. 8:16). Noen er begavet til å høre Gud på klarere måter enn andre; Gud har målt ut tro for forskjellige gaver, og noen profeterer dermed – hører fra og taler for Gud – mer fullstendig (Rom. 12:3, 6).

Dessverre, hvis vi blir for sikre på vår gave, kan vi tale utover tiltalen som er gitt oss. (Det er en fristelse som vi som har den gave å lære, også kan bukke under for; absolutt de som har "gaven" til å kommentere på nettet ofte gjør det.) Stolthet kan villede oss: Vi mennesker har en fristelse til å ta æren for Guds verk eller gave, og få det til å handle om oss. En gave – enten det er profeti, lære, eller lignende – gjør oss ikke bedre enn noen andre; per definisjon er det noe vi mottar, og ikke basert på vår fortjeneste (1 Kor. 4:7).

Ikke alle som hører fra Gud gjør det på samme nivå: Visjoner og drømmer er ofte som gåter som krever tolkning, i motsetning til at Gud taler personlig som han gjorde med Moses (4. Mos. 12:6–8). De fleste av oss vil bare oppleve den ansikt til ansikt når vi ser Jesus ved hans gjenkomst (1. Kor. 13:8–12). Inntrykk og til og med ganske flytende profetier strømmer fortsatt gjennom skrøpelige kar. Herrens forsikring om at alt vil være i orden betyr ikke alltid at utfallet vil være det eneste scenariet som vi antar at "helt i orden" må bety.

De mest ydmyke profetene som tok feil, har bedt om unnskyldning. Selv når vi snakker innledningsvis, må vi forbli ydmyke og formulere våre meninger nøye der vi mangler sikkerhet.

Profeter og formodning 

Noen ganger vil vi kanskje høre én ting fra Herren når han har noe annet å fortelle oss. Sandford beklager at han delvis ble offer for "tendensen vi har til å høre det vi vil høre."

Noen ganger kan vi bli fristet til å snakke rett og slett fordi folk forventer vår stemme, men det kan risikere å trekke på de vageste inntrykk eller tilbøyeligheter, og dermed fylles ut med «syner fra deres eget sinn, ikke fra Herrens munn» (Jer. 23). :16). «Jeg sendte ikke profetene, men de løp; Jeg talte ikke til dem, men de profeterte. Men hvis de hadde stått i mitt råd, da ville de ha forkynt mine ord for mitt folk, og de ville ha vendt dem fra sin onde vei og fra deres onde gjerninger» (Jer. 23:21-22, NRSV) .

Julian Adams, som profeterte spesifikt og nøyaktig til min kone og meg, fortalte meg også at folk ventet at han skulle profetere om visse kommende hendelser. Han sier at han gjorde motstand fordi Herren rett og slett ikke hadde fortalt ham noe om dem. Han profeterte ikke valgresultatet. Ingen overraskelse: Herren viste ikke alt overnaturlig selv til Elisa (2 Kongebok 4:27).

Selv om overlapping er mulig, er ikke futurister profeter. Bibelske profetier handler om å forkynne Herrens ord, som er mer et spørsmål om å åpenbare Guds hjerte (forutsigelse) enn om forutsigelse (forutsigelse). Å være en kompetent fremtidsforsker – en som forutsier trender basert på aktuelle hendelser og viktig informasjon – har verdi for planlegging, men det er ikke identisk med den bibelske profetiens gave. Og selv fremtidsforskere er tilbøyelige til å gi skjeve spådommer når de får nyheter fra bare én kilde, enten på høyre eller venstre.

Vi må også være fleksible når det gjelder å bruke det vi mener vi har hørt. Jeremiah Johnson kom med mange nøyaktige spådommer, inkludert Trumps valg i 2016 selv da han var en langskuddskandidat tidlig i de republikanske primærvalgene. I sin unnskyldning innrømmer han imidlertid at han leste for mye i noe av det han hørte tidligere. Fordi Gud viser oss en hensikt med en årstid, betyr det ikke at dette vil forbli hans hensikt.

Jona var sint da Gud trakk tilbake sin lovede dom over ninevittene (Jona 3:4–4:3), men Herren minnet Jeremia om at omvendelse eller frafall ville påvirke utfallet (Jer. 18:6–11). Gud hadde sin hensikt med å la Samuel salve Saul til konge over Israel. Men Samuel antok ikke at hans tidligere instruks betydde at Gud planla at Saul skulle tjene en ny periode hvis Saul ikke ble moden i sitt kall.

Elia profeterte utslettelsen av Akabs dynasti, men Gud fortalte ham etterpå at på grunn av Akabs omvendelse ville dommen bli forsinket (1 Kongebok 21:28–29). Mine teologvenner har en rekke synspunkter på hvordan man kan forklare dette; min personlige forståelse er at selv om Gud vet resultatene på forhånd, snakker han ofte til oss akkurat det vi trenger for øyeblikket. Vi må være klare til å endre kurs etter behov.

Profeter og offentlige plattformer 

Onde konger hadde en tendens til å gi falske profeter plattformer eller å korrumpere dem gjennom politisk gunst (1. Kongebok 18:22; 22:6–7; 2. Kongebok 3:13; 2. Pet. 2:15). Men hvem gir plattformer til profeter, sanne eller usanne, i dag?

Lokal ansvarlighet har avverget noen feil og forenklet prosessen med introspeksjon for de som offentlig har angret offentlige feil. Apostlenes gjerninger 13 viser oss profeter og lærere som leder kirkesamfunnet i Antiokia. Selv når den besøkende profeten Agabus forutså en global hungersnød (som tilsynelatende rammet forskjellige deler av det østlige Romerriket til forskjellige tider), måtte de troende i Antiokia bestemme hvordan de skulle reagere (Apg 11:27–30). De som lytter etter Guds stemme bør testes og få sin praksis i små grupper (analogt med gamle husmenigheter) og andre mindre potensielt skadelige lokale nivåer før de oppnår den nasjonale scenen.

Dessverre gjør sosiale medier det nesten umulig å kontrollere den nasjonale scenen, og forbrukeristiske nordamerikanske kristne har en tendens til å trekke mot det de er tilbøyelige til å høre (2 Tim. 4:3–4). Det er ikke sanne profeters og læreres feil hvis falske ofte får høyere visningstall. Tider da den profetiske røsten er stille i landet er desperate tider eller til og med tider med dom (1 Sam. 3:1; Sal. 74:9; Jes. 29:10–12), men tider da falsk profeti dominerer er verre ( Jer 37:19; Sak 13:1–6).

Dette betyr at loven om tilbud og etterspørsel kan påvirke religiøse medier: Når folk ikke vil ha sann profeti, vil de få det som er falskt. Folk sier «til profetene: Gi oss ikke flere syner om hva som er rett! Fortell oss hyggelige ting, profeter illusjoner» (Jes 30:10). «Profetene profeterer falskt, og prestene regjerer slik profetene befaler; folket mitt elsker å ha det slik, men hva vil du gjøre når slutten kommer?» (Jer. 5:31 NRSV).

Hvis forbrukere av en bestemt politisk eller annen interesse ønsker å høre profetier som støtter deres ønsker, vil profeter som møter de følte behovene bli mest populære. Nyere historie antyder at noen av dem vil opprettholde de fleste av sine publikum selv når deres profetier mislykkes.

Spesielt i vanskelige tider forteller de fleste profeter folk det de ønsker å høre (Jer. 6:14; 8:11; 14:13), noe som gjør det enda vanskeligere for sanne profeter (15:10, 15–18; 20:7). –18). Men Gud åpenbarer bevisbyrden: «Fra tidlige tider har profetene som gikk foran deg og meg, profetert krig, katastrofe og pest mot mange land og store riker. Men profeten som profeterer fred, vil bare bli anerkjent som en som virkelig er sendt av Herren hvis hans forutsigelse går i oppfyllelse» (Jer. 28:8–9).

Helle ut badevannet?

I den andre ytterligheten fra ufleksible forsvarere av profetier er de som er fristet til å kaste ut profetier helt, og neglisjerer babyen i badevannet. Når Paulus oppfordrer oss til å undersøke alt, advarer han oss også mot å forakte profetier (1 Tess. 5:19–22). Når han formaner oss til å vurdere profetier (1 Kor 14:29), oppfordrer han oss også til å forfølge gaven (1 Kor 14:1, 39).

Det som kan være Bibelens mest vedvarende fordømmelse av falske profeter (Jer. 23) er gitt gjennom en sann profet, Jeremia. «La profeten som har en drøm fortelle drømmen, men la den som har mitt ord, tale det trofast. For hva har halm med korn å gjøre?’ sier Herren» (Jer. 23:28).

Tre obskure personer, som ikke kjente hverandre eller meg, profeterte uavhengig til Médine Moussounga i Kongo at hun en dag ville gifte seg med en hvit mann med en viktig tjeneste. Det er ikke mange hvite menn i Kongo. Likevel har Médine og jeg vært gift nå i omtrent 19 år.

Jeg er en bibelprofessor som bruker mesteparten av tiden min på å lære mer om Skriften. De vi kaller profeter og lærere har mye å lære av hverandre; profeter kan gi innsikt i hvordan Skriften gjelder for vår generasjon (merk Hulda i 2. Kongebok 22:11–20). Men verken profeter eller lærere skriver Skriften i dag.

Mens profetier og åndelige intuisjoner må testes, kommer Skriften til oss allerede etter å ha bestått testen; det er gode grunner til at Jeremias ord er i vår kanon, mens de fra de mislykkede profetene på hans tid ikke er det. Skriften gir et sikkert grunnlag.

Likevel må til og med Skriften tolkes, og forskjellige tolkninger (og politiske skjevheter) dukker også opp i undervisningen. De av oss som utøver undervisningsgaven, behandler Guds Ord i en langt mer eksplisitt form, men til og med vi er ofte uenige om våre tolkninger. Når vi lærere sier: «Bibelen sier», men vi tar feil, er tolkningen vår falsk. Lærere vil bli dømt strengt (Jakob 3:1), så vi må også være ydmyke og åpne for irettesettelse.

Hvis vi dømte lærere like hardt som noen dømmer profeter – en feil tolkning og du er ute – ville vi sannsynligvis ikke hatt noen lærere i dag. (Basert på konteksten skiller jeg meg fra tolkningen med én utstrekning fra 5. Mosebok som mange gir profetier i dag, men det er et annet emne.) Men Skriften reserverer vanligvis titler på falsk profeti og falsk lære for de mest alvorlige feilene. Hvis det betyr at kommentarene eller kursene våre må forklare hvert vers vi bruker på riktig måte, ville de fleste av oss søkt om førtidspensjonering akkurat nå!

Forfølgelse eller renselse?

Vi har et rot å rydde opp i vårt kristne landskap i USA i dag. Etter at kongressen bekreftet president Bidens seier, angret Johnson offentlig for å ha profetert Trumps gjenvalg. Til hans forbauselse fordømte noen bekjennende kristne ham, forbannet ham og til og med truet ham på livet. Selv om vi burde unngå konspirasjonsteorier, utviklet prester og profeter virkelige konspirasjoner for å drepe den bibelske Jeremia for hans upatriotiske profetier (Jer. 11:21; 26:11). Hardtslående forsvarere av usannheter kan vise seg å være lite fleksible.

I stedet for å forfølge de som angrer, kan det være bedre å slutte seg til dem. Mens han fortsatt trodde at Trump ville vært det bedre valget, beklaget Johnson at mange kristne satte sitt håp til ham. Ingen president og ingen politisk parti, høyre eller venstre, kan ta Jesu plass. Det er ikke bare profetene som trenger omvendelse.

Kristne kan være uenige seg imellom, men der vi har skilt oss fra hverandre ved å legge politikk over den ene kroppen som Kristus døde for, er omvendelse på sin plass. De angrende profetene viser oss en vei videre. Hvis vi søker vekkelse, er omvendelse og ydmykhet et godt sted å begynne.

Hvis Herren har ydmyket oss, har han også gitt oss en mulighet til å lære. Måtte vi omfavne denne muligheten og ta de nødvendige skritt, og bringe sammen forskjellige gaver i Kristi legeme og – fremfor alt – ydmykhet.

- Craig Keener, professor i bibelske studier ved Asbury Theological Seminary. Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen (c) Artikkelen er hentet fra Christianity Today, januar 2020. 

R.Loren Sandford som nevnes i artikkelen, døde for noen måneder siden av Covid-19. Han var en kjent vaksinemotstander. (Oversetterens anmerkning) 

Ingen kommentarer: